بالغ بر سه هزار اثر ثبت شده ملی در فارس نیز نتوانست برای شیراز عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی کسب کند تا همچنان راهبرد مسئولان استان در حوزه گردشگری برهمگان نامعلوم باقی بماند.

۳ هزار اثر ملی از شیراز شهر نمونه گردشگری اسلامی نساخت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، خوزستان شهر خلاق ادبی شد، تبریز شهر نمونه گردشگری اسلامی لقب گرفت و عنوان شهر صنایع دستی را اصفهانی‌ها از آن خود کردند اما شیراز تاکنون هیچ لقبی در خور شان تاریخی و تمدنی‌اش را نتوانسته کسب کند.

شهر سعدی و حافظ که سالیان سال است در آرزوی رسیدن به شهر خلاق ادبی به سر می‌برد این روز‌ها یکی از داشته‌های دیگرش نیز در حوزه گردشگری نیز نادیده گرفته شد و آنهم شهر نمونه گردشگری بود که به تبریز سپرده شد.

طی ماه‌های اخیر مسئولان ارشد استان هیچگونه استراتژی و راهبردی را برای شهری که توانمندی کم نظیری در حوزه گردشگری دارد برای افکار عمومی شفاف سازی نکردند از این رو باید در آینده منتظر ماند تا عناوین دیگر نیز از سوی سایر شهرهای کشور کسب شود.

با برگزاری نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای اسلامی به منظور تصویب تصمیمات اتخاذ شده در اجلاس کار‌شناسان ارشد این کنفرانس، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری در سال ۲۰۱۸ برگزیده شد.

در اجلاس کار‌شناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر، شهر مدینه عربستان سعودی نیز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی برای سال ۲۰۱۷ و شهر تبریز نیز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شدند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری به خبرنگار مهر گفت: شهر شیراز در حوزه میراث فرهنگی از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است اما تاکنون اقدام مناسبی در این خصوص صورت نگرفته است.

جعفر قادری بیان کرد: مسئولان استان باید از ظرفیت و توانمندی‌های شیراز و استان در حوزه‌های گردشگری و میراث فرهنگی استفاده کرده و این شهر را به جایگاه اصلی‌اش برسانند اما تاکنون این موضوع به صورت جدی پیگیری نشده است.

وی خواستار پیگیری دلایل نامگذاری تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی شد و تاکید کرد: در این رابطه باید پیگیری‌های لازم از سوی دستگاه‌های ذی ربط از جمله میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌ها صورت گرفته و دلایل این نامگذاری مشخص شود.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس نیز در خصوص انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری ۲۰۱۸ به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه مسئولان استان فارس برای رسیدن این استان و شهر شیراز به جایگاه اصلی‌اش قدم مناسبی برنداشته و همواره در حق این استان و شیراز ظلم می‌شود.

مسعود منیعاتی بیان کرد: در طول تاریخ همیشه مردم شرق و غرب آرزوی سفر به شهر شیراز را داشته‌اند اما متاسفانه جزیره‌ای عمل کردن مسئولان در شیراز باعث شده که این شهر به آنچه مستحق آن است نرسد.

وی ادامه داد: هر روزه شاهد هستیم که یک شهر در کشور به یک عنوان نامگذاری می‌شود؛ به گونه‌ای که از تبریز به عنوان فرش، شهر صنایع دستی به اصفهان و شهر خلاق خوراک به شهر دیگری اختصاص یافته و در یونسکو ثبت می‌شود در حالی که شهر شیراز همچنان برای ثبت به عنوان شهر خلاق ادبی با مشکلاتی روبه رو است.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس پیرامون نامگذاری شهر تبریز نیز اظهار داشت: شهر تبریز در حالی به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده که شهر شیراز طی چندین دوره پایتخت حکومتهای اسلامی بوده است.

منیعاتی بیان کرد: شهر شیراز در زمان حکومت زندیه و اتابکان پایتخت این حکومت‌ها بوده و از اولین شهرهای اسلامی است که تاسیس شده است.

وی با اشاره به اینکه شیراز به جایگاه بین المللی خود نرسیده، گفت: شهر شیراز در ابعاد مختلف پتانسیل بین‌المللی دارد اما متاسفانه از سوی مسئولان برای رسیدن این شهر به جایگاه واقعی خود اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به پیگیری شهر خلاق ادبی نیز گفت: شهر شیراز چندین اثر دارد که به ثبت جهانی رسیده که در این خصوص می‌توان به آرامگاه حافظ، سعدی، سیبویه، باغ ارم، ملاصدرا و... اشاره کرد و با وجود داشتن این آثار جهانی و ختی داشتن بیش از ۱۰ هزار شاعر در طول تاریخ از نامگذاری شهر خلاق ادبی نیز محروم است.

وی ادامه داد: در صورت ادامه این روند و عدم پیگیری مسئولان شهر شیراز با وجود داشتن پتانسیل‌های جهانی به فراموشی سپرده می‌شود.

به گزارش مهر، شواهد نشان می‌دهد که در سیاست‌های مسئولان ارشد استان فارس جایگاه مناسبی برای حوزه گردشگری تعریف نشده زیرا اساسا تاکنون در این خصوص استراتژی نیز از سوی مسئولان ارشد فارس برای مردم توضیح داده نشده است.

به رغم اینکه استاندار فارس چندی پیش معاون گردشگری خودر ا نیز منصوب کرد به نظر می‌رسد حوزه معاونت گردشگری تاکنون نتوانسته انتظارات این حوزه را پاسخگو باشد از این رو باید در اسراع وقت نسبت به تعریف درستی از چشم‌انداز گردشگری فارس و راهبردهای رسیدن به آن اقدام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.