چین با انتخاب یکی از مهره های مهم امنیتی و کلیدی خود برای فعالیت های ضد تروریستی، به تلاش هایش در مقابله با گروههای افراطی در این کشور ابعاد تازه ای بخشید.

ابعاد تازه مبارزه با تروریسم در چین با انتخاب اولین «کمیسر ضد تروریسم»

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، «لیو یوئه جین» 56 ساله که مهمترین عنصر این کشور در مبارزه با مواد مخدر از سال 1980 تاکنون بوده، حالا به عنوان اولین کمیسر ضد تروریسم چین انتخاب شده تا مانع از گسترش فعالیت گروههای جدایی طلب در این کشور شود.
انتخاب این فرد که در مدت یاد شده به عنوان معاون وزیر امنیت عمومی این کشور فعالیت می کرد، حکایت از آن دارد که عملیات های تروریستی سال های گذشته کار را برای دولتمردان چین دشوار کرده و آنها در حال تقویت سامانه هایی بر ضد تروریسم هستند.
چین بارها اعلام کرده است با تروریسم در هر شکل آن مخالف است اما کمتر تلاش کرده از چنین نیروهایی در این برنامه ها بهره مند شود.
روزنامه «چاینا دیلی» امروز - دوشنبه - در گزارشی اعلام کرد که «لیو» می تواند یکی از مهمترین اقدامات چین در راستای مبارزه با تروریسم باشد که ضربات زیادی به این کشور وارد کرده است.
در سال های اخیر چندین عملیات تروریستی در مناطق مختلف چین بخصوص در استان مسلمان نشین «سین کیانگ» در شمال غرب این کشور به وقوع پیوسته که بر اثر آن تعداد زیادی از مردم بی گناه این کشور کشته و مجروح شدند.
بعد از اقدام تروریستی و حمله افراد سیاهپوش به شماری از مردم در ایستگاه قطاری در جنوب غرب این کشور که دو سال پیش منجر به مرگ 29 چینی شد، دولت تصمیم گرفت تدابیر ضد تروریستی را تشدید کند.
دولت چین اعتقاد دارد گروه های جدایی طلب در سین کیانگ در پی تاسیس دولت مستقلی تحت عنوان «ترکستان شرقی» هستند. به همین خاطر نیروهای امنتیتی این کشور از دو سال گذشته عملیات وسیعی را بر ضد گروه استقلال طلب ترکستان شرقی آغاز کرده و صدها تن در این رابطه دستگیر شده اند.
وزارت امنیت عمومی چین اعلام کرده است که «لیو» با نهادهای ذی ربط همکاری نزدیکی خواهد داشت تا همه اطلاعات لازم در این باره بین نیروهای امنیتی، پلیس و انتظامی مبادله شود.
از سال گذشته میلادی چین برنامه هایی را در مناطق مختلف این کشور به اجرا گذاشته که بر اساس آن از خروج نیروهایی که قصد پیوستن به گروه های تکفیری و تروریستی و بخصوص داعش را دارند، جلوگیری می شود.
وزارت امنیت عمومی چین عملیات تروریستی در پاریس را از دیگر هشدارها برای چین دانسته و افزوده است: تدابیری اتخاذ شده تا از اقدامات مشابه مرگبار در این کشور پهناور آسیایی جلوگیری شود.
«لیو یوئه جین» اولین کمیسر ضد تروریسم چین، از نیروهای زبده این کشور در مبارزه با مواد مخدر در دو دهه گذشته معرفی شده است؛ اگر چه خود او می گوید «فقط یک افسر پلیس آزموده است».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.