وزیر نفت از اعلام آمادگی افغانستان برای خرید سالیانه یک میلیون تن گازوییل و ٢٠٠ هزار تن ال.پی.جی (گاز مایع) از ایران و تداوم رایزنی ها برای تعیین قیمت این محصولات خبر داد.

خواست افغانستان برای واردات سالیانه ۱.۲ میلیون تن محصولات نفتی از ایران

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش وزارت نفت، «بیژن زنگنه» بعدازظهر امروز (سه شنبه) پس از دیدار با «همایون رسا» وزیر تجارت و صنایع افغانستان، به خبرنگاران گفت: در این دیدار درباره نیازهای افغانستان که مهمترین آن واردات گازوییل از ایران بود، صحبت شد.
زنگنه حجم کنونی صادرات گازوییل به افغانستان را نزدیک به ٢٠٠ هزار تن (در سال) عنوان کرد و درباره احتمال افزایش این میزان گفت: افغانستان اعلام آمادگی کرده است مقدار واردات گازوییل از ایران را تا یک میلیون تن افزایش دهد.
به گفته او، مذاکره دو کشور درباره قیمت این فرآورده نفتی ادامه خواهد یافت و قرار است ایران قیمت پیشنهادی خود را ارائه کند.
وزیر نفت محور دیگر این مذاکره را صادرات گاز به افغانستان به صورت سی.ان.جی (گاز طبیعی فشرده) عنوان کرد و گفت: این موضوع در حد ایده است که باید بررسی شود.
به گفته زنگنه، افغان ها همچنین می خواهند ٢٠٠ هزار تن ال.پی.جی (گاز مایع) از ایران دریافت کنند که باید قیمت آن مشخص شود.
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت جمهوری اسلامی افغانستان، بعدازظهر دیروز (دوشنبه) در صدر هیاتی برای انجام سفری سه روزه به تهران آمد.
وی دومین مقام بلندپایه افغان است که امسال به ایران سفر می کند.
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان، نیز سی ام فروردین امسال به ایران آمده بود.
عبدالله قرار است افزون بر دیدار با مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، از ظرفیت های ترانزیتی بندر چابهار دیدن کند.
معاون اول رئیس جمهوری دیروز در دیدار با عبدالله، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور را دو میلیارد و 500 میلیون دلار در سال اعلام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.