«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای از آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی به شدت ابراز تاسف کرد و گفت: این آزمایش هسته ای در صورت تایید شدن، نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

آمانو از آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی ابراز تاسف کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، آمانو گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده کمک به حل و فصل صلح آمیز مساله هسته ای کره شمالی است.
پیش از این کره شمالی با انتشار اطلاعیه ویژه ای اعلام کرد برای نخستین بار یک آزمایش هیدروژنی انجام داده که به مراتب قوی تر از انجام آزمایش یک بمب اتمی است.
این بیانیه که خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشرکرد، خاطرنشان می کند این کشور توانسته است با موفقیت یک بمب هیدروژنی را آزمایش کند و دنیا باید از این پس کره شمالی را به عنوان یک کشور «هسته ای» که چنین سلاحی در اختیار دارد، بپذیرد.
تلویزیون کره شمالی نیز این اطلاعیه را قرائت کرد و یادآور شد کره شمالی آزمایش بمب هیدروژنی موسوم به «اچ بامب»(H bomb) را پیش از ظهر امروز و قبل از ساعت 10 صبح (به وقت محلی) با موفقیت انجام داده است.
این نخستین بار است کره شمالی پس از آنکه در سال گذشته میلادی اعلام کرد به فن آوری ساخت بمب هیدروژنی که به مراتب قوی تر از بمب اتمی بوده، دست یافته است، دست به چنین اقدامی می زند.
این کشور پیشتر آزمایش بمب های اتمی را در سه دوره انجام داد و امروز پیش بینی می شد دست به آزمایش چهارم هسته ای زده است.
بمب هیدروژنی در واقع سلاحی است که قدرت تخریبی بیشتری نسبت به بمب اتمی دارد و انرژی که در چنین بمب هایی رها می شود ناشی از گداخت ایزوتوپ های هیدروژنی است. در صورتی که در بمب اتمی، اورانیوم و پلوتونیوم است که به ذرات و عناصر کوچکتر تبدیل می شود و آنگاه انفجار رخ می دهد.
ساعتی قبل نیز سازمان لرزه نگاری کره در بیانیه ای از انجام آزمایش اتمی جدید توسط کره شمالی خبر داده بود.
این سازمان در بیانیه خود آورده بود چهارمین آزمایش اتمی این کشور روز چهارشنبه به احتمال قوی انجام شده است و دلایلی برای این پیش فرض وجود دارد.
بیانیه خاطر نشان می کند در پی این آزمایش یک زمین لرزه مصنوعی شکل گرفته که قدرت آن از 4.2 تا 4.3 ریشتر متفاوت بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.