قدس آنلاین؛ با ما همراه باشید با بررسی صفحات اول روزنامه های امروز؛

از  "۱۰سال حبس برای مهاجمان به سفارت" و " کیهان به هدف زد" تا "پاکستان به عربستان بمب اتم می دهد؟"

روزنامه "قدس" به "بررسی پیامدهای کاهش قیمت نفت و راهکارهای رویارویی با آن" پرداخته است. در تیتر یک این روزنامه می خوانیم: "ساختار بودجه نویسی اصلاح شود"

در این روزنامه می خوانیم: "مشکل اساسی، نبود برنامه توسعه اقتصادی به صورت شفاف و واقع بینانه است که بر اساس آن برنامه پنج ساله و بودجه سالانه تعریف و عملیاتی می شود."

روزنامه "قدس" همچنین می نویسد: "بودجه کشور نیازمند تغییر ساختار بودجه نویسی، کوچک شدن بدنه دولت و حذف ردیف های بودجه غیرضروری است."

***

پاکستان به عربستان بمب اتم می دهد؟

روزنامه "قانون" در یادداشتی خبر از سفر وزیر دفاع عربستان به پاکستان می دهد و در مطلبی تحت عنوان "ائتلاف بمب و دلار علیه امنیت ایران" از احتمال تحویل بمب اتم پاکستانی ها به عربستان را می دهد!

در بخشی از این یادداشت به قلم "مهدی دل روشن" می خوانیم: "د‌‌لیل عشق و علاقه این روزهای ملک سلمان و د‌‌ارو د‌‌سته اش به پاکستان چیست؟ چه کسی است که ند‌‌اند‌‌ ریاض بمب اتمی د‌‌وست د‌‌ارد‌‌ و د‌‌ر روزهایی که د‌‌انشمند‌‌ی ند‌‌ارد‌‌ که آن را بسازد‌‌، چه گزینه راحت و بهتر از اینکه، کالای مورد‌‌ نظر را خیلی شیک و مجلسی از  یک کشور د‌‌یگر خرید‌‌اری کند‌‌؟! بله عربستان برای اد‌‌امه راه و حفظ سیاست های خود‌‌ د‌‌ر منطقه و البته استیلایش بر خاورمیانه چاره را د‌‌ر د‌‌اشتن بمب اتم می د‌‌اند‌‌. پاکستان که د‌‌ستی بر آتش د‌‌ارد‌‌، شاید‌‌ د‌‌ر مقابل د‌‌ریافت مبلغی هنگفت، راضی شود‌‌ که این سلاح ممنوعه و کشتار جمعی را د‌‌ر اختیار  ریاض قرار د‌‌هد‌‌. سفر د‌‌یروز وزیر د‌‌فاع عربستان به پاکستان آن هم تنها چند‌‌ روز بعد‌‌ از سفر  وزیر خارجه، چه مفهومی می تواند‌‌ د‌‌اشته باشد‌‌؟ د‌‌ر پشت صحنه شاید‌‌ یک معامله بزرگ د‌‌ر حال شکل‌گیری و این سفرها برای چانه‌زنی‌های مربوط به آن است. فراموش نکنیم که ارتش پاکستان آن طور که باید‌‌ و شاید‌‌ از د‌‌ولت و به‌خصوص نواز شریف، حرف شنوی ند‌‌ارد‌‌ و به‌صورت تقریباً مستقل عمل می کند‌‌.نکته د‌‌یگر اینکه، د‌‌لارهای عربستان آنقد‌‌ر هست که حتی بتواند‌‌ پاکستان را تطمیع و وسوسه کند‌‌ که علیه ایران، د‌‌ست به ماجراجویی بزند‌‌."

روزنامه "وطن امروز" نیز نوشت: "روزنامه ایندیپندنت نسبت به عاقبت اقدامات محمدبن سلمان متکبر هشدار داد: بازی ناشیانه با آتش"

در این یادداشت آمده است: «اداره اطلاعات فدرال آلمان در پایان سال گذشته سندی منتشر کرد که نشان می‌دهد وزیر دفاع عربستان‌سعودی یک تهدید محسوب می‌شود. براساس این سند یک و نیم صفحه‌ای عربستان‌سعودی «یک سیاست چکشی و مداخله‌جویانه» در عرصه سیاسی اتخاذ کرده است. همچنین محمد بن سلمان- پسر 29 ساله ملک سلمانی که از زوال عقل رنج می‌برد- یک قمارباز سیاسی توصیف شده که از طریق جنگ‌های نیابتی در یمن و سوریه در حال بی‌ثبات کردن جهان عرب است اما نهادهای جاسوسی به منظور انتقاد از مقامات عربستان‌سعودی چنین اسناد سیاسی حساسی را منتشر نمی‌کنند. اینکه لحن این سند صریح است، خود مایه نگرانی است. پس از اعتراضات عربستان‌سعودی، وزارت خارجه آلمان از اداره اطلاعات فدرال این کشور بشدت انتقاد کرد اما هشدار اداره اطلاعات فدرال آلمان نشانه افزایش نگرانی‌ها در این باره است که عربستان‌سعودی به یک شریک غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شده است».

