قدس/ مهدیه قمری: در حالی دوشنبه شب یکی دیگر از جلسات اتاق گفت‌وگوی اصحاب فرهنگ و هنر با استاندار خراسان رضوی برگزار شد که هنرمندان عرصه سینما و موسیقی این استان خواستار ایجاد موزه سینما در خراسان رضوی همراه با برگزاری جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر در کنار توجه بیشتر به موسیقی سنتی این استان شدند.

 لزوم توجه به ساخت موزه سینما در مشهد

 گزارشی که در ادامه می‌خوانید، مروری به پیشنهادات هنرمندان و پاسخگویی مسؤولان فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی در این جلسه است.
  ایجاد موزه سینما در خراسان
در ابتدای این جلسه، یک هنرمند و مدرس سینما با اشاره به ضرورت وجود موزه سینما در خراسان رضوی اظهار داشت: برگزاری شب هایی ویژه کارگردانان و بازیگران خراسان رضوی همراه با اجرایی شدن جلسات فیلمنامه نویسی می‌تواند از جمله برنامه‌های اصلی این موزه باشد.
سیف علمایی ادامه داد: جمع آوری کلیه اطلاعات، مدارک و عکس‌ها همراه با وسایل و تجهیزات سینما از گذشته تاکنون، جمع آوری خاطرات شفاهی و مکتوب فعالان سینمای خراسان رضوی، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در این موزه، برقراری ارتباط با سایر مراکز فرهنگی و تبادل اطلاعات با هر کدام از آن‌ها و... از جمله اهداف ایجاد این موزه محسوب می‌شود.
 مشهد می‌تواند میزبان حداقل دو جشنواره سینمایی ملی باشد
در ادامه این جلسه، مهدی رضا زاده هنرمند فعال در عرصه سینما و مدیر یکی از مؤسسه‌های سینمایی در مشهد با اشاره به اینکه در خراسان رضوی شرایط ویژه و مناسبی برای تولید فیلمنامه و ساخت یک اثر بلند وجود دارد، اظهار داشت: خوشبختانه در ابتدای سال جاری اجازه تولید فیلم بلند در استان ما توسط ریاست سازمان سینمایی کشور داده شد که باید این امر را به فال نیک گرفت.
 آسیب شناسی موسیقی زیرزمینی در مشهد
مجتبی قیطاقی هنرمند موسیقی مقامی که در این جلسه حضور داشت، با ابراز گلایه از افزایش موسیقی‌های کاذب در مشهد گفت: متأسفانه 200 تا 300 استودیوی موسیقی زیرزمینی در مشهد وجود دارد که جای آموزشگاه‌های رسمی موسیقی سنتی این استان را گرفته است.
او خواستار تشکیل کارگروهی برای آسیب شناسی موسیقی زیرزمینی در مشهد شد و خاطرنشان کرد: باید به صورت جدی با موسیقی‌های زیرزمینی در پایتخت معنوی کشور برخورد کرد تا جوانان بیشتر به سمت موسیقی اصیل کشور خود بازگردند.
  مشهد میزبان جشنواره ملی فیلم‌های سینمای معنوی دینی
در ادامه این جلسه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشهد از نظر استقبال علاقه‌مندان به سینما شرایط منحصر به فردی دارد، تأکید کرد: فروش فیلم‌های سینمایی در مشهد فوق العاده بوده و از سوی دیگر سینماهای مشهد در لیست 22 سینمای اصلی کشور قرار دارند که نام سینمای هیچ استانی در این 22 سینما وجود ندارد.
سید سعید سرابی مهم ترین کمک دولت به هنرمندان تئاتر در خراسان رضوی را ارایه سالن مناسب برای تمرین و اجرای گروه نمایش دانست و اظهار داشت: متاسفانه برخی از شهرستان‌ها همچون فیض آباد سالن تئاتر ندارند، اما در مقابل شهرستان هایی مانند نیشابور، چناران، سبزوار و تربت حیدریه سالن‌های مناسبی برای نمایش دارند.
او با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های دولتی مانند آموزش و پرورش نیز در شهرستان‌ها سالن مناسبی که به تئاتر واگذار کنند، ندارند، تصریح کرد: در برخی دیگر از شهرستان‌ها نیز بخش خصوصی و دولتی سالن‌های خود را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهند.
وی اضافه کرد: با توجه به توافق صورت گرفته، میان رئیس سازمان سینمایی کشور و استانداری خراسان رضوی، مشهد میزبان جشنواره ملی فیلم‌های سینمای معنوی دینی در سال آینده و در سطح بین المللی همزمان با سال 2017 می‌شود.
 کاهش نرخ رشد موسیقی در خراسان رضوی
با وجود اینکه به گفته معاون امور هنری  و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، این استان در بسیاری از جنبه‌های هنری با نرخ رشد قابل توجهی همراه بوده، اما موسیقی سنتی با توجه به نرخ رشد 24 درصدی آن در کشور، در استان ما با 26 درصد کاهش و رشد منفی روبه رو بوده است.
ناصر نبی زاده با بیان این خبر افزود: رشد تولید تئاتر در کشور 12/5 درصد و در استان ما 13/17 بوده که این نرخ رشد در اجرای تئاتر در کشور 17/4 درصد و در خراسان رضوی 4/18 درصد بوده است.
 توجه به موسیقی سنتی خراسان رضوی ضروری است
در پایان این جلسه، استاندار خراسان رضوی با ابراز خرسندی از تشکیل کارگروهی بر مبنای آسیب شناسی موسیقی زیرزمینی بیان کرد: لازم است توجه بیشتری به موسیقی سنتی خراسان رضوی شود، لذا به صورت جدی این موضوع پیگیری می‌شود.
علیرضا رشیدیان خواستار معرفی گروه‌های تئاتر در شهرستان‌ها به استانداری خراسان رضوی شد و اظهار داشت: پس از اعلام اسامی، ما آن‌ها را به فرمانداری‌ها معرفی می‌کنیم تا هنرمندان بتوانند از ظرفیت‌ها و امکانات دستگاه‌های دولتی در شهرستان‌ها برای تمرین و اجرای تئاتر خود بهره ببرند،
او با انتقاد شدید از استفاده نکردن از ظرفیت‌های فرهنگی در خراسان رضوی بیان کرد: خانه‌های تاریخی بازسازی شده شرایط خوبی برای ایجاد موزه بویژه موزه سینما را دارند، لذا لازم است با همکاری شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی این استان به این مهم توجه شود.
وی در خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد خاطرنشان کرد: تا حدی که توان مالی استانداری امکان پذیر باشد، از برگزاری این جشنواره در مشهد که حق مردم و مطالبه آن‌هاست، حمایت می‌کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.