مهر مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از ورود استان به هجدهمین سال خشکسالی خبر داد و گفت: از مهر ماه سال گذشته تاکنون خشکسالی، سرمازدگی و سیلاب ۹۵۲ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت زد.

خراسان‌جنوبی وارد هجدهمین سال خشکسالی شد

بنابراین گزارش، سید ابوالحسن میرجلیلی روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت هفته ایمنی و کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد، اظهار داشت: از ۳۰ آذرماه جاری تا ششم دی ماه به عنوان هفته ایمنی و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است.
وی «دولت، ملت، همدلی و همزبانی، ایمنی ایران اسلامی» را شعار امسال هفته ایمنی در کشور عنوان کرد و گفت: در طول این هفته ۴۷ عنوان برنامه عملیاتی، کاربردی و اجرایی برای کاهش اثرات بلایای طبیعی در سطح استان برگزار می‌شود.

  کاهش ۱۰ میلیون متر مکعبی ذخیره آبی استان
 وی با اشاره به هشدارهای سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص بروز پدیده ال‌نینو در کشور، بیان داشت: با وجود همه هشدارهای ال‌نینو برای افزایش میزان بارندگی در کشور و نشانه‌های بروز آن در بیشتر استان‌های کشور، میزان بارندگی در خراسان جنوبی از ابتدای مهرماه تاکنون حدود ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
به گفته وی با وجود افزایش ۷۰ درصدی میزان بارندگی‌ها در بیشتر استان‌های کشور، خراسان جنوبی جزو سه استان نخست کشور در کاهش بارندگی‌ها بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی همچنین از کاهش ۱۰ میلیون متر مکعبی ذخیره آبی استان خبر داد و گفت: با اقدام‌های انجام شده از جمله نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی و اجرای سامانه‌های جدید آبیاری در استان بیلان آبی استان از منفی ۱۸۳متر مکعبی به منفی ۱۷۳متر مکعب کاهش یافته است.

  خشکسالی در استان به خشکسالی اقلیمی و اجتماعی تغییر کرد
میرجلیلی با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر خشکسالی جزو سه استان نخست کشور قرار دارد، عنوان داشت: با ادامه روند کاهش بارندگی‌ها در استان امسال وارد هجدهمین سال خشکسالی می‌شویم و نیاز است صرفه جویی در زمینه آب مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: حتی امروز خشکسالی در استان از خشکسالی هواشناسی به خشکسالی اقلیمی و اجتماعی تغییر کرده و ما روز به روز شاهد مهاجرت جمعیت از روستاها هستیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در ارتباط با اختصاص بالگرد امداد و نجات به استان نیز گفت: در بودجه امسال بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات و امکانات پایگاه‌های امداد حوادث به سازمان مدیریت بحران کشور اختصاص داده شده است که پیگیر هستیم از این اعتبار مبلغی را برای ساخت آشیانه و خرید بالگرد امداد و نجات استان جذب کنیم.

 توزیع ۲۰ میلیارد اقلام مدیریت بحران بین بخشداری‌ها
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به توزیع اقلام مدیریت بحران بین بخشداری‌های استان با بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار طی این هفته، بیان کرد: این اقلام شامل کانکس‌های مدیریتی، سرویس‌های بهداشتی سیار، حمام بهداشتی سیار، تانکر آب، اقلام مقابله با سیل شامل موتور برق، کف کش، لجن کش و همچنین تجهیزات عملیاتی برای ماشین آلات مدیریت بحران خواهد بود.
میرجلیلی گفت: افزون بر این طی این هفته تمرین‌های اسکان اضطراری در شهرستان‌های زیرکوه، درمیان و فردوس، تمرین آوار در شهرستان‌های طبس، نهبندان، قاین و سرایان و تمرین جاده ای و تصادفات در بیرجند، خوسف، سربیشه و بشرویه برگزار می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، برگزاری مراسم پایانی هفته ایمنی با حضور مسؤولان استانی، کشوری و ۴۰۰ نفر از اعضای شورای مدیریت بحران استان، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای امداد و نجات در تمامی شهرستان‌ها، برگزاری ۱۷۲ دوره آموزشی و استفاده از توانمندی‌های مختلف برای تبیین فرهنگ ایمنی در بین مردم را از جمله برنامه‌های دیگر این هفته برشمرد.

 کاهش ۳۸ درصدی خسارت‌های مالی سیل به استان
 میرجلیلی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون خراسان جنوبی با حوادث مختلفی روبه رو بوده است، عنوان داشت: طی این مدت بیش از ۱۸ زلزله با بزرگی بین 5/3 تا چهار ریشتر در استان به وقوع پیوسته است.
وی از کاهش ۳۸ درصدی خسارت‌های مالی سیل به استان از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن خبر داد و گفت: با عملکرد خوب رسانه‌ها، اطلاعیه‌های بهنگام مدیریت بحران، انجام اقدام‌های پیشگیرانه و ترمیم سیل بندها شاهد کاهش این خسارات بوده‌ایم.
و ی اضافه کرد: همچنین در این مدت آمار فوتی‌های ناشی از سیل در استان ۴۳ درصد کاهش یافته و از ابتدای امسال نیز تاکنون هیچ گونه فوتی بر اثر سیل نداشته‌ایم. میرجلیلی به تجهیز بانک اطلاعاتی امکانات و تجهیزات مدیریت بحران استان اشاره کرد و گفت: در این بانک اطلاعاتی به صورت ریز تمامی تجهیزات و امکانات مدیریت بحران به تفکیک موقعیت مکانی در دسترس است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.