«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد که در دومین نشست جهانی اینترنت در چین همگرایی خوبی میان کشورهای شرکت کننده در خصوص خارج کردن انحصار اینترنت از دست آمریکا با توجه به ناامنی های ایجاد شده در فضای مجازی شکل گرفته است.

شکل گیری عزمی جدید برای خارج شدن انحصار اینترنت از دست آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، «محمود واعظی» در پایان دومین نشست جهانی اینترنت در شهر «وو جن» چین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: آمریکا به دنبال آن است که انحصار اینترنت را همواره برای خود حفظ کند، اما با مباحثی که در این نشست سه روزه مطرح شد، به نظر می رسد عزمی جدید برای خاتمه این انحصار در حال شکل گرفتن باشد.
وی گفت: همه کشورها خواستار احترام به حاکمیت ملت ها در فضای مجازی و داشتن زیرساخت های امن و فضایی پاک و عاری از هرگونه تهدید هستند که این مهم فقط و فقط در سایه تلاش و کوشش بین المللی امکان پذیر است.
وزیر ارتباطات و فناوری ایران یکی از مشکلات اصلی فضای مجازی در شرایط کنونی را سوء استفاده از اینترنت توسط گروه ها و افراد دانست و یادآور شد که این موضوع یکی از دغدغه های اصلی شرکت کنندگان در نشست اخیر بود که در کمیته های تخصصی به صورت مبسوط در خصوص آن بحث شد.
وی گفت: این موضوع به قدری با اهمیت است که حتی بسیاری از کشورهای غربی شرکت کننده در نشست چین نیز بر لزوم مقابله جدی با جرائم سایبری و تروریسم سایبری تاکید داشتند.
واعظی همچنین گفت که سیستم حاکمیت جهانی اینترنت باید دمکراتیک، شفاف و در عین حال حامی دولت ها باشد تا انتظار و امنیتی که همه کشورها و دولت ها از فضای مجازی دارند، به آن دست یابند.
وی یادآور شد که «حریم خصوصی» و رعایت احترام به این حریم یکی از نکات مهم نشست های تخصصی در اجلاس جهانی اینترنت بود و نمایندگان دولت ها در این نشست اعلام کردند که باید تضمینی برای محافظت از این حریم و جلوگیری از سرقت اطلاعات موجود در آن ایجاد شود.

* اینترنت و مسائل فرهنگی
واعظی در بخش دیگری از سخنان خود به گسترش فضای مجازی و مشکلاتی که ممکن است چنین فضایی به لحاظ فرهنگی برای جوانان ایجاد کند نیز اشاره کرد.
وی گفت: در عین حالی که فضاهای مجازی می تواند در خدمت بشریت باشد، به همان نسبت هم برای برای مردم جهان خطرآفرین است. چرا که ممکن است برخی افراد به فکر سوء استفاده از فضای مجازی و اینترنتی به نفع خود باشند و با طراحی برنامه هایی، کل ساختار اینترنت را به خطر بیاندازند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد که این موضوع در نشست جهانی اینترنت در چین یکی از محورهای مورد توجه کشورهای اسلامی بویژه ایران بود و ما اعلام کردیم که مسائل ارزشی، اعتقادی و فرهنگی در فضای مجازی را نمی توانیم قربانی توسعه فناوری کنیم.
وی اضافه کرد: بر همین اساس تاکید کردیم که موضوع احترام به تنوع و گوناگونی ارزش ها و فرهنگ ها باید به عنوان یک میراث مشترک فرهنگی در فضای مجازی شناخته شود و این اصل باید از جانب همه کشورها به دیده احترام نگریسته شود.
واعظی گفت: بی توجهی به موارد یاد شده می تواند شرایط را برای افراد خاطی در فضای اینترنت از هر حیث مهیا کند و آنان با سوء استفاده از شرایط پیش آمده اقداماتی انجام دهند که برای کشورها تهدید و خطری جدی تلقی شود.

