۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
کد خبر: 332175

شاخص کیفی هوای تهران در طول ۱۷ روز گذشته با قرار گرفتن در شرایط ناسالم برای گروههای حساس، رگ های تنفسی پایتخت را تحت فشار قرار داد و شرایط سختی را نیز برای ساکنان این کلانشهر به هنگام حضور و تردد در سطح شهر ایجاد کرد.

تهران آلوده در ۱۷ روزی که گذشت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، تداوم پایداری شرایط جوی دراین مدت موجب شد تا میزان آلودگی هوای شهر تهران با تغییراتی اندک همچنان ناسالم باشد تا پایتخت و پایتخت نشینیان ایام سختی را به لحاظ تنفسی و استفاده از هوای پاک سپری کنند.
براساس آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و همچنین ادراه محیط زیست استان تهران، شاخص کیفی هوای تهران طی 17 روز گذشته (شنبه 21 آذرماه تاکنون) در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و در یک روز نیز ناسالم برای تمامی گروهها(دوشنبه 23 آذرماه با شاخص 162) قرار داشته است.
شاخص کیفیت هوا، Air Quality Index) AQI) شاخصی برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است.
بر این اساس معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا (AQI) به ترتیب از صفر تا 50 در شرایط پاک (سبز)، 51 تا 100 سالم ( زرد )، 101 تا 150 ناسالم برای گروه حساس(نارنجی)، 151 تا 200 ناسالم (قرمز)، 201 تا 300 بسیار ناسالم (بنفش) و 301 تا 500 در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.
درهمین ارتباط معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران 27 آذرماه گذشته در گفت گویی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وضعیت پایداری هوا حالتی است که وارونگی دما رخ داده و موجب تجمع آلاینده ها می شود افزود: در همین راستا کمیته اضطرار با تشکیل جلسه و گرفتن تصمیمات لازم در این زمینه تلاش می کند تا از افزایش میزان آلاینده ها جلوگیری شود.
برهمین اساس نخستین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران روز شنبه 28 آذرماه در استانداری برگزار و تصمیاتی را در راستای پیشگیری از روند افزایش میزان آلاینده های جوی اتخاذ کرد.
پیشنهاد تعطیلی مدارس پیش دبستانی، مهدکودک ها و ابتدایی تهران ، شمیرانات، شهرری و اسلامشهر و نیز تعطیلی یک هفته ای معادن شن و ماسه و صنایع آلاینده در استان از مهمترین مصوبات این کمیته بود.
ممنوعیت فروش روزانه مجوز ورود به طرح ترافیک و تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا در سطح پایتخت نیز از دیگر مصوبات مهم کمیته اضطرار آلودگی هوا دراین زمینه بود.
تداوم روند آلودگی هوای پایتخت دراین مدت منجر به تشکیل پنج جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا شد که در نتیجه این جلسات مدارس پایتخت و برخی از شهرستان های تابعه استان تهران به مدت سه روز(در همه مقاطع یا مهدهای کودک ، پیش دبستانی و ابتدایی) تعطیل شدند.
تداوم ممنوعیت فعالیت معادن شن و ماسه و صنایع آلاینده در استان، ممنوعیت فروش روزانه مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی نیز در این جلسات تا به امروز مورد تاکید قرار گرفته است.
از سوی دیگر براساس مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا، فعالیت های ورزشی مدارس و همچنین رقابت های ورزشی فضای باز در پایتخت نیز همچنان ممنوع است.
* نگاهی آماری به شاخص کیفی هوای تهران و تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا از ابتدای هفته گذشته تاکنون
* یکشنبه 29 آذر - شاخص آلودگی هوا 141، مدارس تعطیل شد
شاخص کیفی هوای پایتخت در روز یکشنبه 29 آذرماه با قرار گرفتن بر روی عدد 141 در حد غیرمجاز و شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت که در این راستا و براساس مصوبه کمیته اضطرار آللودگی هوا، تمامی مدارس استان تهران دراین روز تعطیل شد.

* دوشنبه30 آذر - شاخص آلودگی هوا 133 ، مدارس تعطیل شد
شاخص کیفی هوای پایتخت در روز دوشنبه 30 آذرماه نیز با قرار گرفتن بر روی عدد 133 در حد غیرمجاز و شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت و مدارس استان تهران دراین روز نیز تعطیل شد.

