قدس انلاین – سعید کوشافر: دیشب و با اجماع درشورای حکام سازمان انرژی اتمی پرونده پی ام دی که به ناحق برای کشورمان گشوده شده بود بالاخره بسته شد تا یکی از مهترین مشکلات سر راه برجام هموار شود و به روزهای اجرای عمل برنامه جامع اقدام مشترک نزدیک تر شویم ؛ روزهایی که تعداد انها به عدد ۲۰ رسیده و باید برای لغو تحریمهای ظالمانه و روزهای بعد از ان اندیشه کرد.

۲۰روز تا لغو تحریمها و برنامه نامشخص دولت برای اقتصاد/اقتصاد مقاومتی و شعارهایی با کاربرد درسخنرانی/ بخش خصوصی بجای برنامه ریزی بنگاههای اقتصادی را ارشاد میکند

به طور قطع بدون داشتن برنامه اقتصادی مشخص لغوتحریمها نیز نخواهد توانست گرهی از مشکلات امروز کشور بگشاید کما اینکه پیش ازاین نیز بارها وبارها از سوی کارشناسان عنوان شده بود که تنها 30 درصد مشکلات اقتصادی کشور درگرو رفع تحریمهاست و مابقی مصائب به داخل کشورمان برمیگردد و باید برای انها چاره جست .

درعین حال اکنون به نظر میرسد بیشتر از انکه با خیال روزهای روشن وافتابی اقتصاد کشور پس از تحریمها رویا بافت  باید نسبته به  سو تدبیرها و سواستفاده های احتمالی از این بی تدبیری ها دراندیشه بود و برای اتفاقاتی که ممکن است همین اندک تولید و نیمه جان بنگاههای اقتصادی را تهدید کند چاره اندیشید.

این همه درحالی است که هرانچه از زبان مقامهای مسوول دولتی شنیده میشود کلیاتی است که درهیچ برنامه مشخص ومعینی ثبت و ضبط نشده و به نظر میرسد صرفا کارکردی لفظی دارد، این درحالی است که حتی بخش خصوصی کشورمان نیز برنامه ای مشخص و سیاستی هماهنگ برای جهت دهی بنگاههای اقتصادی کشور تهیه و تدوین نکرده است وانچه ازسوی مسوولان بخش خصوصی به گوش میرسد صرفا جنبه ارشادی و راهنمایی دارد تا برنامه و هدفگذاری .

دراین میان انچه که به طور قطع رخ خواهد داد برنامه لغو تحریمها است که کمتر از سه هفته دیگر عملی خواهد شد و انچه که از سوی کارشناسان پیش بینی میشود بلبشو درروزهای پسا برجام خواهد بود که باعث خواهد شد همه انچه که نسبت به ان ابراز نگرانی شده است رخ دهدو دوباره اقتصاد کشور درگیر واردات شده و اوضاع بنگاههای از قبل نیز وخیمترشود.

درهمین راستا رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام پیش بینی کرد پس از تصویب قطعنامه 1+5 در شورای حکام، لغو عملی تحریم ها از سه هفته آینده آغاز شود.

عباس عراقچی خاطرنشان کرد: تصور ما این است که در فاصله احتمالی حدود سه هفته می توانیم بقیه کارهای مانده را انجام دهیم و وقتی این موارد انجام شود حدود سه هفته آینده فکر می کنم در موقعیتی باشیم که بتوانیم روز اجرایی شدن برجام را اعلام کنیم.

همچنین رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه مرحله بعدی رفع تحریم ها خواهد بود، اذعان کرد: با توجه به تصویب رفع تحریم ها توسط شورای وزیران اتحادیه اروپا و رییس جمهور امریکا پیش بینی می شود دی ماه مرحله رفع تحریم ها نیز صورت بگیرد.

