تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی در برنامه ششم امکان‌پذیر است

قدس/  اقتصاد/ محمود مصدق : معاون اول رئیس جمهور رسیدن به  رشد 8 درصدی در اقتصاد طی برنامه ششم توسعه را امری بسیار دشوار دانست و گفت: اما توانمندی‌های ما  آن قدر هست که رشد بالای 8 درصدی را هم  محقق کند.
به گزارش خبرنگار ما، اسحاق جهانگیری روز گذشته در آیین سی‌امین دوره معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی با تاکید بر افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به منظور افزایش تولید ، تصریح کرد: در برنامه  ششم  رشد هشت درصدی در اقتصاد کشور مد نظرقرار گرفته،  این درحالی است که رشد اقتصادی ایران  در چهار سال نخست برنامه پنجم، منفی نیم درصد بوده است.  جهانگیری با اشاره به ضرورت حرکت به سوی تولید اقتصادی گفت: باید با سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری‌های روز قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی را کاهش دهیم تا وضعیت اقتصادی کشاورزان بهبود یابد .
وی در پایان به طرح  چشم انداز 20 ساله  اشاره کرد و گفت : 10 سال از این طرح گذشته، اما  از لحاظ اقتصادی شکاف  ما  با کشورهای رقیب در منطقه بیشتر شده  است و هرآنچه آ‌ن‌ها جلو رفته‌اند، ما به عقب رفته‌ایم و هم‌اکنون راهی جز مدیریت صحیح در کشور نداریم؛ زیرا طی چند سال اخیر  منابع کشور توسط مدیران کارنابلد آسیب دیده‌است. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در ادامه این مراسم از ضرورت تغییرنگاه به بخش کشاورزی سخن گفت و افزود: اگر همه ارکان کشور به این اصل اعتقاد پیدا کنند که بخش کشاورزی پایه اقتصاد کشور و زیرساختی است که استقلال و امنیت کشور به آن وابسته است، آن وقت می‌توانیم به نتیجه دلخواه خود برسیم و به رشد اقتصادی مد نظر در برنامه ششم توسعه دست  یابیم و از تمام کشورهای منطقه جلو بزنیم. عباس رجایی با اشاره به مشکلات کشاورزان در بخش تسهیلات بانکی و بیمه در کشور، تأکید کرد: بیمه را وصل کردیم به حوادث غیرمترقبه آن وقت می‌خواهیم همه محصولات کشاورزی بیمه شوند. یا در قانون عنوان شده است بخشی از سهم بیمه را دولت پرداخت کند و بخشی را کشاورز، اما دولت سهم خود را پرداخت نمی‌کند.  وی در پایان از ضرورت ایجاد سازمان توسعه تجارت در بخش کشاورزی طی برنامه برنامه ششم  توسعه سخن گفت و افزود: دولت و مجلس برای شکل گیری این سازمان همکاری کنند.  

 سازمان توسعه تجارت کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی نیز در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه چه ارزیابی ای از شکل گیری سازمان  توسعه تجارت در بخش کشاورزی دارد و آیا دولت با این موضوع  موافق است یا خیر؟ گفت: بهتر است اکنون درباره ساختارها حرفی نزنیم و ببینیم دولت و مجلس چگونه برخورد می‌کنند، اما به طور قطع  باید مدیریت واحدی در بخش کشاورزی و بخش بازرگانی داشته باشیم، چون بدون چنین مدیریتی اگر یک مرتبه مرزهای کشور باز شود و محصولاتی که در کشور به میزان کافی تولید می‌شود وارد و با قیمت پایین عرضه شود نارسایی‌ها و محدودیت‌هایی در تولید ایجاد می‌کند.
حجتی در پاسخ به پرسش دیگری، از اختصاص 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی خبر داد و گفت: همچنین دو هزار میلیارد تومان از منابع بانک کشاورزی برای توسعه کشت گلخانه‌ها و تولید ماهی در قفس اختصاص می‌یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.