مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور گفت: در راستای سیاست خانواده محور و ارائه خدمات توانبخشی در جهت بازپیوند به اجتماع، گسترش و توسعه "مراکز نگهداری روزانه سالمندان" در دستور کار سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته است.

دلایل بهزیستی برای گسترش مراکز نگهداری روزانه سالمندان و شهریه دریافتی
زهرا نوع پرست در گفت‌و‌گو با ایسنا،ضمن بیان آنکه جمعیت کشور رو به سالمندی است و پیش بینی می‌شود در سال 2050 جمعیت ایران همانند جمعیت جهان تا 2 برابر افزایش یابد، افزود: در حال حاضر جمعیت سالمندی کشور 8 درصد بوده و پیش بینی می‌شود این قشر تا 34 سال آینده (2050 میلادی) 16 درصد جمعیت کشور را تشکیل دهند، به همین دلیل نیاز است تا برنامه ریزی مدون برای این گروه در دستور کار سازمان‌های متولی قرار گیرد.

وی ادامه داد: گسترش و توسعه "مراکز روزانه نگهداری سالمندان" در دستور کار سازمان بهزیستی کشور است تا بتوان از اتلاف وقت آنان در پارک‌ها و یا محبوس شدنشان در خانه‌ها جلوگیری کرد.

مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: سالمندان می‌توانند با حضور در این مراکز به صورت گروهی به انجام فعالیت‌های مختلف چون فعالیت‌های هنری و... بپردازند و علاوه بر آن خدمات توان بخشی اعم از فیزیوتراپی و غیره را نیز دریافت کنند.

نوع پرست ادامه داد: در این مراکز خدمات روان شناسی در جهت تقویت حافظه نیز به سالمندان ارائه می‌شود؛ همچنین آنکه این افراد با حضور در این مراکز ضمن بهره مندی از فضایی شاد، می‌توانند در جهت انتقال تجربیات سالمندی، کاهش استرس ها و اضطراب‌های خود نیز اقدام کنند.

وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر 101 مرکز روزانه نگهداری از سالمندان در سراسر کشور وجود دارد که با مجوز و نظارت سازمان بهزیستی در حال فعالیت هستند.

مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اکنون 4 هزار و 913 نفر از سالمندان سراسر کشور از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند که در جهت گسترش و افزایش تعداد آنها تلاش می‌کنیم.

 نوع پرست همچنین خاطر نشان کرد: متاسفانه تعداد "مراکز روزانه نگهداری از سالمندان" با توجه به وسعت و جمعیت شهر تهران، کم است؛ به همین دلیل خواهان آن هستیم تا به جای گسترش و افزایش مراکز شبانه روزی و بستری و نگهداری از سالمندان، مراکز روزانه گسترش یابد.

وی در ادامه تاکید کرد: افرادی که توانایی نگهداری از سالمندان خود را در طول روز ندارند، می‌توانند در جهت ارتقاء سلامت جسمی، ذهنی و روانی آنان، آنها را به مراکز روزانه نگهداری از سالمندان بسپارند. مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور در خصوص شهریه این مراکز نیز اظهار کرد: چنانچه سالمندان دارای پرونده معلولیت در بهزیستی بوده و یا توسط سازمان بهزیستی به این مراکز معرفی شوند، نیاز است تا مبلغ 155 هزار تومان به صورت ماهیانه به مرکز پرداخت کنند.

نوع پرست تصریح کرد: هزینه ماهیانه خدمات دریافتی هرسالمند در مراکز درجه یک معادل 340 هزارتومان است اما خانواده ها فقط باید 155 هزار تومان پرداخت کنند و مابقی هزینه تحت عنوان یارانه، توسط بهزیستی به مرکز پرداخت خواهدشد.

وی تاکید کرد: سیاست سازمان بهزیستی آن است که سهم آورده خانواده در مراکز افزایش نیابد و به همین منظور به مدت دوسال است که با وجود افزایش سهم پرداختی بهزیستی به دلیل مسائلی چون افزایش قیمت‌ها، تورم و ... سهم خانواده‌ها همچنان ثابت مانده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.