معارف/ طیبه اشرفی: به مناسبت آغاز هفته وحدت و با توجه به آنکه همه گمشده‌ها و رؤیاهای دور و دراز انسان همچون وحدت و همدلی، در عصر ظهور و در سایه حکومت مهدوی جامه واقعیت به تن می‌پوشد، با حجت الاسلام دکتر محمدصابر جعفری، کارشناس مباحث مهدویت و قائم مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) درباره وحدت در دولت مهدوی به گفت‌و گو پرداخته‌ایم که اینک پیش روی شماست:

«مهدویت» زبان مشترک ادیان در مسیر «وحدت» است

با توجه به آنکه دولت مهدوی آرمانشهر بشری از هر نظر است. آیا وحدت که از اهداف دولت نبوی و ائمه(ع) بوده نیز در این زمان محقق می‌شود؟
- جوامع بشری برای منافع و سلیقه‌ها و خودخواهی‌ها، همیشه مهیای جنگ‌ها و اختلاف‌ها بوده اند.
 به گونه ای که پايان دادن به اختلاف ها، يكى از مهم‌ترين اهداف  پیامبران و اولیای خداست.
از این رو، اگرچه آيين هاى الهى اهداف بسیاری همچون تهذيب نفوس و رسانيدن انسان به مقام قرب را تعقيب مى‏كنند، ولى مسلماً يكى از مهم‌ترين اهداف، رفع اختلاف‌هاست؛ زيرا هميشه نژادها، قوميت‌ها و زبان و مناطق جغرافيايى عامل جدايى جوامع انسانى بوده و چيزى كه مى‏تواند به عنوان يك حلقه اتصال، همه فرزندان آدم را از هر نژاد و زبان و منطقه جغرافيايى به هم پيوند دهد، آيين‌هاى الهى است كه تمام اين مرزها را در هم مى‏شكند و نمونه آن را می‌توان در مراسم عبادى سياسى حج مشاهده كرد.
اگر برخی از مذاهب، عامل اختلاف شده‏اند، به خاطر آميخته شدن آن‌ها با خرافات و تعصب‌هاى كوركورانه است، وگرنه مذاهب دست نخورده آسمانى، همه جا عامل وحدت به‏شمار مى‏آيند.خداوند در آیه 64 سوره مبارکه نحل به پیامبر(ص) می‌فرماید: «ما قرآن را بر تو نازل نكرديم، مگر به خاطر اينكه آنچه را در آن اختلاف داشته‏اند، براى آن‌ها تبيين كنى.»
با این آیه، خدا هدف بعثت پيامبران را بيان مى‏كند تا روشن شود، اگر اقوام و ملت‌ها، هوى و هوس و سليقه‏هاى شخصى را كنار بگذارند و به راهنمايى پيامبران گوش کنند، اثرى از اين گونه خرافه‏ها، اختلاف‌ها و اعمال ضد و نقيض باقى نمى‏ماند و اختلاف‌های حاصل از هوی‌ها و جهالت‌ها به وسیله حضرت مهدی(عج) پایان می‌پذیرد. در روایت آمده که پیامبر(ص) فرمودند: «مهدی از ماست. بوسیله ما خداوند بین قلب‌ها پس از دشمنی
فتنه ها، الفت و برادری ایجاد می‌کند.»
امیرمومنان علی(ع) نیز می‌فرمایند: «جمع- گمراهان- را پراكنده گرداند، و پريشانى- مؤمنان- را به جمعيّت كشاند.»
و امام هادی(ع) می‌فرمایند: «اوست که سخنها را یکی می‌کند (وحدت کلمه ایجاد می‌کند)، نعمتها را کامل می‌گرداند، خداوند به وسیله او، حق را تحقق می‌بخشد و باطل را ریشه کن می‌کند. او مهدی منتَظر شماست»؛ در زیارت امام زمان(عج) نیز آمده است: «سلام بر مهدی‌! ای که خداوند متعال به امتها وعده داده است که به وسیله او، سخنها را یکی می‌کند (وحدت کلمه ایجاد می‌کند) و پريشانی را به جمعيت مبدل می‌كند».

