قدس آنلاین: همزمان با دهه آخر صفر و در آستانه شهادت امام رضا(ع)، ارادتمندان به ایشان که بخش عمده‌ای از آن‌ها با پای پیاده به مشهد مقدس مشرف شدند، از حال و هوای خود در این راه نورانی و پر خیر و برکت گفتند.

عاشقان امام رضا(ع) از قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی می‌گویند

به گزارش قدس آنلاین، در دهه آخر ماه صفر که به نام دهه شفاعت نامگذاری شده همچون سنت همه ساله بسیاری از شیفتگان و عاشقان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به مناسبت شهادت این امام همام با پای پیاده در قالب کاروان‌ها، دسته‌جات وهیئات‌مذهبی خود را به مرقد مطهر ایشان ‌رسانند تا در این مصیبت بزرگ شرکت کنند و در این مکان مقدس با فرزند گرامیشان حضرت جواد الائمه(ع) و امام زمان(عج) همناله شوند.

همزمان با ایام سوگواری دهه آخر ماه صفر رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع)، شهر مقدس مشهد الرضا(ع) همچون هرسال ازمهمانان عزادار رضوی که بخش عمده‌ای از آنها زائران پیاده امام رضا(ع) بودند، میزبانی کرد.

در مسیرهای منتهی به مشهد الرضا(ع) خیل عظیم زائران پیاده امام رضا(ع) مشاهده شد، آن هم در هوای برفی و بارانی که گویی سرمای هوا تأثیری در این اراده نداشت و عاشقان و مشتاقان امام رضا(ع) یک بار دیگر اثبات کردند که گرما و سرما مانعی برای رسیدن آنها به عشق‌شان نیست.

مردم عزادار همه ساله با آغاز ماه محرم محافل عزای حضرت سیدالشهداء(ع) را برپا کردند و این در آخر ماه صفر و سالروز شهادت امام رضا(ع) به مشهد آمدند تا کارنامه دو ماه عزاداری خود را تقدیم امام رضا(ع) کنند و این امید را دارند که برپایی دو ماه عزاداری مورد تأیید عالم آل محمد(ص) حضرت علی بن موسی الرضا(ع) واقع شود.

یا امام رضا، هر وقت حاجتی دارم مهمان حرمت هستم و آن قدر دخیل می‌بندم تا حاجت روا شوم با همین حال و احساس نورانی در جمع زائران پیاده امام رضا(ع) که در قالب کاروان‌های «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» و با پای پیاده عازم بارگاه منور رضوی شدند حاضر شدیم و از آنها از حال و هوایشان در این راه سراسر نور و خدمات ارائه شده توسط خادمانشان پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید:

علی احمدی که از نیشابور در این پیاده‌روی عظیم حضور یافته بود گفت: برای نخستین بار است که با پای پیاده خدمت امام رضا(ع) مشرف می‌شوم و مهم‌ترین عامل در این حضور عشق به امام رضا(ع) و ولایت بوده است و حضور مردم بسیار گرم و پرشور بود و به نسبت سال‌های قبل رشدی چشمگیر را داشت و حتی سرمای هوا تأٍیری در اراده‌شان نداشت.

وی بیان کرد: همه ساله از کسانی که توفیق حضور در این حرکت عظیم را داشتند خاطراتی می‌شیندم، اما اکنون خودم در این راه حاضر شده‌ام می‌بینیم که بودن در این مسیر نورانی بسیار متفاوت‌تر از شنیدن خاطرات است.

احمدی تصریح کرد: جمعیت زیادی از شهرستان نیشابور در مراسم پیاده روی اربعین حسینی در کربلای معلی حاضر شده بودند و اکنون حدود 75 درصد از آنها پس از این سفر در مراسم پیاده روی شهادت امام رضا(ع) به مشهد مقدس هم حاضر شدند و با وجود سختی‌ها و فشارهای متحمل شده در آن مسیر هیچگونه خستگی‌ای احساس نکردند و به عشق امام رضا(ع) به پیاده روی‌های خود در این ایام ادامه دادند.

زهرا اکرمی که از شهرستان سبزوار در این پیاده روی حاضر شده بود در سخنانی اظهار کرد: نخستین سالی است که در چنین مراسمی حضور یافته‌ام و با دستان خالی خدمت امام رضا(ع) آمده‌ام و امیدوارم که با عنایات خاص ایشان با دست پر به شهر خود برگردم.

وی افزود: 8 روز است که به عشق امام هشتم(ع) این راه را پیمودم تا به حرم مطهر امام رضا(ع) برسم و باوجود آنکه بسیاری معتقد بودند که اینگونه پیاده روی‌ها سختی‌های بسیاری دارد، اما من مخالف این سخن هستم و خطاب به اینگونه افراد می‌گویم که این سختی‌ها از سختی‌های راهی که حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) در سال 61 هجری قمری متحمل شدند بیشتر نیست و اگر با خلوص نیت گام برداریم امام رضا(ع) هم یاری‌مان می‌کنند.

اکرمی گفت: از تلاش‌ها و محبت‌های بسیار زیاد خدمه محترم در طول این مسیر تقدیر و تشکر می‌کنم و به واقع باید بگویم که در این راه هیچگونه سختی‌ای احساس نکردم و امیدوارم که همه آن‌ها مؤفق و سربلند باشند.

