نمایشگاهی از اسناد پزشکی دارالشفای آستان قدس رضوی و نسخ خطی طب سنتی این آستان ملکوتی در شیراز برپا شد.

اسناد پزشکی دارالشفای آستان قدس رضوی در شیراز به نمایش در آمد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، نمایشگاه سند و نسخ خطی بارگاه مطهر امام هشتم(ع)، در حاشیه برگزاری دومین همایش بین المللی سیره نبوی در طب، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز دایر شد.
در این نمایشگاه نمونه هایی از نسخ خطی تاریخی با موضوع پزشکی سنتی و منتخبی از اسناد تاریخ دارالشفای آستان قدس رضوی در دوره های صفویه، افشاریه و قاجاریه در معرض نمایش بسیاری از اندیشمندان، پژوهشگران و اساتید حوزه های علمیه داخل و خارج از کشور و دانشجویان علوم پزشکی و ... قرار گرفت.
این اسناد ارزشمند شیوه طبابت، داروها و غذای بیماران، خدمات درمانی، نوع بیماری ها و میزان داروهای تجویز شده، صورت همه مصارف دارویی روزانه، ماهانه و حتی سالیانه دارالشفای حرم مطهر رضوی را در دوره های تاریخی گذشته نشان می داد.
اسناد به نمایش در آمده، بیانگر تعداد بیماران مراجعه کننده، پذیرش به صورت سرپایی یا پذیرش به صورت بستری و مدت زمان بستری بیمار در دارالشفاء آستان قدس رضوی همراه با وظایف و عملکرد کارکنان این مکان درمانی مانند پرسنل رسمی و حقوق بگیر و پاره وقت (مرسوم بگیر) است.
منابع و اسناد موجود در مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی نشان می دهد که دارالشفای این آستان مطهر از سابقه ای دیرینه برخوردار است و ابتدا زیرمجموعه شربت خانه بوده است. همچنین با توجه به فعالیت حکیم عماد الدین محمود شیرازی؛ طبیب شاه طهماسب در بیمارخانه حرم مطهر، اولین سوابق دارالشفای به اوایل قرن دهم هجری قمری و بیش از 400 سال قبل برمی گردد.
افزون بر 10 هزار برگ سند در مورد تشکیلات اداری و مالی و درمانی دارالشفای قدس رضوی از دوره صفویه تا پایان قاجاریه در آرشیو مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی وجود دارد. این اسناد نفیس توسط کارشناسان این مدیریت شناسایی، آماده سازی و نمایه سازی شده و قابل اطلاع رسانی به پژوهشگران رشته های تاریخ پزشکی و پژوهشگران علاقه مند است.
متذکر می شود؛ نمایشگاه نسخ خطی طب سنتی و اسناد پزشکی دارالشفای آستان قدس رضوی در کنار برپایی دومین همایش بین المللی سیره نبوی در طب در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد و بازدیدکنندگان با گوشه ای از گنجینه غنی فرهنگی و تاریخی آستان قدس رضوی آشنا شدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.