معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امروز کشاورزان از شرایط تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات و تولید کنندگان و وارد کنندگان از انباشت محصولات رضایت ندارند ، بنابراین تا برطرف شدن این دو مساله ، یارانه کود تداوم خواهد داشت.

یارانه کود تا زمان تعیین قیمت مناسب برای کشاورزان برقرار است

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، عباس کشاورز روز چهارشنبه در حاشیه نشست تولید کنندگان و وارد کنندگان کودهای شیمیایی در جمع خبرنگاران افزود: حذف یارانه کود یکی از دلایلش عدم توان تامین یارانه مورد نیاز این بخش است که شرکت های عرضه کننده به دلیل انباشت محصولات از دولت طلبکار می شوند.
وی اظهار داشت: بنابراین برای وضعیت کود باید تعیین تکلیف شود و در صورت حذف یارانه آن ، اختلاف نرخ ، در قیمت ها اعمال شود.
کشاورز اضافه کرد: اکنون کشاورزان نسبت به تعیین قیمت تضمینی محصولات نیز احساس نارضایتی می کنند و تا تعیین تکلیف این مساله یارانه کود برقرار خواهد ماند.
وی درباره استاندارد کودهای شیمیایی گفت: استانداردسازی کود و مساله کیفیت آن دو موضوع متفاوت است و تا هنگامی که محصولات شناسنامه دار نشوند، نسبت به استاندارد سازی آنها نمی توان اقدام کرد .
وی اظهار داشت: استانداردسازی کودهای شیمیایی توسط مرجع رسمی سازمان ملی استاندارد انجام می شود که وزارت جهاد کشاورزی ،پیشنهاد و نظرهای خود را به این سازمان ارایه داده است.

** ثبت 50 درصد کودهای شیمیایی وارداتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق آیین نامه ثبت انواع کودهای شیمیایی از 25 مرداد ماه سال جاری تولیدکنندگان و وارد کنندگان سه ماه مهلت داشتند تا درخواست های خود را ارایه دهند و تاکنون درخواست بیش از 50 درصد وارد کنندگان کودهای شیمایی ثبت شده است.
وی تصریح کرد: اقدام یاد شده به تقاضای وارد کنندگان و تولید کنندگان نیاز دارد و وارد کنندگان از اردیبهشت امسال تا آبان ماه درخواست های خود را ارایه دادند، اما تولیدکنندگان داخلی کمتر از 30 درصد تقاضای خود را مطرح کردند.
کشاورز معتقد است: بخش عمده دیر کرد در اعلام ثبت کودهای شیمیایی ناشی از تاخیر درخواست تقاضا است به طوری که در آذر ماه 440 تولید کننده داخلی درخواست ثبت کودهای خود را ارایه دادند.
وی گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تمامی شعب و نمایندگی های تولید کننده های داخلی را دعوت به همکاری کرده که این فرصت مناسبی برای تولید کنندگان سراسر کشور است.
کشاورز افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای استانداردسازی کود تلاش دارد تا از تمامی ظرفیت ها ، از جمله کمک های فنی، تکنولوژی و تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند.
وی اضافه کرد: مصرف کود در کشور بسیار پایین است و باید میزان مصرف کود حداقل تا 80 درصد برآورد موسسه آب و خاک برسد.

** پیش بینی تولید 140 هزار تن دانه کلزا طی سال آینده

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی گفت:امسال با اقدامات صورت گرفته نسبت به سال گذشته سطح زیر کشت دانه کلزا دو برابر شده و از تنوع ارقام داخلی، خارجی، هیبرید و بهاره استفاده شده و بیش از 120 درصد خرید پارسال ، دانه کلزا خریداری می شود.
وی اضافه کرد: خرید روزانه دانه کلزا و پرداخت به موقع بهای آن به کشاورزان توسط این وزارتخانه مورد تاکید قرار دارد و این موضوع از نکات اساسی برای کشاورزان محسوب می شود .
وی گفت : نارسایی در خرید، تحویل و معیارهایی برای تشخیص خلوص محصول ، از مشکلات کشت دانه کلزا است و تا زمانی که این مشکلات حل نشود ،نمی توان کشت کلزا را توسعه داد.
این مقام مسئول پیش بینی کرد: سال آینده 140 هزار تن کلزا از 80 هزار هکتار اراضی کشاورزی تولید و تامین شود.

** مدت زمان نگهداری برنج حداقل یک و نیم تا دو سال

کشاورز درباره مدت زمان نگهداری برنج در انبارها گفت: چنانچه محیط برنج سفید در انبارها در دمای منهای چهار تا پنج درجه باشد ، قابلیت نگهداری در مدت زمان طولانی را دارد ، اما چنانچه در درجه حرارت بالای 10 تا 15 درجه نگهداری شود ، زمان نگهداری آن یک و نیم تا دو سال بطول خواهد انجامید و مدت زمان
نگهداری شلتوک برنج نیز 10 سال است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.