دلارام عظیمی:در آب های شهری که امروز محل برگزاری فینال جام ملتهای آفریقاست، درسال 1993 هواپیمایی که تیم ملی زامبیا را برای برگزاری یکی از مسابقات مقدماتی جام جهانی به داکار می برد، سقوط کرد و هر30 نفر سرنشین هواپیما کشته شده و هیچکس در آن سانحه زنده نماند. این اتفاق 27 آوریل سال 1993 رخ داد.<BR>

امروز زامبیا - ساحل عاج در فینال جام ملت های آفریقا

 

زامبیا قرار بود به پایتخت سنگال برود تا در مسابقه مقدماتی جام جهانی 1994 آمریکا برابر این تیم بازی کند. ولی آن روز به یک بعد از ظهر تراژیک تبدیل شد که در سرزمین "چیپولوپولو" ها هرگز آن را فراموش نکردند. چرا که هواپیمای متعلق به ناوگان نیروی هوایی زامبیا به دلیل مشکلی در موتورچپ خود در آبهای اقیانوس اطلس و در فاصله 500 متری سواحل شهر لیبرویل گابن سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.
به همین دلیل زامبیا که امروز در آخرین نبرد رقابتهای جام ملتهای آفریقای امسال مقابل ساحل عاج بخت نخست قهرمانی قرار می گیرد، در این نبرد، با خاطرات تلخ و درد آوری به میدان می رود. برای بازیکنان زامبیا دراین بازی حس عجیبی وجود دارد. فینال جام ملتهای آفریقا دقیقا در لیبرویل برگزار می شود. از اولین روز شروع تورنمنت بازیکنان این تیم می خواستند به لیبرویل بروند تا بازی نهایی را برگزار کنند و حالا که روز فینال از راه رسیده، آنها لحظات دراماتیکی در ذهن مرور می کنند و با دردی که هرگز از یاد هیچکس فراموش نشده به زمین می روند.
اروه رنارد مربی تیم ملی زامبیا بعد از مراسم یادبود قربانیان که در ساحل لیبرویل برگزار شد و با اهدای گل بازیکنان و دعاهای آنها برای کشته شدگان این حادثه همراه بود، گفت:" یکی از اهدافی که داشتیم بازگشت به این مکان بود تا بتوانیم یاد و خاطره آنها را زنده کنیم. بازیکنان ما عالی کار کردند و توانستند با شایستگی جواز صعود به فینال جام ملتهای آفریقا را بدست بیاورند. حالا برای تکمیل کردن کار خود باید حتما جام قهرمانی را به خانه ببریم. برای ما این جام حکم یک نشانه و نماد را خواهد داشت. همه ما به نمادها نیاز داریم و فکرمی کنم این جام نشانه قدرتمندی برای ما باشد."
رئیس فدراسیون فوتبال زامبیا هم گفته که در سال 1993 "چیپولوپولو" ها ( لقب بازیکنان تیم ملی زامبیا) برای تحقق یک وعده به هم وطنان خود در حال سفر بودند) نتوانستند به هدف خود برسند و جانشان را در این راه دادند. آرزوی آنها این بود که با پیروزی به سرزمین مادری خود، زامبیا، برگردند و حالا این همین آرزویی است که همه ما داریم و هنوز زنده هستیم. سال بعد از این فاجعه تیم ملی زامبیا توانست با تیمی جدید و از نو ساخته شده به فینال رقابتهای جام ملتهای آفریقا صعود کند ولی در بازی نهایی با نتیجه 2-1 شکست خورد. این سومین باری است که زامبیا به فینال جام ملتهای آفریقا صعود کرده است. بعد از فینال سالهای 1974 و 1994 که با شکست برابر زئیر و نیجریه همراه بود، چیپولوپولو ها ماموریتی غیرممکن برابر دروگبا و هم تیمی هایش پیش رو خواهند داشت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.