*سه شنبه اول دی ماه - شاخص آلودگی هوا 136 ، مدارس تعطیل شد
شاخص کیفی هوای تهران در روز سه شنبه اولین روز فصل زمستان نیز با عدد 136 همچنان در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت تا مدارس استان تهران دراین روز و برای سومین روز متوالی تعطیل شوند.

*چهارشنبه دوم دی - شاخص آلودگی هوا 136، مدارس تعطیل نشد
شاخص کیفی هوای تهران در روز چهارشنبه بر روی عدد 136 و همچنان در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت اما با این تفاوت که کمیته اضطرار با بررسی کارشناسی وضعیت آلودگی هوا و همچنین در پیش بودن روزهای تعطیل پایان هفته، در خصوص تعطیلی مدارس پایتخت و دیگر شهرستان های استان تهران تصمیم نگرفت و دانش آموزان دراین روز به مدرسه رفتند.

* شنبه 5 دی ماه - شاخص آلودگی هوا 132، کمیته اضطرار بازهم تشکیل جلسه داد
میانگین شاخص کیفیت هوای تهران در روز شنبه 5 دی ماه با قرار گرفتن بر روی عدد 132 همچنان در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت و کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران نیز برای بررسی شرایط تشکیل جلسه داد.
کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در جلسه روز شنبه(5 دی ماه) بر تعطیلی زنگ ورزش مدارس و همچنین لغو مسابقات ورزشی از جمله رقابت های لیگ برتر در فردا(یکشنبه) تاکید کرد.
همچنین دراین جلسه با تاکید بر اینکه ممنوعیت فعالیت معادن شن و ماسه و واحدهای صنعیت آلاینده و همچنین فروش روزانه مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک در پایتخت همچنان ادامه داشته باشد، مصوب شد که جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا، روز یکشنبه نیز تشکیل شود.
درهمین حال اداره کل هواشناسی استان تهران ابتدای هفته جاری از افزایش میزان آلودگی هوای تهران در 48 ساعت آینده خبر داد.
مدیرکل هواشناسی استان تهران با اشاره به پایداری شرایط جوی طی سه روز آینده، از افزایش میزان غلظت آلاینده های جوی پایتخت در روزهای یکشنبه و دوشنبه(شش و هفت دی ماه) خبر داد.

* یکشنبه 6 دی ماه- شاخص آلودگی هوا 138 و تشکیل جلسه کمیته اضطرار
میانگین شاخص کیفیت هوای تهران در روز یکشنبه (6 دی ماه) با شش عدد افزایش نسبت به روز قبل بر روی عدد 138 و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت که برغم این مدارس تهران باز و دانش آموزان به مدرسه رفتند.
درهمین ارتباط جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران عصر روز یکشنبه(6 دی ماه) در استانداری تهران تشکیل شد که با توجه به بررسی های انجام شده در خصوص وضعیت آلودگی هوا در سطح استان تهران، مهدهای کودک، پیش دبستانی ها و مدارس مقطع ابتدای ناحیه یک و دو شهرری و منطقه کهریزک به دلیل میزان غلظت آلاینده ها، امروز(دوشنبه هفتم دی ماه) تعطیل شدند.
همچنین دراین جلسه بر اینکه ممنوعیت فعالیت معادن شن و ماسه و واحدهای صنعتی آلاینده و همچنین فروش روزانه مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک در پایتخت همچنان ادامه داشته باشد، تاکید داشت.
درهمین ارتباط ، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران روز دوشنبه(امروز) با ذکر این مطلب که ناسالمی هوای پایتخت وارد هفدهمین روز شده گفت: میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون نسبت به روز گذشته با پنج عدد کاهش بر روی عدد 133 قرار گرفته و شرایط برای گروه های حساس همچنان ناسالم است.
محمد رستگاری افزود: بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، شاخص کیفیت هوا در 24 ساعت گذشته منتهی به هشت صبح امروز، برای گروه های حساس ناسالم است.
براساس گزارش سازمان هواشناسی، شرایط جوی استان تهران از روز چهارشنبه با ورود یک سامانه جدید بارشی تغییر خواهد کرد و با پیش بینی بارش باران در روزهای پایانی هفته، شاهد بهبود کیفیت هوای پایتخت خواهیم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.