جامعه/ترجمه: مریم سادات کاظمی آلودگی هوا یکی از معضلات جدی جوامع امروز به شمار می‌آید و یکی از مهم ترین اقدام‌های بین المللی در این باره توافقی موسوم به «پروتکل کیوتو» است که هدف آن مقابله با تغییرات آب و هوایی به وسیله یک اقدام بین المللی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.

غولی که می‌توان بر آن غلبه کرد

این پروتکل در 11 سپتامبر 1997 تنظیم شد و در 31 ماه می‌2002 به تأیید اتحادیه اروپا رسید. پروتکل کیوتو، اقدامی مهم برای شناخت دنیا نسبت به مقابله با گرم کردن کره زمین به حساب می‌آید. نگاهی به محتوای این پروتکل و البته اقدام‌های عملی کشورهای پیشرو در این زمینه، می‌تواند به دیگر کشورهایی که با بحران آلودگی هوا دست به گریبان هستند، کمک کند. ایران و کلانشهرهایش نیز اکنون با بحران آلودگی هوا روبه‌رو هستند، بحرانی که غلبه بر آن آسان نیست و نیاز به راهکارهای علمی و استفاده از تجربه دیگران دارد.

 ضرورت کاهش گازهای گلخانه‌ای
با توجه به اصول پروتکل کیوتو، دولت‌های عضو اتحادیه اروپا باید فعالیت‌های انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند. برای این منظور سیاست‌های ملی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی، کشاورزی پایدار و افزایش استفاده از منابع انرژی برگشت‌پذیر مطرح و پیشنهادهایی در مورد تبادل تجربیات و اطلاعات بین کشورهای تأیید کننده پروتکل ارایه شد. پس از پروتکل کیوتو، کنفرانس دیگری در مونترال تشکیل شد که هدف آن توجه به وضعیت آب و هوا پس از سال 2012 بود. این کنفرانس نیز به نوعی زنگ خطری درباره انتشار گازهای گلخانه ای محسوب می‌شد تا نظر دولت‌ها را به اقدام مؤثر و احترام به تعهدات پروتکل کیوتو معطوف کند.
  استفاده از انرژی‌های برگشت پذیر در اروپا
بیشتر منابع انرژی  که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، برگشت ناپذیر هستند و دیر یا زود تمام می‌شوند و به علاوه، بیشتر آن‌ها مانند نفت آلایندگی دارند، به همین دلیل توجه به انرژی‌های برگشت پذیر بسیار مهم خواهد بود.
بر مبنای دستور العمل اتحادیه اروپا، کشورهای عضو باید از انرژی باد برای تولید الکتریسیته استفاده کنند. فرانسه پس از آلمان و دانمارک این اصل را در چشم انداز سیاست‌های انرژی قرار داد و توانست با ایجاد چندین پارک ژنراتور بادی، در این زمینه پیشگام باشد.

  توسعه انرژی‌های برگشت پذیر
برای تسهیل روند توسعه انرژی‌های برگشت پذیر، دولت فرانسه متعهد شد از طریق شرکت برق این کشور، برق تولیدی از طریق انرژی باد و خورشید را با حداقل قیمت خریداری کند. شرکت‌های خصوصی نیز می‌توانند به راحتی در زمینه انرژی خورشیدی و بادی سرمایه گذاری کنند و برق تولید شده را بر مبنای تعهد شرکت برق بفروشند. البته مالک، تضمین دریافت اجاره بها را خواهد داشت. علاوه بر این، دولت با کاهش 25 درصدی مالیات برای سرمایه گذاری انرژی خورشیدی یا بادی موافقت می‌کند. هدف از این امتیازها تشویق شرکت‌های حقیقی و حقوقی به فعالیت در زمینه انرژی‌های برگشت پذیر است.  یکی دیگر از روش‌های استفاده انرژی‌های برگشت پذیر و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، بهره مندی از انرژی گرمایی زمین است. در این روش کاملاً مقرون به صرفه و طبیعی، از کالری‌های موجود زیر خاک برای گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌شود. افرادی که قصد ساخت یا بازسازی خانه‌شان را دارند، بهترین زمان است که به این شیوه گرمایش نیز فکر کنند.

  مالیات بر سوخت
یکی از اقدام‌های دولت فرانسه برای کاهش مونواکسید کربن، اعمال مالیات و افزایش قیمت بنزین و گاز است. این طرح پیش از این در بسیاری از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فنلاند، سوئیس و سوئد اجرا شده بود.

  اعطای وام برای بهبود وضعیت محیط زیست
تسهیلات مالی در فرانسه، مردم و شرکت‌های حقیقی را به استفاده از انرژی‌های برگشت پذیر ترغیب می‌کند. به عنوان مثال، در صورت تمایل به استفاده از تأسیسات خورشیدی، وام برای 50 درصد قیمت تجهیزات پرداخت می‌شود. البته متخصصان و مشاوران نیز در این زمینه اطلاعات لازم را ارایه می‌دهند.
همچنین مجلس شورای ملی فرانسه در سال 2010 طرحی را تصویب کرد که بر مبنای آن باید کیسه هایی از جنس نشاسته ذرت جایگزین کیسه‌های پلاستیکی شوند. مزیت کیسه‌های جدید این است که تنها چهار ماه زمان لازم است تا به چرخه طبیعت بازگردند در حالی که این مدت برای پلاستیک صدها سال خواهد بود.

  کاهش استفاده از خودرو در شهرهای بزرگ
شهرداری‌های پاریس، لیون و تولوز فرانسه دوچرخه‌های رایگان یا با قیمت بسیار پایین را در خدمت شهروندان گذاشته اند تا استفاده از خودرو‌های شخصی کاهش یابد. این مسأله می‌تواند تا حد زیادی به کاهش سطح آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کمک کند.
اما آنچه در زمینه آلودگی هوا بسیار اهمیت دارد این است که همه ما در انتشار آلاینده‌ها در هوا دخیل هستیم. دولت، نهادها و ارگان‌های مختلف نیز به تنهایی نمی‌توانند این مشکل را برطرف کنند. هر کدام از ما می‌توانیم با رعایت برخی نکات ساده در زندگی روزمره از محیط زیست، سلامت و آینده خود محافظت کنیم. خاموش کردن چراغ در صورت حضور نداشتن در محیط، پرهیز از زیاده روی در مصرف محصولات با پایه حلال مانند رنگ روغن، آفت کش‌ها، بنزین و...، استفاده از مواد تجدیدپذیر در طبیعت از جمله مهم ترین اقدام‌های کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود.
منبع: www.Preservonslaplanete.com

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.