نمایشگاه دستاوردهای محققان ایرانی در هفته پژوهش برگزار شد و دستاوردهای مهم و کاربردی در معرض دید مردم قرار گرفتند. نمایشگاهی پر از بارقه های روشن توجه علم و دانش به نیازهای امروز کشور.

بازار داغ فناوری در روزهای سرد پاییزی/بارقه های جدید علم در ایران

 هفته ملی پژوهش مانند هرساله، شانزدهمین دوره خود را با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزاری علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت، آموزش و پرورش و معاون پژوهشی وزیر علوم پشت سرگذاشت.

در این دوره از نمایشگاه، دستاوردهای پژوهش و فناوری پارک های علم و فناوری، دانشگاههای دولتی، علمی کاربردی، آزاد اسلامی از سراسر کشور، پژوهشگاهها و پژوهشکده ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد ، واحدهای فناور مستقر در دانشگاهها و مخترعان به نمایش گذاشته شد و در مجموع ۵ هزار دستاورد فناورانه ارائه شد.

هفته ملی پژوهش در روز ۲۲ آذرماه از مدرسه دخترانه شهدای هفتم تیر با حضور وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش آغاز به کار کرد.       

​                                

رونمایی از ۲۲ دستاورد فناورانه

در این دوره از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، از ۲۲ دستاورد پژوهشی با حضور وزیر علوم و معاون پژوهشی وزارت علوم و کتاب «وحدت حوزه و دانشگاه، رویکرد تحلیلی – تاریخی» رونمایی شد.

معرفی رتبه های برتر و ایده های برتر

همزمان با سومین روز از هفته پژوهش، یازدهمین جشنواره ملی ایده های برتر نیز با حضور مسئولان وزارت علوم برگزار شد. «دستگاه ارزیابی نقص نسبی مردمک چشم  (OGLASS)»، «آچاربکس خورشیدی» و «طرح آی کمپ (ICamp) » به ترتیب رتبه های اول تا سوم این دوره از جشنواره ملی ایده های برتر را از آن خود کردند.

دستگاه ارزیابی نقص نسبی مردمک چشم

امیرحسین وجدانی، مجری طرح دستگاه ارزیابی نقص نسبی مردمک چشم  (OGLASS) در توضیحاتی درباره عملکرد این دستگاه گفت: این دستگاه شبیه عینک است و می تواند بیماری های مختلف چشم را در مراحل ابتدایی تشخیص دهد.

وی  افزود: این دستگاه آزمایش بینایی را به صورت کمی و کاملا دقیق انجام می دهد و می تواند مورد استفاده تمام پزشکان و بینایی سنج ها قرار گیرد.

آچاربکس خورشیدی

فرید ملک احمدی، مجری طرح آچاربکش خورشیدی و رتبه دوم یازدهمین جشنواره ملی ایده های برتردر خصوص طرح خود به مهر گفت: آچاربکس خورشیدی، آچاری است که به جای جعبه بکس معمولی از آن استفاده می شود. با استفاده از این آچار، هزینه، زمان و انرژی نسبت به آچارهای معمولی کاهش می یابد.

وی عنوان کرد: با استفاده از این ابزار، به راحتی می توان هر اندازه از پیچ و مهره را باز و بسته کرد.

آی کمپ 

اشکان چاوش مجری طرح نرم افزار« آی کمپ» به مهر گفت: آی کمپ یک اپلیکیشن تحت وب برای جمع آوری، مدیریت، تحلیل و انتشار محتوای دیجیتال گردشگری در راستای تسهیل سفر گردشگران، اشتغال زایی و کسب درآمد برای توسعه دهندگان داخلی این صنعت است

وی گفت:  مشتریان این دستگاه در فاز اول گردشگرانی هستند که به زبان انگلیسی آشنایی دارند. همچنین قرار است این نرم افزار به زبان های عربی و فارسی نیز گسترش یابد. آی کمپ به گردشگر کمک می کند افرادی را که توانایی کمک و راهنمایی در امور گردشگری دارند، پیدا کند و از آنها کمک بگیرد.

مهمترین دستاورهای فناورانه  هفته پژوهش

در این دوره از نمایشگاه از فناوری های پیچیده تا فناوری های ساده به چشم می خورد. «پاسپورت خوان هوشمند»،  «تکنولوژی six wav   با فرکانس های  شش گانه مداریاب جهت جوان سازی پوست»،  «خط کش کنکور» از مهم ترین طرح های این دوره از نمایشگاه بودند.

