معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دلیل استفاده بیش از حد از ظرفیت خاک اکنون خاک کشورمان بیمار شده و لایحه فوق العاده کارآمد خاک در صحن مجلس در مراحل تصویب است.

خاک ایران بیمار است/ لایحه خاک در مراحل تصویب مجلس است
به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگاران جوان؛ سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم گرامیداشت سال جهانی خاک که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: امروزه در کشور ما خاک سرزمین‌مان به دلیل استفاده بیش از حد ظرفیت آن بیمار شده و اکنون شکل ظاهری‌ خاک را در دست داریم.
وی با بیان اینکه رهاسازی پسماند و فاضلاب‌ها بر طبیعت منبع خاک را به عنوان اولین منبع  آلوده می‌کند،تصریح کرد: اکثر مردم فکر می‌کنند آب بیشتر از طریق ورود فاضلاب ها آلوده می‌شود در حالی که طی تحقیقات به عمل آمده بیشترین آلودگی آب ناشی از آلودگی خاک است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: خاک سالم زندگی سالم را به ارمغان می‌آورد و سم و کود موجود در خاک قطعا به جسم و جان  انسان‌ها آسیب خواهد زد.
متصدی تصریح کرد:لایحه‌ای فوق العاده کارآمد با کمک تمامی دستگاه‌های دولتی به خصوص وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست تدوین شده که مراحل تصویب خود را در مجلس طی می‌کند.
وی در خصوص لایحه خاک افزود: در این لایحه هم عوامل تخریب خاک و هم آلودگی آن ذکر شده  تا بتوانیم معضل خاک‌های بیمار کشورمان را حل کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امروزه به دلیل تولید مواد غذایی برای جمعیتی که رو به رشد است از خاک بیمارمان  انتظار بهره‌بری بالایی داریم، گفت: شرایط‌مان اکنون طوری نیست که بتوانیم از خاک بیمارمان انتظار تولیدات بیشتری را داشته باشیم.
متصدی در خصوص وضعیت کنونی خاک کشورمان افزود: آلودگی، تخلیه پساب و فاضلاب‌ها و فشارهای وارده بر خاک جهت افزایش تولیدات قضایی اکنون باعث از بین رفتن تنوع زیستی در خاک شده است.
وی با اشاره به وجود سم و کودهای برجای مانده در خاک گفت: کود و سم سلامت خاک و مصرف‌کننده تولیدات کشاورزی را به قدری با آسیب‌های متعددی مواجه کرده که دنیا به سمت مصرف کمتر، غذای سالم و ارگانیک پیش می‌رود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضایعات محصولات کشاورزی در بحث بسته‌بندی، انتقال، برداشت، توزیع و حمل‌و‌نقل بیان کرد: باید راندمان مصرف‌مان را متناسب با توانایی خاک امروزمان پیش‌بینی کنیم به طوری که فشار بر آب و خاک کم شده و تولید بدون ضایعات افزایش یابد.
متصدی تاکید کرد: برخی از مواقع مصرف‌مان بیش از حد عادی می‌شود و ما باید مصرف را بهینه کنیم به طوری که اسراف نکرده باشیم.دنیا حدود 2 الی 3 سال پیش برای کاهش گازهای گلخانه‌ای مصرف گوشت کمتر را پیشنهاد داده بود.
وی در ادامه گفت: با اینکه دنیا در حال پیشروی به سوی مصرف کم است ما در حال مصرف بیشتر هستیم و با افزایش جمعیت مان فشار را روی خاکی که بیمار است بیشتر می‌کنیم.
متصدی تاکید کرد: مردم کشورمان را باید در چرخه مصرف بهینه و کاهش فشار کمتر بر روی خاک مشارکت دهیم تا نسل آینده به بودن ما افتخار کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.