مرتضی کریمی که از بجنورد عازم مشهد الرضا(ع) شده بود، گفت: برای پنجمین بار است که در این راه پرخیر و برکت و نورانی حاضر شدم  و خوشبختانه همچون سال‌های گذشته و حتی بهتر از آن زمان شاهد خدمات‌رسانی‌های میزبانان حاضر در این مسیر بودیم و هیچگونه کم و کاستی‌ای احساس نکردیم.

وی بیان کرد: این مسیر سراسر نور و سرور بوده و کسی که در این راه گام برمیدارد قطعاً مورد عنایات خاص و ویژه امام رضا(ع) قرار گرفته است و امیدوارم که به حق ولی نعمتمان مشکلات همه گرفتاران حل شود و در رأس همه حاجت‌ها فرج امام زمان(عج) را خواهانم.

کریمی خاطرنشان کرد: امیدوارم که خدمتگزاران به زائران پیاده امام رضا(ع) در این ایام و در این شرایط نامساعد جوی و آب و هوایی که زحمات بسیاری را متقبل شدند مورد شفاعت امام رضا(ع) واقع شوند و از تلاشها و زحمات آنها تقدیر و تشکر می‌کنم.

فرشته کابلی هم در که قالب بزرگترین کاروان پیاده روی کشوری از شهرستان نیشابور به سمت مشهد مقدس حرکت می‌کرد در سخنانی اظهار داشت: برای سومین سالی است که در این پیاده روی شرکت می‌کنم و به عشق امام رضا(ع) در مقابل تمام سختی‌های موجود در راه مانند سرمای شدید هوا مقابله می‌کنم.

وی افزود: این کاروان که بزرگترین کاروان پیاده روی کشوری بوده از شهرستان نیشابور به سمت مشهد مقدس حرکت کرده و تعداد 4500 نفر از خواهران نیشابوری در این کاروان حاضر هستند.

کابلی بیان کرد: امسال شاهد حضور پررنگ‌تری به نسبت سال گذشته بودیم و استقبال مردمی بسیار پرشور و بی‌نظیر بود و همگان مشاهده کردند که که حتی سرمای هوا و برف و باران‌های شدید هم مانعی برای این حضور پررنگ نبود.

مهدی جوادی که از شیروان در این راه نورانی حضور یافته بود، گفت: برای چهارمین سال است که در این پیاده‌روی حضور پیدا کردم و باید بگویم که این راه سختی ندارد و همه‌اش عشق امام رضا(ع) است و قطعاً اگر با همین نیت در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس گام برداریم خود آقا یاریمان می‌کنند.

وی عنوان کرد: در این مسیر نلاشهای بسیار زیاد مردم را دیدم و خدمات بسیاری توسط خدمه زائران پیاده امام رضا(ع) صورت پذیرفت و به واقع شاهد میزبانی‌ای شایسته بودیم و امیدوارم که همه این عزیزان مورد عنایات ویژه امام رضا(ع) واقع شوند و به سهم خود از تمامی آنها تقدیر و تشکر می‌کنم.

جوادی تصریح کرد: اگر اطلاع‌رسانی‌ها مطلوب‌تر باشد شور و شوق و حضور کاروان‌های پیاده آخر صفر مشهد مقدس همچون مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی می‌شود و امیدواریم که با اطلاع‌رسانی به موقع شاهد این حضور پرنگ‌تر ارادتمندان به امام رضا(ع) در سال آینده و در همین ایام در مشهد الرضا(ع) باشیم.

خدمت‌رسانی به زائران پیاده حرم مطهر رضوی در حوزه‌های اسکان، پذیرایی، درمان و غیره توسط خدام این زوار در مسیرهای منتهی به مشهد انجام شد و تمامی کسانی که در این مسیرها پذیرای عزاداران رضوی بودند یک جمله مشترک داشتند و آن اینکه افتخارمان این است که خدمتگزار زائران پیاده حرم مطهر رضوی هستیم و امیدواریم که میزبانی شایسته‌ای از مهمانان امام رضا(ع) داشته باشیم و در مقابل ولی نعمتمان شرمنده نباشیم.

خدمتگزاران به عزاداران رضوی معتقد بودند که خدمت به زائران امام رضا(ع) تفاوتی با خدمت به زائران کربلای معلی ندارد و هرجا که زمینه خدمت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) فراهم باشد عاشقان و ارادتمندان به ائمه اطهار(ع) برای اعتلای تفکر شیعی هر آنچه در توان داشته باشند به نمایش می‌گذارند و در این راه از یکدیگر سبقت می‌گیرند تا بتوانند میزبانی شایسته‌تری را از مهامنان امام رضا(ع) داشته باشند.

در بحث میزبانی از زائران پیاده امام رضا(ع) مجموعه‌های همچون اوقاف و امور خیریه، هلال احمر، نیروی انتظامی، بسیج، آتش نشانی، اورژانس 115، آموزش و پرورش، شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و دیگر مجموعه‌های استانی و شهرستانی اقداماتی جهت ارائه خدمات شایسته به زائران رضوی در حوزه‌های اسکان، پذیرایی، درمانی، امنیتی و غیره صورت دادند.

*سیدمحمد شخص‌امام‌پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.