* ضرورت قانونگذاری در فضای مجازی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چاره کار برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی در فضای مجازی را وضع قوانین و مقررات ویژه دانست و ادامه داد: همانطور که ما در «آی.تی.یو» نسبت به وضعیت مخابرات قانونگذاری کرده ایم، جوامع بین المللی نیز باید در فضای مجازی به این کار مبادرت کنند.
وی گفت: قواعد و قوانین بین المللی باید برای همه لازم الاجرا باشد و یکی از بحث های ما در نشست چین این بود که باید درباره اینترنت نیز کاری مشابه انجام داد تا از ایجاد هرج و مرج در فضای مجازی جلوگیری شود.
او یادآور شد که برای داشتن یک فضای مجازی ایمن و شفاف، تبیین قوانین و مقررات ویژه کاملا ضروری است تا دولت ها بتوانند علاوه بر مدیریت لازم، مانع از سوء استفاده و فعالیت های غیراخلاقی و فرهنگی در آن شوند.

* مقابله جدی با تروریسم در فضای مجازی
واعظی در ادامه سخنان خود به تاکید کشورهای شرکت کننده در نشست جهانی اینترنت بر مبارزه جدی با تروریسم در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: موضوع مبارزه با این پدیده که هر روز در حال گسترش است، دغدغه اصلی شرکت کنندگان بود.
وی اعلام کرد: همانند نشست نخست وزیران شانگهای در چین، شرکت کنندگان در این اجلاس هم اعلام کردند که باید برای مقابله جدی با این پدیده همکاری بین المللی داشت و کشورها دیگر نمی توانند برای مبارزه با این مشکل به تنهایی وارد عمل شوند.
او اظهار داشت: با توجه به اینکه تروریسم در حال تبدیل شدن به معضلی جهانی است، در این نشست تاکید شد که همه کشورها باید مشارکت فعالانه در این زمینه داشته باشند تا حریم و اطلاعات دولت ها از سوی گروه های تروریستی مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

* استقبال کشورها از بسته شدن پرونده «پی ام دی»
واعظی در ادامه سخنان خود به واکنش وزیران و مقام های ارشد شرکت کننده در اجلاس جهانی اینترنت از حذف پرونده «پی ام دی» در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: انتشار این خبر موجی از خرسندی را در میان شرکت کنندگان ایجاد کرد و آنان با اعلام پیام های تبریک خود به دولت جمهوری اسلامی ایران، اعلام کردند که آماده گسترش و توسعه همکاریهای خود با تهران در همه زمینه ها هستند.
وی یادآور شد: آنان با بیان اینکه شرایط جدیدی برای ایران در عرصه بین المللی رقم خورده است، تاکید داشتند که شرایط عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای فراهم است.
واعظی ادامه داد: حتی بسیاری از مقام های شرکت کننده در اجلاس شهر «وو جن» اعلام می کردند که با ایجاد شرایط جدید برای ایران آنان قصد دارند با حضور دوباره به بازار ایران، گذشته خود را جبران کنند.
دومین اجلاس جهانی اینترنت که با حضور جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان 120 کشور جهان از روز چهارشنبه 25 آذر ماه جاری با سخنان «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در شهر «وو جن» در شرق این کشور گشایش یافت، شب گذشته (جمعه) با صدور بیانیه ای به نشست سه روزه خود پایان داد.
در این همایش علاوه بر «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، حدود دو هزار نفر (هشت رهبر، حدود 50 وزیر، مسئولان بیش از 20 سازمان بین المللی و حدود هزار نفر از مدیران شرکت های اینترنتی) در آن شرکت داشتند.
«واعظی» پیش از این نشست در چهاردهمین اجلاس نخست وزیران شانگهای که در روزهای 23 و 24 آذر ماه جاری در شهر «جن جو» در مرکز چین برگزار شد، حضور داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.