آیا وحدت در دولت مهدوی، خاص مسلمانان است یا شامل پیروان همه ادیان می‌شود؟
- انتظار امام عصر(عج) به دلیل آرمان‌خواهی و عدالت طلبی بیانگر نقطه اشتراکی بین تمام مذاهب و ملل و مستضعفان جهان است و پرچم شور و نشاطی است که همه آرمان‌خواهان و کمال طلبان را دور خود جمع
می‌کند.
هنگام ظهور نیز این هدف به طور کامل محقق می‌شود؛ زیرا عقل‌ها کامل شده، اختلاف‌ها به اندیشه‌های علمی و عقلانی مبدل می‌شود و با محوریت امام آگاه و دلسوز، اصلاح و تفرقه‌ها به وحدت تبدیل می‌شود.
همچنین، امام مهدی(عج) توحید را محقق کرده و شرک را از بین می‌برند و این مبارزه با شرک و اهتمام برای توحید، حتی اگر با نگاه کارکردگرایانه نیز بررسی شود، سبب انسجام و وحدتی فراملیتی، صمیمیت و برادری و مهربانی است. چنانکه خداوند در آیه 103 سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید: «و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد آن گاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد، پس ميان دل‌هاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شديد و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد...»
 
وحدت مذاهب اسلامی و از بین بردن مسایل تفرقه برانگیز، چه تأثیری در زمینه سازی ظهور دارد؟
- بشریت و جامعه اسلامی در پرتو موعودگرایی، دارای هدف و آرمان مشترک هستند. (خیرگرایی، صلح و امنیت جهانی، شرور زدایی و ظلم ستیزی و...) و این هدف واحد، ظرفیت جمع کردن آحاد جامعه در یک صف واحد را دارد.
از سویی، دشمنان مانع ظهورند و برای رویارویی حضرت مهدی(عج) و مؤمنان با او، تلاش می‌کنند، چنانکه در آیه 112 سوره مبارکه انعام خداوند می‌فرماید: «این چنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم؛ آن‌ها به طور سری (و درگوشی) سخنان فریبنده و بی‌اساس (برای اغفال مردم) به یکدیگر می‌گفتند...»

آیا می‌توان کوشش برای وحدت را از مؤلفه های انتظار پویا دانست؟
-بله، امروز شعارِ محوری  جامعه منتظر و چشم انداز روشن آینده ما، باید اتحاد و همدلی در سایه سار ولایت امام زمان(عج) باشد؛ زیرا خود آن بزرگوار فرمودند: «اگر شيعيان ما - كه خداوند آنان را به اطاعت خويش موفّق گرداند - در وفاي به عهد الهي همدل و همپيمان مي شدند، سعادت ديدار ما از آنان به تأخير نمي افتاد.»
وحدت منطقه ای و بین همه امت مسلمان و کشورهای اسلامی محور دومی است که باید به آن اهتمام داشت. اتحاد در میان کشورهای اسلامی حول محور مهدویت و یا برای تحقق و زمینه سازی مهدویت امر مهمی است؛ تأکید بر همنام بودن با پیامبر(ص)، بر اساس سیره و روش نبوی عمل کردن، زنده کردن اسلام واقعی، مهربانی و... توسط امام عصر(عج)، نکاتی است که مسلمانان را گرد هم می‌آورد.
در مقابل  نباید  اجازه داد، عده‌ای با سخنان واهی و توهین به دیگران، اختلاف و دشمنی را تشدید و وحدت  و صمیمیت را به کینه تبدیل کنند.مهم ترین اشتراک نظر ما با ادیان الهی، همین فرجام باوری و موعودگرایی است. مهدویت و منجی گرایی زبان مشترک ما با اهل دیانت های گوناگون است و این زبان مشترک می‌تواند جامعه جهانی را منسجم و متحد کند.
و سرانجام این باورداشت الهی منجر به نزدیکی و انسجام همه حق طلبان و مستضعفان عالم شده و آن‌ها را در یک صف واحد جمع کند. اگر مهدویت را در میان همه بشریت براساس دو عنصر ظلم ستیزی و عدالت طلبی مطرح کنیم، می‌توانیم انسان‌ها را دعوت به یکپارچگی نماییم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.