قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: وحدت، در لغت عبارت است از: یکی شدن، یک دست شدن، حول محوری چرخیدن، برادری، اتحاد، مرکب شدن و اتفاق.

وحدت از نگاه امام راحل در ۲ اثر مکتوب

به گزارش قدس انلاین، اتحاد و وحدت ملی مقوله ‌ای است که بیشتر جنبه داخلی دارد و در چهارچوب مرزهای کشور معنا می ‌یابد و اصطلاحات دیگری همچون؛ وفاق ملی، همبستگی ملی و وحدت، تا حدودی به این مفهوم شبیه می‌باشد و در اصطلاح یعنی برنامه ‌ای برای رسیدن به اهداف عالی و بلندمدت که از اندیشه طرف نشأت گرفته باشد؛ در مقابل تاکتیک که برای گذار از مرحله‌ای مطرح می‌شود. در این راستا وحدت اسلامی، از مهم ‌ترین ایده ‌ها و آرمانهایی است که هر مسلمان آزاده ‌ای، از صدر اسلام تا کنون، بر مبنای تعالیم اسلام داشته است. در این باره در متن منابع اصیل اسلامی، به خصوص در قرآن کریم، واژه‌ هایی همچون «امت» و «امت واحده» بهترین مؤید این مطلب است. انسجام و وحدت جمعی، مهم‌ترین مسئله امت اسلامی است. در این راستا استعمارگران، پی به اهمیت آن برده و در سده‌ های اخیر، درصدد شکستن آن برآمده و بهره ‌های ظالمانه فراوانی برده‌اند. در سایه اسلام و به برکت تعالیم اسلامی است که ابعاد و عوامل اخلاقی و اجتماعی وحدت مسلمانان، عمق و استحکام می یابد.

بر این اساس یکی از محوریترین و اساسی ترین نکات مد نظر رهبر کبیر انفلاب، امام خمینی (ره)، طی بیانات خود، تاکید بر موضوع وحدت میان جهان اسلام بوده است، چنانکه دو اثر «آرمانشهر وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره)»  و «وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره)» نشانگر این امر است.

آرمان شهر وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره)

کتاب آرمانشهر وحدت گردآوری شده توسط محمد علی خسروی از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) می باشد. در این اثر، خسروی تصویری از آرمانشهر وحدت را با تکیه بر تجربه های دینی و منابع اصیل دینی ترسیم کرده است. نگارنده در این کتاب سعی کرده تا از اندیشه و گفتار نورانی امام خمینی (ره) در ابعاد مختلف «وحدت» بهره بگیرد و مطالب خود را به سخنان ارزشمند آن حکیم الهی که ملهم از کلام خداوند و روایات معصومین است مستند سازد.
بخش اول این کتاب جایگاه وحدت در قرآن و سنت را مورد بررسی قرار داده است. در بخش دوم ریشه های وحدت را در محبت، ایثار، تعاون، جود و سعه صدر و روشهای آن را در تعظیم شعائر دینی، تحکیم روابط اجتماعی، تقویت مناسبات ملی، توسعه مشارکت های مردمی جستجو کرده است. آفات وحدت عنوان بخش سوم است که در دو مبحث آفات درونی و آفات بیرونی تدوین شده است. در گزیده ای از قسمت آفات درونی ذیل عنوان «بدبینی» آمده است: «قدم اول برای وصول به «آرمانشهر همدلی» کنار گذاشتن سوءظن و بدبینی است. راه درمان این بیماری حضور در محضر قرآن کریم و بهره گیری از معارف دینی و نسخه های شفا بخش الهی است. قرآن کریم بدگمانی را جزء رذایل اخلاقی شمرده و آن را معصیت و گناه دانسته است».
در بخش پایانی این کتاب مستندات قرآنی وحدت در کلام امام خمینی (ره) مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است.

وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره)

کتاب «وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره) دفتر پانزدهم از آثار موضوعی تبیان است که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) استخراج و تنظیم شده و توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسیده است. این تبیان در برگیرنده، افکار و نظرات امام راحل در ارتباط با مسئله وحدت و نقش و اهمیت آن در شکل گیری و پیروزی نهضت و ضرورت حفظ آن جهت دفاع از اصول و آرمان های انقلاب کبیر اسلامی است. این اثر دارای شش فصل با عناوین: ماهیت وحدت، ضرورت وحدت، روشهای ایجاد وحدت، آثار و نتایج وحدت، وجوه مختلف وحدت و خسارات ناشی از فقدان وحدت و بروز تفرقه می باشد.
در تنظیم قطعات منتخب هر یک از فصول و عنوان های فرعی، ترتیب و توالی تاریخی صدور آنها از طرف امام ملاک عمل بوده است نه توالی منطقی مطالب و مشخصات کامل مآخذ براساس شماره مسلسل مندرج در پایان هر فیش در انتهای کتاب آورده شده است.

در مجموع می توان بیان داشت که این کتاب، مجموعه بیانات و نوشته های امام خمینی (ره) درباره وحدت اسلامی است که از کتاب های چهل حدیث، صحیفه نور، کشف الاسرار، مناسک حج، ولایت فقیه و وصیت نامه سیاسی-الهی، استخراج و تنظیم گردیده.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.