در ستون "یادداشت روز" روزنامه "قدس" مطلبی تحت عنوان "وقتی بوق آل سعود با هدایای آمریکایی پُز می دهد" به چاپ رسیده است. در بخشی از این یادداشت نوشته شده است: "تحلیلگران می‌گویند، عربستان دیوانه وار به سیم آخر زده و منافع خود را در شعله ور تر کردن هرچه بیشتر منطقه می‌داند، زیرا براساس تحلیل حکام آل سعود، همه تحولات منطقه در بستر طبیعی به ضرر منافع آن‌ها پیش می‌رود و سعودی‌ها امیدوارند با برهم زدن بیش از پیش آرامش منطقه و تغییر صحنه بازی، از رشد روزافزون نقش و جایگاه ایران کاسته و اوضاع را بر وفق مراد خود کنند. برای همین است که در این مدت و در مقابل ادبیات نرم و آرامش طلبانه دستگاه دیپلماسی ایران، که دست بر قضا مورد انتقاد برخی کارشناسان داخلی نیز واقع شده، سعودی‌ها پیوسته بر آتش می‌دمند، بنابراین در این چارچوب دور از ذهن نیست بوق تبلیغاتی‌شان در گزارشی بلند بالا به ایران چنگ و دندان نشان دهد و به زعم خود از « اسلحه مرگبار سعودی که ایران باید از آن بترسد» خبر دهد."

در روزنامه "نوآوران" و به نقل از "ظریف" نوشته شده است: "مشکلات منطقه ای نتیجه تنش آفرینی عربستان است"

***

نفت رفت

روزنامه "وطن امروز" می نویسد "افشاگری بی‌سابقه زاکانی علیه یاران زنگنه: نام مدعیان مبارزه با مفاسد اقتصادی در پرونده سیاه کرسنت وجود دارد"؛ در تیتر یک این روزنامه می خوانیم: "خسارت کرسنت؛ 50 میلیارد دلار!"

این روزنامه به نقل از "زاکانی" نوشته است: "از همه بدتر زمانی است که می‌بینیم کار به توسعه میادین مشترک رسیده، به‌طوری‌که قرار است شرکت‌های خارجی که توسعه میادین مشترک را برعهده می‌گیرند از طرف ایران، با شرکت‌های خارجی آن سمت مرز نیز مذاکره کنند، سوال اینجاست، آیا آنها منافع ما را در نظر می‌گیرند، یا منافع خودشان را و به دنبال حداکثر کردن سود خود هستند؟ وی ادامه داد: ما به جای آنکه به دنبال استیضاح باشیم، قصد داریم دولت بتواند خودش اصلاحات را انجام دهد و جلوی فساد را بگیرد."

روزنامه "کیهان" هم از هشدار زاکانی نوشته است: "ده ها کرسنت دیگر در دل قراردادهای جدید نفتی"

روزنامه "عصرایرانیان" نیز تیتر یکی به این شرح دارد: "قرارداد کرسنت 50 میلیارد دلار به کشور خسارت زد"؛ این روزنامه به نقل از "زاکانی" نوشت: "کشور تاب و تحمل بستن قراردادهای کرسنت بعدی را ندارد"

روزنامه "جوان" هم تیتر "نفت رفت!" را برای تیتر یک خود انتخاب کرده است.

***

کیهان به هدف زد

کیهان در یادداشت روز شنبه گمانه‌هایی نظیر بی‌اطلاعی سید حسن خمینی از آزمون خبرگان را رد کرده و ضمن تأکید بر علنی بودن دعوت شورای نگهبان از 531 نامزد، خبر داده بود که یک عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان نیز از سید حسن خمینی خواسته تا در آزمون شرکت کند. به دنبال این یادداشت، یکی از سایت های متمایل به اصلاح طلبان کوشید خبر تماس یک عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با سید حسن را دروغ وانمود کند و برخی از روزنامه های متمایل به اصلاح طلبان در این خصوص؛ در روزهای گذشته تیترهایی داشتند.

روزنامه "کیهان" در پاسخ به مطالب منتشر شده در این خصوص نوشته است: "خبر کیهان درباره تماس یکی از اعضای هیئت رئیسه خبرگان با آقای سیدحسن خمینی و تاکید بر شرکت در آزمون خبرگان دقیق، مستند و کاملا موثق است و معلوم نیست چرا فتنه‌گران از خود آقای سیدحسن خمینی درباره آن سؤال نمی‌کنند؟ ایشان فرد راستگو و شجاعی است و خواهید دید پاسخی که فرزند یادگار امام(ره) به این پرسش می‌دهد، با سندی که کیهان ارائه خواهد کرد انطباق کامل دارد. گفتنی است انتشار خبر یاد شده از سوی کیهان نقشه اتاق عملیات روانی مذکور را به هم ریخته است. ذکر این نکته هم ضروری است که برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان از جمله شخصیت مورد اشاره در خبر کیهان دارای چند دفتر در تهران و قم هستند؛ ضمن اینکه منطقاً به واسطه «یکی از نزدیکان» نمی‌توان تماس را تکذیب کرد."

گفتنی است این روزنامه در تیتر یک خود نوشته است: "با روشنگری درباره متن و حاشیه آزمون خبرگان؛ کیهان به هدف زد، اردوگاه فتنه به هم ریخت"

روزنامه "آرمان امروز" نیز در شماره امروز خود با بیان اینکه "ادعا درباره تماس با یادگار امام جعلی بود" نوشت: "انصراف سیدحسن دروغ است"

***

10 سال حبس برای مهاجمان به سفارت

روزنامه "قانون" از موضع مجلس نسبت به ماجرای سفارت عربستان در نخستین جلسه بعد از تعطیلات نوشته است. در تیتر یک این روزنامه می خوانیم: "با قاصرین برخورد شود"

روزنامه "شرق" نیز تیتر یک خود را به این موضوع اختصاص داد و در گفت و گویی با حقوق دانان به بررسی مجازات عاملان حمله به سفارت پرداخت. در تیتر یک این روزنامه می خوانیم: "بیش از 10 سال حبس در انتظار مهاجمان"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.