رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از مواردی که می‌توان به آن گلایه داشت، چند برابر شدن مالیات‌ها در دوره رکود است. رکود کمر بنگاه‌ها را شکسته و در عین حال فشارهای مالیاتی به گسترش بیشتر رکود دامن می‌زند.

رکود کمر بنگاه‌ها را شکست

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران امروز در حالی برگزار شد که مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، ایمیدرو، مهمان و سخنران اصلی این گردهمایی بود تا در مورد وضعیت معادن کشور در حال حاضر و برنامه‌های دولت برای توسعه معادن و گسترش حضور بخش خصوصی در این حوزه سخن بگوید.

 

هم‌چنین پیش از او علی سنگینیان رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران نیز گزارشی از نشست‌های این کمیسیون و بازار سهام کشور ارائه داد که با واکنش‌های متفاوتی از سوی اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران مواجه شد.

مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران نیز در سخنان آغازین این نشست از دغدغه بخش خصوصی و اعتراض فعالان اقتصادی نسبت به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا گفت و آن را ظالمانه خواند. او هم‌چنین تاکید کرد که اتاق تهران در مورد این مساله و پیامدهای ناشی از آن با سفارت‌خانه‌های خارجی در تهران مذاکره خواهد کرد. حسن‌ختام نهمین نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، قرائت بیانیه‌ای در مورد تعیین تکلیف مطالبات بخش خصوصی از دولت بود.

در ابتدای این نشست رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به روز بین‌المللی مبارزه با فساد و همایشی که اتاق تهران به همین مناسبت در هفته گذشته برگزار کرده بود، گفت: «به مناسبت روز بین‌المللی مبارزه با فساد، اتاق تهران همایشی با حضور وزیر دادگستری و نماینده سازمان ملل برگزار کرد. در واقع یکی از دغدغه‌های بخش خصوصی طی سال‌های گذشته، گسترش فساد در ارکان نظام اداری و اقتصادی کشور بوده است. متاسفانه طی چند سال گذشته نیز تنها به صورت ظاهری و حتی صوری به مبارزه با فساد پرداخته شده است.»

مسعود خوانساری افزود: «طی 10 سال گذشته فساد در تمام ارکان جامعه نفوذه کرده و دستگاه‌های نظارتی هم به جای ریشه‌یابی و برخورد دقیق با مظاهر فساد، تنها شرایط را برای فعالان اقتصادی که تلاش می‌کنند در سلامت به کسب‌وکار بپردازد، سخت و سخت‌تر کرده است.»

خوانساری با تاکید بر این که نباید فساد تنها در مواردی چون اختلاس، ارتشا و مواردی از این دست خلاصه کرد، افزود: «سودجویی افراد خاص، مانع‌تراشی‌های بی‌جهت در مقابل توسعه کسب‌وکار بخش خصوصی و هر نوع مانعی در برابر گردش آزاد و شفاف اطلاعات از مظاهر فساد است. پول‌های بادآورده و بی‌حساب و کتاب ناشی از درآمدهای نفتی هم طی سال‌های گذشته کمک کرده تا میزان گسترش فساد جدی‌تر شود.»

رئیس اتاق تهران ادامه داد: «در همایش هفته گذشته، وزیر دادگستری در مورد اقدامات دولت برای مبارزه با فساد توضیحاتی ارائه کردند که ایجاد انضباط مالی و افزایش میزان شفافیت از جمله این اقدامات است. مورد خاصی هم که به آن اشاره شد به موضوع اخذ گواهی عدم سوءپیشینه مربوط است. وزیر محترم دادگستری هم اذعان داشتند که طی 35 سال گذشته اصل بر برائت گذاشته نشده و تقریباً برای راه‌اندازی هر کسب‌و‌کاری در کشور، فعال اقتصادی به ارائه گواهی عدم سوءپیشینه ملکف شده است. ایشان اعلام کردند که دولت به زودی این بند را برای صدور برخی مجوزها حذف می‌کند. ما هم اعلام آمادگی کردیم که در اتاق تهران برای صدور کارت بازرگانی، قید دریافت گواهی عدم سوءپیشینه را حذف می‌کنیم.»

