اقتصاد/ مهدی توحیدی: در حالی صدای پای گرانى و افزایش قیمت‌ها در بازار در ماه‌های منتهی به پایان سال به گوش می‌رسد که از اوایل امسال درخواست‌های افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان مختلف به دفتر معاون اول رئیس جمهور و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان یکی پس از دیگری فرستاده می‌شد.

 سازمان حمایت پرچمدار گرانی شد

بسیاری  از تولیدکنندگان مختلف از لبنیات و روغن گرفته تا سیمان و مصالح ساختمانى خواستار اجازه برای افزایش قیمت‌ها بودند که آن زمان اسحاق جهانگیری با صدور بخشنامه‌ای هرگونه افزایش قیمت را منوط به موافقت دولت و سازمان حمایت دانست. اما حالا خبر مى‌رسد سازمان حمایت با افزایش 6درصدی اقلام اصلى لبنى موافقت کرده است و خود، پرچمدار گرانی‌ها شده است.
در ابلاغیه سازمان حمایت، کلیه کارخانجات لبنی اجازه پیدا کردند، از تاریخ اول دی ماه یک هزار ریال به قیمت خرید فعلی هر کیلوگرم شیر خام از دامداران افزوده و متقابلاً قیمت فرآورده‌های لبنی پرمصرف (شیر، ماست و پنیر) را حداکثر شش درصد افزایش دهند.
البته سازمان حمایت، قیمت‌گذاری سایر محصولات لبنی را با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری هیأت دولت به واحدهای تولیدی و توزیعی سپرده است و این در حالی است که خود را مسؤول دریافت شکایات و افزایش بیشتر از نرخ مصوب دانسته است.
یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد طی 8 ماهه سال 94 محصولات لبنی دستخوش افزایش قیمت چند باره شده‌اند، به طوری که در 21 فروردین ماه 94 نرخ شیر و ماست به ترتیب 3/3 و 2/4 درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل خود افزایش یافت.
اما در هفتم تیرماه، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران از موافقت دولت با گرانی 10 درصدی سه کالای پرمصرف شیر، ماست و پنیر خبر داد و باز هم حضور محصولات لبنی را بر سر سفره مردم کمتر کرد.
در همین خصوص و در واکنش به افزایش مجدد قیمت شیر یک پزشک عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه میانگین مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در جهان بین 300 تا 400 کیلوگرم است، می‌گوید: براساس تحقیقات، سرانه مصرف شیر در ایران برای هر نفر به کمتر از 70 کیلوگرم می‌رسد.
دکتر احمد صولتی می‌افزاید: متأسفانه با اینکه 90 درصد ایرانیان با کمبود کلسیم و 80 درصد آن‌ها با کمبود ویتامین D مواجه هستند، هر روز شاهد افزایش قیمت این محصول و دور آن از سبد غذایی خانوارها هستیم.
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه طبق نظریه پزشکان، لبنیات باید در سبد مصرفی هر روز مردم گنجانده شود، ادامه می‌دهد: افزایش چندین و چند باره قیمت فرآورده‌های لبنی طی سال جاری باعث حذف این کالای اساسی از سفره خانوارها شده به طوری که وضعیت سلامت جامعه اعم از کودکان و سالمندان را با چالش رو به رو کرده است.
وی به ادعای کاهش نرخ تورم توسط مسؤولان دولتی به زیر 10 درصد اشاره می‌کند و می‌گوید: چطور می‌شود نرخ تورم کاهش می‌یابد، اما مردم هیچ کاهش قیمتی را در سبد خانوار خود احساس نمی‌کنند و هر روز نرخ کالاهای اساسی افزایش می‌یابد؟
این شهروند می‌گوید: سازمان‌های مسؤول هیچ نظارتی بر روی کالاهای اساسی مردم ندارند و افزایش قیمت‌ها باعث شده، سبد مصرفی مردم هر روز سبک‌تر شود و دولت هم نسبت به این مسأله پاسخگو نیست.
مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران در واکنش به این مصوبه اظهار می‌دارد: هرگونه افزایش قیمتی در محصولات لبنی در حال حاضر ریشه این صنعت را می‌خشکاند.
 محمدرضا اسماعیلی درباره صدور مجوز گرانی شیر، ماست و پنیر از سوی سازمان حمایت می‌گوید: صنعت تولید شیر و فرآورده‌های لبنی از ابتدای تولید نهاده‌های دامی توسط کشاورزان تا انتها یعنی تبدیل شیرخام به فرآورده‌های لبنی باید مورد حمایت قرار گیرد.
 وی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها مشکلات اتحادیه‌ها را درمان نمی‌کند، می‌ا‌فزاید: با توجه به مشکلات اتحادیه‌ها، این راهکار درستی نیست. دولت باید قدرت خرید مردم را تقویت و افزایش تقاضا ایجاد کند.
 اسماعیلی با بیان اینکه واکنش و بازتاب هر افزایش قیمتی متوجه صنایع لبنی می‌شود، چنین می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه هرگونه افزایش قیمتی در محصولات لبنی منجر به خشکاندن این صنعت از ریشه می‌شود. دولت یکسری حمایت‌ها از دامداری‌ها و کشاورزان (هزینه‌های آب و برق) در تولید محصولات دارد، اما هیچ‌ گونه حمایتی از صنایع لبنی و مصرف‌کنندگان این محصولات ندارد.
 مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران همچنین اظهار می‌دارد: طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود سرانه مصرف شیر به حدود 160 لیتر افزایش یابد در حالی که این مهم اتفاق نیفتاد و این موضوع صدمات جبران ناپذیری به سلامت مردم وارد می‌کند.
 وی ادامه می‌دهد: در حالی که هزینه‌های مختلف و لاینفک تولید روز به روز در حال افزایش است، سود کارخانه‌های لبنی بسیار پایین و در بهترین شرایط 1 تا 5/1 درصد است. برخی از کارخانه‌های صنایع لبنی به‌علت سود بسیار پایین و زیان‌ده بودن در حال تعطیلی هستند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم با تأکید بر اینکه افزایش قیمت کالاهای اساسی به طور مستقیم بر زندگی مردم اثر می‌گذارد، می‌گوید: امسال شاهد بودیم در چند نوبت قیمت فرآورده‌های لبنی گران شده که این اتفاق افراد بی‌بضاعت را دچار مشکل می‌کند. علی ایرانپور متضرر اصلی افزایش قیمت‌ها را مصرف‌کنندگان می‌داند و اظهار می‌دارد: اکنون دستور افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی تا سقف 6 درصد اعلام شده، اما آنچه بعدها مردم در سطح بازار احساس خواهند کرد، رشد 10 درصدی قیمت‌ها و یا حتی بیشتر خواهد بود. وی می‌گوید: پس از مجوز گرانی برخی کالاها توسط دولت، متأسفانه برخی تولیدکنندگان و شرکت‌ها بیش از نرخ مصوب قیمت‌ها را افزایش می‌دهند که این اتفاق موجب آشفته بازار کالاهای اساسی می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاوری IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    سازمان حمایت قدرت مقابله با گرانی را ندارد بقط شعار می دهند و پول می گیرند و حرفشان خریدار ندارد