مهناز خجسته نیا : مرگ آرام و بی صدای ۲۹۸ مشهدی براثر آلودگی هوا طی دو ماه اخیر فاجعه‌ای است که خیلی ها در بروز آن مقصر هستند.

۶۸۰۰  تاکسی و ۲۶۰۰ اتوبوس فرسوده ؛ نفس مشهد به شماره افتاده است

هرچند تاکنون مقصران و مسببان مرگ این تعداد از شهروندان، برنامه‌های متعددی را برای بهبود هوای مشهد و کاهش آلودگی پیشنهاد داده‌اند، اما اغلب این طرح‌ها به سبب کمبود اعتبار یا نبود همکاری سایر دستگاه‌ها فقط روی کاغذ ‌مانده است.
این در حالی است که طبق آمارهای موجود در مشهد 6 هزار و ۸۰۰ تاکسی فرسوده  و ۹۹۵ دستگاه اتوبوس با عمر بیش از هشت سال وجود دارد که مطابق مصوبه هیأت دولت این اتوبوس‌ها نباید در سطح شهر تردد کنند، اما به دلیل کمبود منابع مالی و اتوبوس، این آلاینده ها همچنان در میدان آلودگی هوا می‌تازند.
همچنین حدود ۵۰ درصد تاکسی‌ها در کلانشهر مشهد فرسوده و آلاینده محسوب می‌شوند و افزون بر ۱۳ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر مشهد تردد دارند که نیمی از آن‌ها فرسوده‌اند و نیاز به نوسازی دارند.
علاوه بر این روزانه دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس نیز در این شهر رفت‌وآمد دارند که ۹۹۵ دستگاه از این تعداد، فرسوده‌اند و از منابع آلاینده هوای مشهد محسوب می‌شوند.
متأسفانه همین وسایل نقلیه عمومی که باید عصای دست شهروندان در جهت کاهش آلودگی هوا باشند، حالا بلای جانشان شده و به دلیل فرسودگی و عملکرد ناقص سوخت، ۶۰ تا۷۰ درصد آلودگی هوای مشهد را ایجاد می‌کنند.

 تنها 33 روز هوای پاک در سال جاری
مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد به گزارشگر ما می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون 26 روز هوا ناسالم بوده  و تنها 33 روز هوای پاک داشته‌ایم.
اسماعیلی در مقایسه این آمار با سال گذشته می‌افزاید: در مدت مشابه سال قبل که شاهد 24 روز هوای پاک و 43 روز نیز هوای ناسالم بوده‌ایم، هم تعداد روزهای هوای پاک افزایش یافته وهم تعداد روزهایی که هوا در وضعیت هشدار بوده نیز رشد داشته است.
‌وی با اشاره به تکرار هر ساله وضعیت آلودگی هوا در فصل پاییز اظهار می‌دارد: از ابتدای مهر ماه امسال تاکنون 6 روز در وضعیت هشدار بوده ایم به طوری که شاخص آلاینده ها به بالاتر از عدد 100 رسیده است.
وی یکی از عوامل مهم در بروز آلودگی هوا را ناشی از ذرات معلق حاصل از سوخت خودرو‌ها عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: روزانه دو میلیون و 500 هزار لیتر بنزین در شهر مشهد مصرف می‌شود که تنها نیمی از آن به‌عنوان بنزین یورو ۴ در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 برابری آلایندگی 190 پرواز هوایپما با کل شبکه حمل و نقل
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نیز معتقد است حرکت هواپیماهای فرودگاه بین المللی مشهد بر روی مناطق مسکونی، یکی از معضلات مهم و اساسی زیست محیطی در این کلانشهر است.
فیاضی می‌گوید: حرکت هواپیماهای ورودی و خروجی به مشهد از روی مناطق مسکونی علاوه بر آلودگی صوتی، آلودگی زیست محیطی زیادی را در بردارد.
به گفته وی بر اساس تحقیقات انجام شده هر پرواز هواپیما از روی شهر معادل سه تا 6 هزار خودرو، آلودگی ایجاد می‌کند.
وی خاطر نشان می‌کند: با احتساب روزانه 190 پرواز در فرودگاه مشهد، میزان آلودگی ایجاد شده از این طریق با کل آلودگی مربوط به حمل ونقل درون شهری مشهد برابری می‌کند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد اظهار امیدواری می‌کند: استانداری و مسؤولان مربوطه هرچه زودتر نسبت به رفع این معضل با هدف تأمین سلامت مردم     چاره اندیشی کنند.
وی می‌گوید: گرچه تغییر محل فرودگاه مشهد امکان پذیر نیست و هزینه بسیاری در بردارد، اما تغییر مسیر ورود و خروج هواپیماها در فرودگاه بین المللی مشهد قابل انجام است و گفته می‌شود این اقدام به دلیل افزایش مصرف سوخت هواپیماها تاکنون انجام نشده است.

 ساخت و سازها سد راه تنفس
عضو دیگری از شورای اسلامی شهر مشهد نیز ساخت‌وسازهای غیرکارشناسی را سد راه تنفس شهر عنوان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه بسیاری از ساختمان‌هایی که در بخش‌های مرتفع شهر ساخته می‌شود، از وزش باد جلوگیری می‌کند که این خود سبب آلایندگی مشهد می‌شود.
ستاری با انتقاد از وضعیت ساخت‌وساز غیرکارشناسی صنایع در اطراف شهر می‌افزاید: برخی نیروگاه‌های شهر مشهد در جهت وزش باد قرار دارند، یعنی در مکان‌هایی نیروگاه احداث‌ شده که باد، آلودگی آن را به داخل شهر انتقال می‌دهد که این نشان می‌دهد، احداث نیروگاه حرارتی مشهد با کار کارشناسی احداث نشده است.
وی با اشاره به تعداد کارخانه‌های اطراف شهر نیز اظهار می‌دارد: باید کارخانه‌هایی که در خارج شهر ساخته می‌شوند، به‌گونه‌ای طراحی شوند که باد آلایندگی را به خارج شهر انتقال دهد و درواقع باید باد به کمک ما بیاید نه اینکه به ضرر شهر باشد.
به گفته وی در حال حاضر چهار نیروگاه تولید برق فردوسی، توس، مشهد و شریعتی  از جمله مراکز تولید برق و انرژی هستند که به‌ صورت دوگانه‌ سوز فعالیت می‌کنند و با بالا رفتن تقاضا برای انرژی این صنایع بواسطه مصرف بیشتر دود بیشتری تولید می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.