ایستگاه / مجید تربت زاده : ...گویا «تحت تعقیب ترین آدم دنیا» دوست ندارد رسانه‌ها و مردم جهان فراموشش کنند، برای همین هر از چندی برگ جدیدی از افشاگری‌هایش را رو می‌کند! دیروز هم خبرگزاری‌ها گزارش دادند که «اسنودن» با ارایه یک سند فوق سری ادعا کرده است، آژانس امنیت ملی آمریکا،از حفره‌های امنیتی یک شرکت معتبرسازنده شبکه‌های کامپیوتری برای بهره‌برداری از اطلاعات مردم و سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده می‌کرده است، هرچند اسنودن نگفته که آیا این سوءاستفاده هنوز ادامه دارد یا خیر؟

رونمایی«اسنودن» از یک سند فوق سری دیگر

 اصل ماجرا ؟ ...
تا پیش از ژوئن سال 2013 من و شما اسم این آقا را هم نشنیده بودیم. اما وقتی رسانه‌ها گفتند و نوشتند که کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا یاغی شده و دست به افشاگری زده است، اول شک کردیم (هرچند الان هم بی‌شک نیستیم) و بعد ناچار شدیم با موج افشاگری‌های اسنودن همراه شویم. اسنودن اولین کسی بود که از وجود پروژه«پنج چشم» خبر داد. این پروژه نشان می‌داد، آمریکا با کمک انگلیس و در خدمت گرفتن کانادا، استرالیا و نیوزیلند اقدام‌هایی را برای جاسوسی از طریق اینترنت و در سطحی بسیار وسیع انجام داده و می‌دهد.
البته جاسوسی با اینترنت خودش به تنهایی چیز جدید و جذابی نبود. کاربران ساده و عادی و حتی خاله زنک‌های فضای مجازی از همان ابتدا بارها و بارها بحث جاسوسی از طریق اینترنت را هشدار داده بودند.

  حرف حسابش چه بود؟
واقعیت این است که یک سال قبل از پیدا شدن سروکله اسنودن، مجله آمریکایی «وایرد»در گزارشی با تیتر «مراقب آنچه می‌گویید، باشید»خبر داده بود که آژانس امنیت ملی آمریکا در حال ایجاد بزرگ‌ترین مرکز جاسوسی دنیاست. این گزارش باعث شد ژنرال «کیت الکساندر» رئیس این آژانس به اجبار در کنگره حاضر شود و سوگند یاد کند که ایمیل‌ها، تماس‌ها، جست‌وجو‌ها و... مردم آمریکا، شنود و رهگیری و پیگیری نمی‌شود! حالا اینکه آیا اسنودن این خبر را به مجله داده بود یا خیر،به کنار، نکته این است که جناب الکساندر سوگندش فقط مربوط به مردم آمریکا بود، یعنی تماس‌ها، ایمیل‌ها‌ ‌، وبگردی و... مردم سایر مناطق دنیا شنود و رهگیری می‌شود!
بعدها که اسنودن آشکارا وارد میدان شد، همه فهمیدند قسم ژنرال از اساس دروغ بوده است. اسنودن از «ایکس کی اسکور» خبر داد، یعنی سیستم رایانه‌ای فوق سری و مخفی آژانس امنیت ملی آمریکا که قادر است تمام تماس‌ها، ایمیل‌ها، جست‌وجوی‌های اینترنتی، چت کردن‌ها و... حتی موارد مربوط به سال‌های گذشته را تحلیل وبررسی کند و یا حتی تماس‌های جدید و فعالیت‌های آینده افراد خاص را به تحلیلگران اطلاع دهد. اهداف این سیستم علاوه بر مردم خود آمریکا و انگلیس، عبارت بود از خاورمیانه، روسیه، چین، کره شمالی، کوبا، اتحادیه اروپا و خلاصه سراسر دنیا.

   احتمال خالی‌بندی
با توجه به اینکه یانکی‌ها سابقه طولانی در ترساندن بقیه کشور از توان نظامی و سلاحی فوق پیشرفته و مخفی خودشان به وسیله ساختن فیلم‌ها و... دارند، می‌شود بخشی از گزارش‌های عجیب و غریب روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی را درباره توان اطلاعاتی «ایکس کی اسکور» به حساب خالی‌بندی آمریکایی برای ترساندن سایر کشورها گذاشت. اما فراموش نکنیم که وسعت جاسوسی‌های اعلام شده توسط کشورهای «پنج چشم» و اطلاعات اسنودن به اندازه ای است که اگر نصفش را هم باور کنیم باید
نگران باشیم. گواه این ادعا واکنش سران کشورهای اروپایی و اعتراض‌هایشان به جاسوسی وقیحانه آمریکا و انگلیس است.

  اسنودن کجاست؟
بعد از اولین افشاگری‌هایش مدت 10 روز در فرودگاه مسکو زندگی کرد! از اکوادور و روسیه تقاضای پناهندگی کرد و سرانجام با موافقت مسکو، به روسیه پناهنده شد. لابد الان هم در روسیه زندگی می‌کند و دارد اسناد فوق سری بعدی اش را برای افشاگری آماده می‌کند. شما فکر می‌کنید سند بعدی درباره چه موضوعی باشد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدجواد IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    1 0
    درباره سفیانی
  • ناشناس IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    2 1
    من که میگم یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست یعنی اینم نقشه خود امریکاست ک مثلا نفوذ خودشون رو تو دنیا فاش کنند که حساب بیشتری ببرن دیگر کشورها ازشون
  • حسن IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 2
    متاسفم براتون که گاسه ی چن تا کلیک گدایی میکنید
  • علی IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 2
    سندبعدیه افشاگرانه اسنودن بسته به منافع کشورروسیه خواهدبود.واین ممکن است درراستای تقابل روسیه وقدرتهای غربی دراوکراین یا خاورمیانه وداعش باشد وبه احتمال زیاد درمورد تشکیل وتفتیش گروه داعش باشدواین افشاگری کمک شایانی به فروپاشی ائتلاف داعش وتامین منافع روسیه درخاورمیانه خواهدبود.