۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 331614

از منزل که بیرون می آیم، چشمانم می سوزد و احساس خفگی می کنم؛ چتری خاکستری و غمبار آسمان شهر را پوشانده است؛ چشمانم را می مالم، عینک ام را بر می دارم و برف پاک کن خودرو را روشن می کنم؛ اما اشتباه نمی کنم، این گرفتگی و رنگ دودی حاکم بر آسمان تبریز ناشی از آلودگی هواست.

زندگی در زیر چتر آلاینده ها

اکنون افزون بر 10 روز است که آلاینده ها بر فضای آبی رنگ تبریز پنجه افکنده اند و به نظر می رسد که آسمان لاجوردی این کلان شهر را از غول آلودگی و ذرات معلق رهایی نیست؛ چند روزی است که مردم از همدیگر می پرسند این آلودگی تا کی دوام دارد و انگار اطلاعیه های هواشناسی و محیط زیست نیز آنان را قانع نمی کند.
از بالای ارتفاعات عینالی در شمال تبریز که به شهر می نگری، لایه ای خاکستری متمایل به زرد کمرنگ بر فراز تبریز لنگر انداخته است و مجالی برای تماشای زیبایی های آن باقی نگذاشته است.
تراکم آلاینده ها در آسمان شهر به حدی است که حتی در داخل آن نیز افق دید به بیش از 500 متر نمی رسد و خبری از چشم اندازهای تماشایی و دلگشا از مناطق مرتفع ومشرف بر شهر مانند تفرجگاه تاریخی 'ائل گلی' نیست.
اکنون روزهای چندی است که مردم کلان شهر یک میلیون و 800 هزار نفری تبریز که جمعیت اش در طول روز به دلیل تعدد و تکثر رفت و آمد از شهرستان ها و اجتماعات محلی همجوار از دو میلیون نفر نیز فراتر می رود، در حسرت تماشای ارتفاعات قد برافرشته 'عینالی' در شمال شهر هستند.
آنها خوب به یاد دارند که در سال های قبل نیز آلودگی ناشی از وارونگی هوا پدیده ای رایج در شهر محل زندگی شان بوده است، اما طولانی شدن این روند را بر نمی تابند و دلشان برای تنفس هوای تمیز و تماشای سپهر نیلگون تبریز که به عقیده قدیمی ها، انعکاس 'شاهی دریاچه سی'( دریاچه ارومیه) بر بستر آسمان می باشد، لک زده است.
این روزها در جای جای کهن شهر تبریز آدم هایی را می بینی که ماسک بر چهره زده اند، با سرعت از جایی به جای دیگر در حرکتند و می کوشند تا امورات روزمره خود را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهند و از هوای آلوده شهر کمترین بهره را ببرند.
پیرمرد ساکن محله ما نیز که هر روز ساعت 8 صبح برای هواخوری و پیاده روی صبحگاهی در خیابان اصلی محل با گام های شمرده، مسیر مشخص و معین اش را طی می کند، این روزها آفتابی نمی شود تا عطای ورزش در هوای آلوده و زیر چتر ذرات معلق را به لقایش ببخشد.
این روزها حتی کلاغ ها و گنجشک های شهر نیز از وخامت اوضاع هوا در تبریز آگاه هستند و برای چند روزی بار سفر بسته اند تا شاید در باغات بیرون شهر و در خلوت درختان آرمیده بر کف رودخانه های جاری از ارتفاعات 'سهند'، ریه ها خود را در زمزمه باد صبا و هوای تمیز، استراحت دهند.
در این وضعیت که آلودگی هوا به نقل محافل تبریز و شهرهای پیرامونی اش تبدیل شده و همه از حکمفرمایی بی چون و چرای ذرات معلق بر آسمان این کلان شهر می نالند، مسئولان و تصمیم سازان نیز هم رنگ جماعت کاری از دست شان بر نمی آید، زیرا که وارونگی هوا و وضعیت جغرافیایی کاسه ای تبریز در میان رشته های کوه های 'عینالی' در شمال و 'سهند' در جنوب، قدرت هر گونه مانور و ابتکار عمل را از آنان گرفته است.
در این شرایط، امید به تغییر وضعیت جوی و پراکنده شدن لشکر آلاینده ها از آسمان شهر در سایه بادهای غربی، تنها بستری است که مردم در آن چرخ زندگی روزمره با طعم آلودگی را به پیش می رانند تا شاید در روزهای آینده هوا دگرگون شود و همای هوای پاک بر دوش تبریزیان بنشیند.

** مسئولان چه می گویند؟
سرپرست اداره پایش اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی در این باره به ایرنا می گوید: هوای کلانشهر تبریز با 123 پی اس آی در وضعیت هشدار و ناسالم قرار دارد.
شاهین رحیم اوغلی با اشاره به اینکه وضعیت هوا نسبت به دیروز تغییری نکرده است، اضافه می کند: با توجه به تداوم پایداری هوا برای دو روز آینده هم همین وضعیت پیش بینی می شود .
وی از ورود سامانه بارشی از روز چهارشنبه به استان خبر می دهد و می گوید: با فعالیت این سامانه و بارش برف وضعیت هوا سالم خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در صورت وضعیت اضطرار نسبت به برگزاری نشست کمیته اضطرار و تعطیلی مدارس تصمیم گرفته می شود، گفت: در حال حاضر هوای تبریز در وضعیت اضطرار نیست .
میزان ذرات معلق هوا بین 100 تا 150 پی اس آی نشانگر وضعیت هشدار با آلودگی کم ، 150 تا 200 وضعیت هشدار با الودگی بالا ، 200 تا 300 وضعیت اضطرار و 300 به بالا وضعیت بحرانی است.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.