درهمین حال سخنگوی دولت گفت: اکنون که پرونده PMD بسته و برجام اجرایی شد، چرا نتایج آن را مشاهده نمی‌کنیم؟ باید بگوییم اجرای برجام چندین ماه یا چندین سال طول می‌کشد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، اظهارداشت: قطعاً برجام فرصت مناسبی را در کشور ایجاد می‌کند، دولت اکنون از منابع خود استفاده می‌کند که با محدودیت روبرو است و ما حق صادرات یک میلیون بیشتر نفت خام را نداریم که اگر این محدودیت‌ها برداشته شود، هرچه هر قدر بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن برجام محدودیت‌ها برداشته می‌شود، خاطرنشان کرد: از طرفی پول فروش نفت را نمی‌توانیم استفاده کنیم چراکه بانک مرکزی تحریم است، با مشکلات فراوانی روبرو هستیم که اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها محودودیتها برداشته میشود و فرصت بسیار مناسبی است که باید از آن استفاده کنیم.

نوبخت به آثار مثبت سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی اشاره و خاطرنشان کرد: پس از اجرایی شدن برجام سرمایه‌گذاری‌های خوبی در کشور می‌شود که همگان از آثار مثبت سرمایه‌گذاری به خوبی واقف هستند.

سخنگوی دولت ادامه داد: برای مثال فرض کنید هم‌اکنون 100 میلیارد دلار بر روی میز خود داشته باشیم، ما اینکه بتوان شرایط را به نحوی مدیریت کرد که همگان بتوانند از این فرصت به نحو شایسته استفاده کنند زمان می‌برد تا آثار اقتصادی 100 میلیارد دلار ظاهر شود، بنابراین اینکه گفته شود اکنون پرونده PMD بسته شد و برجام اجرایی شد و چرا نتایج آن را مشاهده نمی‌کنیم باید بگوییم اجرایی شدن نتایج برجام چند ماه تا چند سال طول می‌کشد.

*** پیشرفت کشور با اقتصاد مقاومتی

دراین راستا معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که برنامه ششم می‌بایست منطبق بر اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: دولت مصمم است بعد از لغو تحریم‌ها، پیشرفت کشور سرعت بیشتری بگیرد که اقتصاد مقاومتی سیاستی شاخص در دوران پساتحریم خواهد بود.

اسحاق جهانگیری با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: در شرایط جدید بازار ایران نباید بازاری مصرفی باشد. این به این معنا نیست که واردات و مصرف کالاهای مورد نیاز را ممنوع می‌کنیم بلکه شرکت‌ها می‌توانند در یک چارچوب مشخص سرمایه‌گذاری و از بازار بزرگ ۸۰ میلیونی ایران استفاده کنند.

وی با بیان موقعیت نفت و گاز، معادن، موقعیت جغرافیایی، جمعیت، نیروی تحصیلکرده جوان کشور و زیرساخت های صنعتی و اقتصادی گفت: این شرایط ایران را از هر منظر یک کشور استثنایی کرده که در آینده قادر است نه تنها مشکلات خود را حل کند بلکه در دنیا گره گشای مشکلات باشد.

جهانگیری ادامه داد: در برنامه ششم اقتصاد کشور ما متعهد شدیم که باید رشد اقتصادی کشور ۶ درصد باشد، هر چند که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که انتظارات انباشته مردم طی سال‌های تحریم به سرعت بالا رفته است، گفت: اکنون مردم انتظار دارند که پس از لغو تحریم‌ها نسبت به مشکلات اقتصادی گام‌های بلندی برداشته شود.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به پنج رویکرد اصلی در سیاست اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: پنج رویکرد اصلی در سیاست اقتصاد مقاومتی گفته شده که باید تمامی دستگاه ها و شرکت ها آنها را مد نظر داشته باشند، زیرا اگر فاقد این رویکردها باشند دچار مشکل خواهند شد.

وی افزود:مهمترین این رویکردها در سیاست اقتصاد مقاومتی عبارت است از رویکرد درون زایی، برون گرایی، عدالت بنیانی، مردمی کردن اقتصاد و دانش بنیانی. وی اظهار کرد: اکنون با توجه به روند نزولی وضعیت رفاهی مردم و کاهش درآمد سرانه ۱۵ درصدی شهری و ۲۵ درصدی روستایی انتظار داریم که در ۱۰ سال آینده افزایش رفاه، درآمد سرانه و ایجاد شغل که در مأموریت اقتصادی ایران پیش‌بینی شده است، افزایش یابد.

