اقدام جدید آمریکایی‌ها علیه ایران در لغو معافیت روادید برای اتباع ۳۸ کشور که در ۵ سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند، تا ۴میلیارد دلار به صنعت توریسم ایران زیان وارد خواهد کرد.

ضرر ۴میلیارد دلاری توریسم ایران از تحریم‌های جدید آمریکا

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، اقدام جدید آمریکایی‌ها علیه ایران، در لغو معافیت روادید برای اتباع 38 کشور که در 5 سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند، می‌تواند زیانی اقتصادی تا چهار میلیارد دلار به اقتصاد ایران وارد می‌کند و یک شلیک به صنعت توریسم ایران خواهد بود! حتی اگر نیمی از این تعداد به‌دلیل آسیب‌های ناشی از قانون جدید کنگره قید سفر به ایران را بزنند؛ رقم زیان صنعت توریسم ایران به 2 میلیارد دلار خواهد رسید.

براساس لایحه بودجه سال 2016 آمریکا که در کنگره این کشور به تصویب رسید، آن دسته از مسافران،‌ گردشگران یا بازرگانان 38 کشور از جمله 30 کشور اروپایی،‌که از اول مارس 2011 به سوریه،‌ عراق، ایران یا سودان رفته‌اند یا تابعیت دوگانه با این کشورها را دارند دیگر نمی‌توانند از معافیت روادید بهره‌مند شوند. جدای از ماهیت اجرای غیرمستقیم تحریم‌های ضدایرانی و به‌نوعی «نقض برجام»، این مصوبه می‌تواند به‌زیان صنعت توریسم ایران باشد.

این مصوبه در واقع یک محدودیت جدید علیه ایران اعمال می‌کند که به‌ویژه در حوزه اقتصادی آسیب‌های جدی به ایران وارد خواهد کرد. بررسی کشورهایی که شهروندان آنها شامل این مجازات آمریکایی شده‌اند، نشان می‌دهد در واقع عمده کشورهای مهم و بزرگ اروپا و همچنین کشورهایی که طی یک سال گذشته برای آغاز دور جدید فعالیت اقتصادی در ایران حاضر شدند؛ در این فهرست قرار دارند. این 38 کشور عبارتند از: استرالیا، اتریش، بلژیک، دانمارک،  فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، لیختن‌اشتاین، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نیوزیلند، نروژ، پرتغال، اسپانیا، انگلیس، سوئد، سوییس، تایوان، موناکو، سنگاپور، اسلواکی، آندورا، برونئی، شیلی، جمهوری چک، استونی، اسلوونی، مجارستان، ایسلند، لتونی، لیتوانی و سن‌مارینو.

شهروندان این کشورها که پیش از این می‌توانستند بدون ویزا تا 90 روز در خاک ایالات متحده وارد شوند؛ در صورت تردد به این 4 کشور، تا 5 سال برای ورود به آمریکا باید ویزا بگیرند(!)، به‌عبارتی آنها با یک مجازات مواجه می‌شوند. به‌علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند انگلیس، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند!

در دنیای امروز، صنعت گردشگری به یکی از استراتژیک‌ترین منابع درآمدزایی و ارزآوری برای کشورها تبدیل شده و به چنان رشدی دست یافته که تعداد گردشگران بین‌المللی، بالغ بر یک‌میلیارد نفر یعنی یک‌هفتم جمعیت کره زمین رسیده است. همچنین حدود یک‌‌دوازدهم افراد شاغل جهان، یعنی بیش از 200 میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

گسترش گردشگری، می‌تواند به صادرات فرهنگی منجر شود که این امر مخصوصاً در کشوری مثل ایران با سابقه باستانی و تمدنی کهن بیشتر به چشم خواهد آمد. صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.

براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی جهان و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را برای جذب گردشگر، دارا است. برخی معتقدند توسعه صنعت گردشگری بهترین راهکار برای تقویت اقتصاد بدون نفت است. اروپا با یک‌‌میلیون و 780 گردشگر، جنوب آسیا با 621هزار نفر، آسیای شرقی و اقیانوسیه با 125هزار نفر، آمریکا با 7هزار نفر گردشگر، مناطق صادرکننده گردشگر به ایران را در سال 2013 در اختیار دارند.

ابراهیم پورفرج ــ رییس جامعه تورگردانان ایران ــ در پاسخ به این پرسش "به‌طور تخمینی، هر گردشگر خارجی در ایران چقدر خرج می‌کند؟" گفت: هر گردشگر خارجی، میانگین 1500 دلار در ایران خرج می‌کند.

قطعا اقدام جدید آمریکایی‌ها علیه ایران، یک شلیک به صنعت توریسم ایران خواهد بود(!)، درحالی که در ایران دولت سرمایه گذاری ویژه‌ای برای تقویت صنعت توریسم در دوران پسابرجام انجام داده بود و براساس برنامه ریزی‌ها قرار بود بازارها و صنایع جانبی نیز ایجاد و تقویت شود اما قانون جدید آمریکایی‌ها همه برنامه‌های دولت ایران را نقش بر آب کرد. نگاهی به لیست کشورهای هدف در قانون جدید آمریکا نشان می‌دهد به‌زودی آمار توریست‌های اروپایی در ایران از شرایط پیشابرجام نیز به‌شدت پایین‌تر خواهد آمد(!)، به‌عبارتی نه‌تنها آمریکایی‌ها اجازه رشد حضور توریست اروپایی در ایران را ندادند بلکه با این قانون، آمار آن را نیز به‌شدت کاهش خواهند داد!

با قانون جدید تحریم‌های آمریکا، چشم‌انداز آینده برای کسانی که قصد همکاری در زمینه‌های مختلف با ایران را دارند، تیره شده و سایه تحریم‌های غیررسمی پررنگ می‌شود، ضمن اینکه این نخستین بار است که مردم عادی مسافر به ایران مشمول تحریم می‌شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.