معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری، خواستار توقف اجرای دستورالعمل وزارت بهداشت در خصوص تغییر محاسبه ساعت کار پرستاران شد.

دستورالعمل غیرقانونی وزارت بهداشت درباره ساعت کار پرستان

به گزارش قدس انلاین و به نقل از مهر،محمود عمیدی با بیان این مطلب که در سال های اخیر همواره شاهد بخشنامه هایی بدون پشتوانه قانونی و بر خلاف قوانین ساری و جاری کشور در حوزه پرستاری بوده ایم، تاکید کرد: قوانین در این حوزه اجرا نمی شوند و یا اگر اجرا شوند هم به طور ناقص و سلیقه ای اجرا می شوند.

وی در توضیح ادعای خود اظهارداشت: مثلا تغییر نحوه آموزش بهیاران از 33 ماه به 12 ماه، ایجاد رده جدید شغلی بدون طی مسیرهای قانونی و عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و نیز اجرای ناقص قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت و.... از موارد قابل اشاره است.

عمیدی با بیان این مطلب که در روزهای اخیر شاهد ابلاغ دستورالعملی درباره نحوه محاسبه ساعات موظف و غیر موظف با استناد به قانون بهره وری بودیم که با امضای سرپرست اداره کل منابع انسانی وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است، گفت: گویا هر مسئولی از اعمال فشار بر پرستاری می تواند خودش را شایسته نشان بدهد.

وی با اشاره به بند 2 این دستورالعمل که  با استناد به ماده 3 قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی،وماده ی 5آیین نامه ی اجرایی قانون مذکور  افزود: بر اساس ماده 3 قانون ارتقای بهره وری، دولت می تواند ساعات کار بخش های دولتی و غیردولتی در نوبت های شب و ایام تعطیل را با ضریب 1/5 و در نوبت عصر با ضریب 1/2 محاسبه نماید و همچنین مشمولین این ماده اجازه کار بیش از 12 ساعت متوالی را ندارند و می توانند حداکثر معادل نصف ساعت کار موظف ماهانه، با توافق كارفرما اضافه کار انجام دهند.

عمیدی به ماده 5 و 7 قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون، ساعات کار نیروهای بالینی در بخش های دولتی و غیردولتی در نوبت های شب و ایام تعطیل با ضریب 1/5 محاسبه می گردد. همچنین، مشمولین این ماده اجازه کار بیش از 12 ساعت متوالی را نداشته و می توانند در صورت نیاز، ماهانه حداکثر 80 ساعت با توافق کارفرما اضافه کاری انجام دهند.

عمیدی با عنوان این مطلب که اعمال ضرایب را مشمول ساعات غیر موظف نموده اند، گفت: یعنی اگر پرستاری 10 شیف شب در همین ماه مهر که ایشان محاسبه کرده و ساعت کار را 148 ساعت محاسبه نموده اند داشته باشد از نظر این دستورالعمل 120 ساعت کار کرده و نه 180 ساعت و در عمل باید 28 ساعت هم مرخصی رد کند.

در حالیکه طبق قانون بهره وری این پرستار 180 ساعت کارکرد داشته و درواقع 32ساعت اضافه کاری هم دارد .

وی ادامه داد: این در حالی است که در بند یک قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت به وضوح عنوان شده است که ساعات کار هفتگی شاغلین موضوع این قانون با توجه به سابقه کار، صعوبت محل خدمت و کار در نوبت کاری های غیر متعارف حداکثر تا 8 ساعت تقلیل می یابد.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری، تاکید کرد: همانطور که در نص صریح قانون ذکر شده این مدت از ساعت کاری و نه اضافه کاری کسر می گردد. ضمنا در تمام بندهای قانون و نیز در تمام مواد و تبصره های آیین نامه ی اجرایی کسر ساعت کار ذکر شده است. از طرفی دادن اضافه کاری به مستخدم اجباری نیست و باید با توافق طرفین باشد که در قانون نیز ذکر شده شاغلین می توانند ساعات اضافه کاری تا سقف 80 ساعت با توافق کارفرما داشته باشند.

عمیدی گفت: حال اگر پرستاری حاضر به انجام اضافه کاری نباشد که البته بیشتر پرستاران حاضر به اضافه کاری نیستند و اغلب به اجبار اضافه کاری می کنند، نمی توانند از مزایای بهره وری برخوردار باشند که با روح قانون که به صراحت در بند یک آن اشاره شده است، منافات دارد.

وی تاکید کرد: بر همین اساس، به همکاران پرستار در مراکز درمانی که اقدام به اجرای این دستورالعمل کرده اند توصیه می شود چند نکته کلیدی را مد نظر قرار دهند. نخست، نوشتن نامه ای به روسای بیمارستان ها با رونوشت به مدیران پرستاری، روسای دانشگاه و...، از نظر غیر قانونی بودن این دستورالعمل.

عمیدی ادامه داد: شکایت به دیوان عدالت اداری بابت عدم اجرای صحیح قانون، نوشتن نامه به مدیران پرستاری بابت عدم تمایل به انجام اضافه کاری و انجام امور پرستاری تنها بر اساس شرح وظایف قانونی، می بایست مورد توجه همکاران پرستار قرار بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.