اظهارات معاون اول ریس جمهور که به نوعی مسوول ستاد اقتصادی دولت نیز میباشد درباره مقاومت اقتصادی و رویکرد برنامه ششم و برنامه های اقتصادی دولت به ان درحالی است که نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت اقدام چندانی را در اجرای اقتصاد مقاومتی صورت نداده گفت: وابستگی به شرایط پساتحریم نه تنها مشکلی را از ما حل نمی‌کند بلکه موجب افزایش مشکلات ما خواهد شد.

سید رضا نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی موجود در کشور بر کسی پوشیده نیست گفت: راه اصلی و اساسی برای مقابله با وضعیت اقتصادی فعلی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که همواره رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته‌اند.

وی افزود: اینکه ما بخواهیم خود را به شرایط پساتحریم وابسته کنیم و اینکه دیگران چه چیزی را برای ما دیکته خواهند کرد نه تنها مشکلی را از ما حل نمی‌کند بلکه مشکلات ما روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تا زمانی که ما شاهد واردات کالا به کشور باشیم و اقتصاد مستقلی نداشته باشیم و تا زمانی که به نفت وابستگی داریم و بودجه ما براساس درآمدهای نفتی بسته شود شرایط آزاردهنده در بخش اقتصادی برای مردم وجود خواهد داشت.

***ضرورت پایداری بر خط اقتصاد مقاومتی

دراین حال یک عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس، با تاکید بر ضرورت پایداری بر خط اقتصاد مقاومتی حتی پس از رفع تحریم ها،گفت: با گسترش روابط و سرازیر شدن پول به اقتصاد کشور در پساتوافق باید مدیریت صحیحی دنبال شود تا از هرز رفتن منابع جلوگیری کند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درگفت وگو با خانه ملت،با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در پساتوافق و پساتحریم،گفت: تغییر و بهبود شرایط کشور مرتبط با رفع تحریم ها نیست؛زیرا ما همیشه باید در راستای رونق اقتصادی با توجه به دشمنان موجود باشیم.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی،با برشمردن مزیت‌ها و ظرفیت‌های موجود کشور،تصریح کرد: ایران معیارهای بسیاری برای حرکت به سمت و سوی پیشرفت و تعالی دارد و نباید بهبود اوضاع را معطوف به پساتوافق کند.

این نماینده مردم درمجلس نهم،با تاکید براینکه جدی گرفتن فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی اقتصاد کشور را از هر نوع تکانه ای مصون می دارد، افزود: منظور رهبر انقلاب از اقتصاد مقاومتی تنها تحریم نبوده بلکه هر نوع اتفاق دیگری از جمله جنگ نیز اهمیت فرمایش ایشان را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه آثار اقتصادمقاومتی می‌تواند تمامی کشورهای پیشرفته دنیا را غافلگیر کند،تصریح کرد: در پساتحریم ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور برای اداره آن دوچندان می شود.

جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید براینکه افزایش صادرات غیرنفتی درنتیجه گسترش روابط با کشورهای دیگر باید مدنظر باشد،افزود: توجه به بهبود اقتصادی کشور باید فارغ از موضوع برجام مرکز توجه باشد.

همچنین یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیک شدن زمان اجرایی شدن برجام گفت:اجرای اقتصاد مقاومتی اولویت اول دولت در پساتحریم باشد.

محمدحسین فرهنگی گفت:از ابتدای مذاکرات همه به دنبال این بودند که با کمترین آثار منفی بیشترین نتایج مثبت برای کشور حاصل شود.