مسعود خوانساری در ادامه سخنان خود به انتصاب رئیس جدید سازمان امور مالیاتی نیز اشاره کرد و گفت: «ضمن تبریک به آقای تقوی‌نژاد، این انتصاب را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم ایشان با شیوه و نگرشی متفاوت از گذشته عمل کند. طی دو سال گذشته بخش خصوصی در مورد موضوع مالیات اعتراضات زیادی داشت. البته بخش خصوصی و صاحبان کسب‌وکار دریافت مالیات را از حقوق دولت می‌داند و خود نیز به پرداخت مالیات اعتقاد دارد اما اعتراض ما به روش‌ها و نگرش‌های خاص است که براساس آن سازمان مالیاتی فرض را بر این می گیرد که همه متخلف هستند.»

خوانساری توضیح داد: «یکی از مواردی که می‌توان به آن گلایه داشت، چند برابر شدن مالیات‌ها در دوره رکود است. رکود کمر بنگاه‌ها را شکسته و در عین حال فشارهای مالیاتی به گسترش بیشتر رکود دامن می‌زند. متاسفانه ماموران مالیاتی گاهی به جای پرداختن به کسانی که مالیات نمی‌دهند، فشار را به بخش خصوصی که مالیات می‌پردازد بیشتر می‌کند.  مالیات‌گیری از اقتصاد زیرزمینی و مراکزی که مالیات نمی‌دهند، اصلی است که فراموش شده و به جای آن فشار بر بنگاه‌های تولیدی کشور افزایش یافته است. با این حال امیدواریم با تغییراتی که ایجاد شده، نگرش‌ها و روش‌ها نیز قدری بهبود یابد.»

مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا ظالمانه است
رئیس اتاق تهران همچنین با اشاره به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر لزوم اخذ ویزا در صورت سفر به ایران، عراق و سوریه برای شهروندان 38 کشوری که بدون ویزا به آمریکا سفر می‌کردند، گفت: «متاسفانه مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی ایران را در ردیف کشورهای جنگ‌زده و بی‌ثباتی مانند سودان، عراق و سوریه قرار داده و اعلام کرده است که افرادی که طی پنج سال گذشته به این کشورها سفر کرده‌اند و قصد سفر به امریکا را دارند، باید فرآیند بررسی و اخذ ویزا را طی کنند. از طرف دیگر برای کشورهایی مانند عربستان که حمایتش از گروه‌های تروریستی آشکار است‌، هیچ مشکلی ایجاد نشده است. این اقدام در شرایطی صورت گرفته که ایران خود را یکی از قربانیان ترور می‌داند. از رهبر معظم انقلاب گرفته تا بسیاری از مسولان ارشد کشور و آحاد مردم آسیب‌دیده این پدیده شوم به شمار می‌آیند و برای ما عجیب است که ایالات متحده چنین رفتاری را در پیش بگیرد.» 

رییس اتاق تهران چنین اقدامی را ظالمانه خواند و گفت: «در فضای پساتحریم، اقتصاد ایران خود را برای همکاری و همراهی با اقتصاد جهانی آماده می‌کند. انتظار بخش خصوصی این است که پس از توافق هسته‌ای، اقتصاد روشن و شفافی در کشور شکل بگیرد و همکاری‌های تجاری خارجی ما توسعه یابد اما متاسفانه این اقدام می‌تواند مشکلاتی فراوانی برای اقتصاد ما ایجاد کند.»

خوانساری از وزارت امور خارجه خواست تا به این موضوع واکنشی جدی نشان دهد.

او همچنین از نامه‌نگاری‌ها اتاق تهران با سفارتخانه‌های اروپایی برای رسیدگی و اعتراض به این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا خبر داد و گفت: «امیدواریم کشورهای اروپایی که دغدغه حضور در اقتصاد ایران را دارند نیز به صورت جدی به این مصوبه واکنش نشان دهند.»

کمک بخش خصوصی به سیل‌زدگان ایلامی
رییس اتاق تهران در پایان سخنان خود به سیل ویرانگر دو ماه قبل در ایلام اشاره کرد و از کمک‌های بخش خصوصی برای خانوارهای ایلامی خبر داد.

مسعود خوانساری گفت: «اتاق تهران براساس عمل به مسولیت اجتماعی خود، اقدام به کمک به 55 خانوار ایلامی کرد که در جریان سیل تقریباً تمامی زندگی خود را از دست داده بودند.»

خوانساری با تشکر از برخی اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران که در تامین وسایل زندگی برای این خانوارها کوشش زیادی کردند افزود: «اتاق تهران تلاش کرد تا بتواند بخشی از آسیب‌دیدگی‌های این خانواده‌ها را جبران کند. امیدواریم با تدبیر درست دولت و ملت شاهد کاهش آسیب‌های ناشی از وقایع طبیعی باشیم.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.