پاسپورت خوان هوشمند

مجتبی خدام، مجری طرح «دستگاه پاسپورت خوان هوشمند» در خصوص این طرح به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر پاسپورت ها هوشمند شده اند، که در آنها علاوه بر اطلاعات شخصی کده شده، تراشه ای وجود دارد و اطلاعات تکمیلی در آن قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه بنابر این وجود دستگاه پاسپورت خوان هوشمند ضروری است، افزود: از این رو توانستیم سیستمی را طراحی کنیم که به صورت هوشمند پاسپورت و اطلاعات یک فرد را شناسایی کند. همچنین با استفاده از این سیستم می توان از جعلی بودن اطلاعات یک پاسپورت مطلع شد.

دستگاه رادیو فرکانس تکنولوژی« six wav »

از دیگر دستاوردهای محققان که در هفته پژوهش امسال ارائه شد، ساخت دستگاه رادیو فرکانس تکنولوژی « six wav » توسط پژوهشگران پارک علم و فناوری مازندران بود. 

علی معتمدزادگان، رئیس پارک علم و فناوری مازندران در خصوص این دستگاه به مهر گفت: تکنولوژی  « six wave »یا فرکانس شش گانه، گامی بزرگ در فناوری است که دارای بسامد های رادیویی چند گانه کنترل شده برای دیاترمی (نوعی درمان که با عبور امواجی از بدن موجب گرم شدن بافت های خاصی می شوند) است.

وی افزود: با استفاده از این دستگاه که به روزترین نوآوری رادیو فرکانس به شمار می رود می توان بهترین لیفت و جوان سازی پوست را در صورت و بدن افراد دید. این دستگاه با فرستادن قوی ترین فرکانس ها امکان دسترسی پزشک به همه لایه های بافتی در پوست، چربی و ماهیچه فرد بیمار را فراهم می سازد تا بهترین درمان ها در حوزه پوستی فرد انجام گیرد.

خط کش مثلثاتی کنکور

شهرام علیزاده، کارشناس ارشد سازه، طراحی لرزه ای از دانشگاه ارومیه در خصوص طرح خود با نام خط کش مثلثاتی کنکور به مهر گفت: این خط کش کاربرد آموزشی و کمک آموزشی کاربرد دارد. این خط کش علاوه بر خط کش بودن، نسبت های مثلثاتی را تا دو رقم اعشار نشان می دهد.این وسیله طراحی شده  پاسخگوی تمام مسائل مثلثاتی است.

وی با بیان اینکه ساخت این خط کش در کشور صرفه جویی ارزی دارد، افزود:  در حال حاضر خط کش ۱۳ میلیون دانش آموز ایرانی از چین وارد می شود که با یک حساب سر انگشتی می توان گفت ۱۳ میلیارد تومان ارز از کشور ما به خاطر این خط کش ها خارج می شود.

برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران و برگزیدگان بدون حضور مسئولان رده اول کشوری

در رزو بیست و پنجم آذرماه و یک روز مانده به روز پایانی هفته پژوهش از ۲۱ برگزیده و پژوهشگر برتر با حضور وزرای علوم و بهداشت و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تقدیر به عمل آمد. امسال برخلاف دوره های پیش معاون اول رئیس جمهور در این مراسم حضور نداشت.

امسال در ادامه مراسم هفته پژوهش از خیرین و حامیان پژوهش و فناوری با حضور معاون اداری مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تجلیل به عمل آمد.

برداشت آزاد از نمایشگاه امسال

نمایشگاه پژوهش امسال در مقایسه با دوره های گذشته تفاوت هایی داشت اما در این میان باز هم طرح ها و اختراعات تکراری برای چندمین بار در نمایشگاه حضور یافته بودند.

وقتی دلیل حضور تکراری آنها را در نمایشگاه جویا شدیم، این طور به نظر می رسد هنوز نتوانسته اند توجه مسئولان را برای به نتیجه رساندن طرح شان جلب کنند و به همین دلیل برای چندمین بار در نمایشگاه حضور یافته اند.