فرهنگی با بیان اینکه باید اجرای دقیق 2 قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار صورت گیرد، ادامه داد: مسئولان و دستگاه‌های اجرایی باید تحرک بیشتری ازخود نشان دهند و اجرای اقتصاد مقاومتی اولویت اول آنها باشد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی برحمایت از تولید داخلی اظهارداشت:در شرایط پساتحریم دولت همانگونه که در برنامه های خود بیان کرده باید از شرایط لغو تحریم ها استفاده و زمینه افزایش تولید داخلی در زمینه های مختلف را فراهم کند.

*** فرصتی ایده ال برای اقتصاد

اما دراین راستا برخی به صورت کاربردی تر سخن میگویند ؛ معاون امور استان های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دوران پساتحریم فرصتی بکر برای صنعتگران و تجار ایرانی است تا با برنامه هدفمند، خود را برای حضور در بازارهای جهانی مهیا کنند.

سید جواد زمانی افزود: لغو تحریم ها، کشور را در شرایط ایده آل قرار می دهد که آحاد جامعه بخصوص فعالان بخش صنعت باید از این فرصت طلایی استفاده کنند.

وی ادامه داد: قشرهای مختلف مردم چنین تصور می کنند که لغو تحریم ها مساوی با تغییر شرایط اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی آنان توسط دولت است، در صورتی که وظیفه اصلی برای اصلاح ساختارهای ناقص و ضعیف اقتصادی با صاحبان صنایع در سایه پشتیبانی قوی دولت است و این طیف باید با بهبود کیفیت کالا و رقابت پذیری آن بسترها را فراهم کنند.

معاون امور استان های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: باید این فرهنگ که همواره دولت ها دهنده و مردم گیرنده باشند در کشور تغییر کند و هر ایرانی خود را مسئول بهبود شرایط اقتصادی کشور بداند.

زمانی گفت: دولت با تلاش شبانه روزی موفقیت های چشمگیری بخصوص در بخش سیاست خارجی به دست آورده که این مهم باعث تغییر دیدگاه جهانیان نسبت به جمهوری اسلامی ایران شده است، بنابراین در این شرایط صنعتگران باید با قدرت وارد میدان عمل شوند و با تولید کالاهای با کیفیت و ارزان قیمت در راستای حضور در بازارهای بین المللی گام بردارند.

وی بیان کرد: مشکل اقتصاد کشور تنها با توجه خاص به صادرات حل نمی شود بلکه واردات هر کالای بی کیفیت نیز یکی از مشکلات عمده کشور است که سازمان توسعه تجارت برای پیشگیری از این مهم برنامه های مدونی اندیشیده است.

در همین حال سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دوران پساتحریم شوک مثبت بر رشد اقتصادی،سرمایه گذاری و صادرات کشور است،گفت:صادرات غیرنفتی و اصولی نقطه قوت اقتصاد محسوب می شود.

رحیم زارع گفت: با لغو تحریم ها اموال بلوکه شده ایران به کشور بازگردانده می شود که با مدیریت صحیح باید آن را به بخش های مختلف جامعه تزریق کرد.

نماینده مردم آباده،بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این اموال باید درحمایت از تولید داخلی به کار گرفته شود،افزود:در این راستا تحریک تقاضا یک عامل مهم برای حمایت از تولید است،البته نه مانند بسته حمایتی وام خرید خودرو و لوازم خانگی که با برنامه ریزی صحیح مدیریت نشده بود.

زارع با تاکید بر مدیریت نقدینگی و وارداتی در کشور ادامه داد:برداشته شدن تحریم ها و فضای پساتحریم فی نفسه نمی تواند تهدید یا فرصت محسوب شود،تدابیر، سیاستها و برنامه ها بهره برداری حداکثری را ممکن می سازند.

وی با بیان اینکه فضای پسا تحریم و بازشدن دروازه بازارهای جهانی چوب معجزه اقتصاد ایران نیست،اظهار داشت: درفضای بعد از تحریم ها بسیار محتاط تر و سنجیده تر باید قدم برداریم تا بازار اقتصاد کشور را دودستی تقدیم دلالان و واسطه های بازارهای داخلی و بین المللی نکنیم.

