معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباه مخالفت مجلس با لایحه مناطق آزاد گفت: دولت چند لایحه برای ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی تقدیم مجلس کرده بود که نمایندگان مجلس دهها منطقه دیگر را به آن افزوده بودند.

نمایندگان دهها منطقه به لایحه مناطق ویژه اقتصادی اضافه کرده بودند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق قانون برنامه پنجم، کاهش در آمدهای دولت ممنوع است و چون ایجاد مناطق آزاد تجاری موجب کاهش درآمدهای دولت می شود، با آنکه این لایحه امروز در مجلس رای بالایی کسب کرد اما دو سوم رای مورد نیاز را به دست نیاورد.
وی اظهار داشت: آقای باهنر گفت با توجه به اینکه بسیاری از نمایندگان اصل لایحه را قبول داشتند، امروز مطرح کرد که موضوع در هیات رئیسه مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و راهکاری برای طرح مجدد مواردی که مورد نظر دولت و اکثر نمایندگان مجلس بوده، پیدا خواهیم کرد.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری ادامه داد: برداشت آقای باهنر رئیس جلسه علنی امروز مجلس این بود که این لایحه به دلیل آنکه خلاف قانون برنامه پنجم (به دلیل کاهش درآمد دولت) است، نیازبه دو سوم رای نمایندگان دارد.
انصاری ادامه داد: این دولت، چندی پیش لوایحی در خصوص مناطق آزاد تجاری به مجلس داده بود، نمایندگان نیز در این خصوص طرح هایی داشتند، که مجلس هم تصمیم گرفت برای تجمیع آنها در کمیسیون اقتصادی بررسی شود تا نمایندگان مجموعه آن لوایح و طرح ها را در هم ادغام کنند. وی اظهار داشت: امروز این تجمیع انجام شده بود اما بر اساس پیشنهاد نمایندگان در کمیسیون اقتصادی مجلس، تعداد زیادی منطقه ویژه اقتصادی اضافه کرده بودند و محدوده برخی از این مناطق هم توسعه یافته بود که مورد حساسیت مجلس واقع شد.
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: دو هفته پیش نیز این موضوع در مجلس مطرح و به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد تا آن مواردی که به مناطق آزاد اضافه شده، اگر دولت نظر مثبت داشت، لحاظ شود و در غیر این صورت به دلیل بار مالی حذف شود.
انصاری ادامه داد: به هر حال دوستان کمیسیون اقتصادی اصلاحاتی انجام داده بودند، مجلس با اصل لایحه مخالف نبود اما به دلیل اینکه نمایندگان تعدادی زیادی منطقه ویژه به آن اضافه کرده بودند و همچنین محدوده مناطق موجود را هم توسعه داده بودند، مجلس مخالف و معتقد بود دولت هم به این شکل مایل به انجام کار نیست.
وی خاطرنشان کرد: دولت موافق این مساله است.
معاون رئیس جمهوری یادآور شد: الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم، ایجاد منطقه آزاد بوشهر، جاسک در استان هرمزگان، منطقه ویژه اقتصادی دارویی در استان البرز، منطقه آزاد مهران و اردبیل، اینچه برون و منطقه آزاد در بانه و سیستان مواردی هستند که در لایحه دولت برای ایجاد منطقه آزاد ذکر شده است.
انصاری اضافه کرد: همچنین ایجاد 11 منطقه ویژه اقتصادی در استان های فارس، یزد، زنجان، کهگیلویه، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، لرستان، قزوین و اصفهان نیز پیشنهاد شده بود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه با ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و مناطق دیگر ویژه اقتصادی مخالفت کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.