آنها بر این باروند که اگر طرحشان به محصول تبدیل شود صرفه جویی ارزی به همراه خواهد داشت زیرا آنها محصول وارداتی مشابه طرح خود را به وفور در کشور مشاهده کنند.

با وجود اینکه اخیرا به طرح های پژوهشی به صورت ویژه توجه می شود اما هنوز مخترعانی هستند که با بودجه شخصی، مراحل تحقیقاتی و آزمایشی یک محصول را طی می کنند و اکنون دیگر توان مالی برای به نتیجه رساندن طرح تحقیقاتی خود و تبدیل آن به محصول نهایی را ندارد و از این رو نیازمند حمایت مسئولان هستند.

وزیر علوم دو بار از نمایشگاه پژوهش بازدید کرد

دکتر محمد فرهادی وزیر علوم در حالیه در روز دوم نمایشگاه پژوهش از ۲۲ طرح فناورانه رونمایی کرد در روز ۲۵ آذرماه هم از غرفه های نمایشگاه بازدید داشت.

وزیر علوم در این بازدید برخی طرح ها را سودمند برای مردم خواند و وعده حمایت به  آنها داد. این وعده وزیر علوم موجب خوشحالی محققان شد. اما زمان این حمایت ها و آینده دور یا نزدیک آن برای پژوهشگران مهم است.

جای خالی برخی فناوران در نمایشگاه امسال

با وجود اینکه  سالن های بزرگی متشکل از چندین غرفه پر بار از فناوری های جدید و قدیم در شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری وجود داشت اما غرفه های خالی هم به چشم می خورد که با اینکه می توانستند حرفی برای گفتن داشته باشند اما این غرفه های خالی، جای خالی فناوران ایرانی را نشان می داد.

تلفیق هنر با علم در نمایشگاه هفته پژوهش

نمایشگاه امسال جذابیت های خاص خود را داشت. صاحبان هر غرفه در تلاش بودند تا علاوه بر ارائه دستاورد فناورانه جذابیت های هنری را هم به غرفه های خود بیافزایند. در غرفه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف) پانتومیم با موضوع پژوهش و فناوری اجرا می شد و مخاطبان علمی زیادی را به خود جذب کرده بود.

از سوی دیگر در این غرفه نمایشگاه عکس و نقاشی با دیدگاه نقادانه به علم و فناوری برگزار شد که مخاطبان زیادی را جذب کرد، زیرا همیشه نقد به یک موضوعی جذاب است. در بیشتر نقاشی ها، ورود تکنولوژی به صنایع سنتی، نفوذ فناوری به زندگی مردم، تاثیر تکنولوژی در کودکان و ... به تصویر کشیده شد.

علم در قالب کاریکاتور

در سوی دیگر نمایشگاه، غرفه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری هم  علم را با هنر تلفیق کرده و در قالب کاریکاتورهایی ورود بیوتکنولوژی به زندگی مردم را به نمایش گذاشته بود.

این کاریکاتورها با مفاهیم متفاوتی همچون پربار کردن محصولات با تغییرات ژنتیکی (بهره وری محصول به واسطه تغییرات ژنتیکی)، به تصویر کشیدن مخالفان تراریخت، تغییر ژنوم حیوان و... در معرض دید قرار گرفته بودند.

تقدیر از محققان ایرانی مقیم خارج از کشوراز سوی دفتر مقام معظم رهبری

اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه هفته پژوهش بدون حضور وزیر علوم و با حضور نائب رئیس مجلس، نماینده مقام معظم رهبری در انجمن اسلامی ایرانیان خارج از کشور، معاون پژوهشی وزیر علوم  برگزار شد.

در این مراسم افزایش چشمیگر میزان ریالی قراردادهای پژوهشی مورد توجه قرار گرفت و در پایان مراسم از سوی دفتر مقام معظم رهبری، دو محقق برجسته ایرانی مقیم خارج که در نمایشگاه حضور داشتند تقدیر شد.

سخن پایانی

در آخر می توان گفت آنچه در نمایشگاه پژوهش و فناوری خودنمایی می کند، موضوع خودباوری و اعتماد به دستاوردهای فناورانه پژوهشگران کشورمان است زیرا تنها با این دید می توانیم به قله پیشرفت دست یابیم اما در عین حال پژوهش و فناوری همچنان مستلزم حمایت و اعتماد مسئولان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.