این نماینده مردم درمجلس نهم با اشاره به بررسی روند شاخص های اقتصادی در ایران،افزود:با بررسی روند بازارهای سهام و ارز شاید بتوان دوران پساتحریم را شوک مثبت بر رشد اقتصادی،سرمایه گذاری و صادرات تلقی کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی و اصولی نقطه قوت اقتصاد محسوب می شود، تصریح کرد:صادرات غیرنفتی اصولی،گام مهمی درجهت کمک به اقتصاد کشور بعد از تحریم است، لذا از مدیریت منابع انسانی گرفته تا ارتقای سطح علمی و بکارگیری علم و اطلاعات و فناوری روز دنیا باید محتاط و حساب شده گام برداریم .

*** اصلاح ساختار اقتصادی کشور

درهمین راستا یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط پساتحریم ساختار اقتصادی کشور باید با محوریت اقتصاد مقاومتی اصلاح شود،گفت: در غیر این‌صورت موفقیت های دوران پساتحریم از محل رفع تحریم ها عملیاتی نمی شود.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه در شرایط پساتحریم محدودیت‌ها و مشکلات اساسی ساختار اقتصادی کشور باید رفع شود،افزود:اگر اشکالات ساختاری اقتصادی که قبل از تحریم‌ها وجود داشته و در زمان تحریم ها تشدید شده برطرف نشود به قبل از تحریم ها بر می گردیم.

وی با تاکید بر اینکه در دوران پساتحریم باید اصلاح ساختاردرونی صورت گیرد،اظهارداشت:موتوراقتصادی کشور باید با اصلاح ساختار روشن شود و دراین صورت می توان به آینده اقتصادی کشور امیدوار بود.

پورابراهیمی افزود:زمانی رفع تحریم‌ها به اقتصاد کشور کمک می کند که ظرفیت‌های درونی اقتصادی کشور شکوفا و عملیاتی شود و در این زمینه پیشنهاد اجرای اصلاح ساختار اقتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی است.

دراین حال عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با تاکید بر ضرورت استمرار اجرای اقتصاد مقاومتی در شرایط پساتحریم و پساتوافق،گفت:پساتحریم باید بتواند استعدادهای نهان کشور در استفاده از ظرفیت‌هایی غیر از درآمدهای نفتی را پرورش دهد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا با تاکید بر ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط پساتحریم و پساتوافق،گفت: استمرار بر اجرای اقتصاد مقاومتی اصلی برای بهبود وضعیت کشور است.

نماینده مردم آمل و لاریجان درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه با برداشتن تحریم ها در پساتحریم باید ظرفیت های کشور در زمینه صادرات تقویت شود،افزود: پساتحریم باید بتواند استعدادهای نهان کشور در استفاده از ظرفیت هایی غیر از درآمدهای نفتی را پرورش دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه با گسترش روابط خارجی با سایر کشورها به طورحتم بازدهی اقتصادی ایران افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: نباید فرصت پساتوافق را با فرصت سوزی در نتیجه واردات بی رویه از دست داد.

وی با بیان اینکه مدیریت اصل مهمی در بهبود شرایط اقتصادی کشور در پساتحریم است، گفت: در صورتی که مدیریت صحیحی دراین برهه از زمان صورت نگیرد،به طورحتم دوران پساتوافق بحرانی اقتصادی برای کشور رقم خواهد زد.

این نماینده مردم درمجلس نهم، ادامه داد:اساس پساتوافق باید نگرش به اقتصاد مقاومتی و توجه به رفع رکود و تورم درجامعه باشد.

یوسفیان ملا افزود: دولت در پساتوافق مسئولیت سنگین تری از حیث مدیریت اقتصاد کشور با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری برای مقابله با وادادگی اقتصادی دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: هر نوع عایدی اقتصادی از پساتوافق باید دربخش تولیدی و صنعتی سرمایه گذاری شده تا بتوان رونق چرخ های اقتصادی کشور را شاهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.