وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که دوران روابط عمومی های محصور و محبوس در یک اتاق که به توجیه و تحلیل فعالیت های سازمانی می پرداختند، به پایان رسیده، گفت: اکنون باید در اتاق شیشه ای قدم های دقیق تر و حساب شده تری برداشت و مصمم تر و محکم تر به فراتر از مرزهای سازمانی خود اندیشید.

دوران روابط عمومی های محصور و محبوس گذشته است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا - علی جنتی در پیامی به دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی های ایران که توسط حسین بشیر دبیر علمی این کنفرانس قرائت شد، اعلام داشت: ارتباطات اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر و پایه تشکیل جوامع بشری است و از آن به عنوان یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهم ترین عوامل تعالی و پیشرفت جوامع انسانی یاد می شود.

به گفته جنتی، همین موضوع کافی است تا اهمیت و ضرورت شکل گیری روابط عمومی ها در حلقه های درهم پیچیده روابط میان گروه ها، جوامع، ملت ها و کشورها مشخص شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بی توجهی به روابط عمومی به منزله از دست دادن بخش مهمی از ارتباطات با دنیای بیرونی است.
جنتی با بیان این که از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن می گذرد اما هنوز روابط عمومی ها با چالش های مختلفی برای اثبات هویت و جایگاه خود دست و پنجه نرم می کنند، گفت: اگرچه با تلاش و کوشش متولیان، اساتید و دلسوزان شاهد اعتلای دانش روابط عمومی در کشور هستیم اما همچنان جای خالی یک اقدام عملی و بنیادی احساس می شود.
وزیر ارشاد با بیان این که روابط عمومی در هر نهاد و سازمانی بار مسئولیت آن مجموعه را بر دوش می کشد و صرفا موضوعی تبلیغاتی و تشریفاتی نیست، گفت: بر این باوریم که در کنار دسته بندی سه گانه ای که از روابط عمومی ها تحت عنوان روابط عمومی توجیه گر، تبیین گر و تحلیل گر ارائه می شود باید روابط عمومی آینده نگر را نیز بدان اضافه کرد.
جنتی یادآور شد: روابط عمومی امروز؛ روابط عمومی سایبر، بیدار و آنلاین است چرا که مخاطبانش نیز بیدار و آگاهند. از این رو روابط عمومی ها باید در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، در بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه بازآفرینی فرهنگی و حفظ تعلق و پیوستگی نقش اصلی خود را ایفا کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: روابط عمومی ها باید گستره حوزه فعالیت ها و مسئولیت های خود را در دنیا سایبر کنونی تعریف کنند و افق دیدشان را از اکنون نگری به آینده نگری توسعه دهند، در غیر این صورت کارآمدی و کارآیی خود را از دست خواهند داد.
جنتی گفت: هم گرایی، هم اندیشی و هم افزایی در راستای افزایش تعهدات و مسئولیت های اجتماعی، محور اصلی فعالیت روابط عمومی های امروزی است.
به گفته وی، امروز ناگزیر از جهانی اندیشیدن و ملی عمل کردن هستیم. از این رو، باید از ظرفیت های عظیم ارتباطی و اطلاعاتی برای اعتلای همه جانبه جامعه خویش بهره گیریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جامعه امروز به طور روزافزون از جنبه های آموزشی، ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد و... به تکنولوژی های ارتباطی در شبکه های اطلاعاتی وابسته است.
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور در عین حال گفت: کار روابط عمومی ها را باید مسئولیت های اجتماعی هر سازمان دانست و هرمیزان روابط عمومی بر حوزه ایفای مسئولیت اجتماعی خود پیش روتر باشد، به همان میزان سازمان نیز بر انجام وظایفش موفق تر خواهد بود.
جنتی افزود: روابط عمومی ها برای تحقق آرمان های سازمان و تبدیل قابلیت ها به توانمندی ها باید از تمامی ظرفیت های سازمان خود برای حرکت رو به جلو بهره گیرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: از همین رو، مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها در دنیای مجازی امروز در قبال مخاطبان و جامعه بیشتر و حساس تر شده است و در یک کلام می توان گفت مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی یعنی گام برداشتن در راستای اهداف متعالی، احترام به جایگاه و منزلت انسان ها و پاسخگویی به حق و حقوق مخاطبان است.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این همایش با بیان اینکه روابط عمومی ها باید رابط نظام با جامعه باشند، گفت: روابط عمومی ها باید نسبت به رویدادها، وقایع و مسائل جامعه آگاه بوده و با اطلاعات کافی و تحلیل درست، مسائل را منعکس کنند.
حجت الاسلام سید محمد علی شهیدی با تبریک فرا رسیدن هفته وحدت و بعثت پیامبر گرامی اسلام افزود: رسالت پیامبر نیز به نوعی تنویر افکار عمومی بوده و ایشان همواره عدل، تزکیه، تعلیم و دانش را در جامعه سرلوحه کارهای خود قرار می دادند.
وی افزود: زمانی پیامبر مبعوث شد که افکار عمومی در خرافات محو شده بود و هر کس و هر قوم و قبیله ای برای خود خدایی دست ساخته درست کرده و در کعبه آویخته و آن را می پرستیدند؛ پیامبر آمد تا به اذن خداوند افکار عمومی را از این خرافه پرستی جدا کرده و به سمت و سوی خداوند متعال رهنمون کند.
حجت اسلام شهیدی افزود: انقلاب اسلامی ما هم که امام (ره) عهده دار آن بود توانست با کرامت انسانی، اخلاق اسلامی و والا نگهداشتن انسان ها، اعتماد عموم مردم ایران و خارج از کشور را جلب کند.
وی یادآور شد: البته در این میان توطئه ها و نقشه های شومی نیز علیه امام و انقلاب شکل گرفت که نقش امام (ره) در بیداری مردم نه تنها جلوی توطئه های دشمنان را گرفت بلکه آن ها را به عقب راند و عده بیشتری مجذوب انقلاب و اسلام شدند.
به گفته وی امروز نیز وظیفه هدایت جامعه، تنویر افکار عمومی و آگاه کردن جامعه بر عهده روابط عمومی هاست.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: روابط عمومی ها امروز نقشی را ایفا می کنند که پیامبر (ص) و رسالت امام (ره) بود؛ پس روابط عمومی ها در جامعه بسیار نقش آفرین هستند.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش دیگری وظیفه روابط عمومی ها را اعتمادسازی در جامعه عنوان کرد و گفت: یکی از ویژگی های بارز این حرفه در برخورد با افکار عمومی باید اخلاق اسلامی باشد.
شهیدیان اضافه کرد: در فضای ارتباطات امروز که اطلاعات نادرست، کذب یا گاه دور از واقعیت منعکس می شود باید بکوشیم در این زمینه صداقت و اعتمادسازی داشته تا بتوانیم معتمد مردم و جامعه شویم.
به گفته وی باید در کنار این ها آموزش و پژوهش نیز به عنوان یک اصل ضروری مورد توجه قرار گیرد.
معاون رییس جمهوری با اشاره به بروز و ظهور گروه های تروریستی و فرقه های نوظهور مانند داعش و افراط گری وظیفه ما به ویژه روابط عمومی ها سنگین تر شده و باید بکوشند اطلاعات صحیح را در اختیار مردم و جامعه قرار دهید.
دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی های ایران با موضوع آینده پژوهی، روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر ایران 1404 هم اکنون با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و 600 نفر مهمان داخلی و خارجی در مرکز همایش های المپیک در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.