با گسترش مشهد به سمت غرب و ایجاد شهرهای گلبهار و چناران، چند سالی است که ایجاد آرامستانی دیگر در مشهد تبدیل به دغدغه مدیران شهری شده است.

تمام مشکلات غرب مشهد برای ایجاد یک «آرامستان»

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، با روند گسترش شهرنشینی و پدیده مهاجرت، روز به روز بر جمعیت شهرها افزوده می‌شود و به همین نسبت میزان مرگ و میر نیز در کنار زاد و ولد افزایش می‌یابد و این امر سبب می‌شود تا مسئولان به همان اندازه که به دنبال افزایش آپارتمان و امکانات رفاهی برای شهروندان هستند دغدغه‌ای برای کفن و دفن پس از مرگ باشند. پدیده‌ای که نمی‌توان بی تفاوت از کنار آن رد شد چرا که روزی دامن همه ما را می‌گیرد و خانه ابدی ما می‌شود.

شهر مشهد هر چند در گذشته دارای قبرستان‌های زیادی بوده که معروف‌ترین آنها قبرستان قتلگاه است اما امروز سه آرامستان بهشت رضا(ع)، خواجه ربیع و خواجه اباصلت تبدیل به آرامگاه ابدی شده که در این بین بهشت رضا(ع) به دلیل قدمت بیشتری که دارد و از طرفی به دلیل متبرک شدن آن به نام مبارک امام رضا(ع) و گلزار شهدا بیشتر اموات در این آرامستان تدفین می‌شوند.

اما با گسترش شهر مشهد به سمت غرب و ایجاد شهرهای گلبهار و چناران چند سالی است ایجاد یک آرامستان دیگر در مشهد تبدیل به دغدغه مدیران شهری شده به طوری که پس از بررسی‌‎های متعدد احداث بهشت رضوان در غرب مشهد مقدس به تصویب رسید و امروز بهشت رضوان در جاده کلات به مساحت 180 هکتار در دست احداث است. البته بهشت رضا(ع) نیز 90 هکتار گسترش می‌یابد.

هنوز "بهشت رضوان" افتتاح نشده است که مشکلاتی در حاشیه بهره‌برداری آن وجود دارد. در ادامه به برخی از این مشکلات می‌پردازیم.

تخفیف 30 درصدی خدمات در بهشت رضوان

حسن کریمدادی، مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد گفت: آرامستان «بهشت رضوان» در جاده کلات و جنب روستای گنبدواز احداث شده که به عنوان آرامستان دوم مشهد در شمال غربی مشهد قرار گرفته و با توجه به نیاز این بخش از شهر و مسافت طولانی بهشت رضا(ع) در این نقطه احداث شده است.

این آرامستان با مساحتی بالغ بر 180 هکتار آماده افتتاح است و به زودی به بهره برداری می‌رسد. برای ساخت این آرامستان تاکنون 400 میلیارد ریال هزینه شده و تمامی امکانات مربوط به آرامستان مانند سالن معراج، خیابان‌کشی، جدول‌سازی، ساخت قبور، انبار، سالن بحران در این آرامستان تعبیه شده است و هیچ مشکلی در زمینه ظرفیت برای این آرامستان وجود ندارد.

البته پیگیری توسعه آرامستان بهشت رضا(ع) نیز هستیم به طوری که در قسمت شرقی این آرامستان زمینی متعلق به آستان قدس رضوی وجود دارد که وسعت آن برابر با وسعت فعلی بهشت رضا(ع) 180 هکتار است و اقدامات خرید این زمین انجام شده است. در حال حاضر امکان دفن در آرامستان رضوان وجود دارد اما ما به دنبال بهره برداری کامل از این آرامستان هستیم و گنجایش متوفیان در این آرامستان بیش از سه میلیون نفر است و با توجه به اینکه پروژه عظیمی است، پیش‌بینی می‌شود که متوفیان مشهد را تا 100 سال آینده پوشش دهد.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد می‌افزاید: مجموع زیر‌ساخت‌های خدماتی لازم مانند آب، برق، تلفن و ... مهیا شده و تمام خدمات مربوط به امور متوفی مانند تدفین و تطهیر نیز فراهم شده است، همچنین امور مربوط به خیابان‌کشی، جدول‌کشی، تامین آبخوری، نماز‌خانه و وسایل بازی کودکان نیز انجام شده است. این آرامستان برای نخستین‌بار در کشور با ویژگی‌های خاص و به صورت باغ مزار طراحی خواهد شد.

در حال حاضر هزینه مجموع خدمات مانند جای قبر، تدفین، تطهیر، آمبولانس وغیره در بهشت رضا 708 هزار تومان است که این خدمات در بهشت رضوان با 30 درصد تخفیف ارائه می‌شود.

جلوگیری از آرامستان‌های غیر مجاز

کریمدادی عنوان کرد: تمام آرامستان‌های غیر‌مجاز مشهد که 11‌مورد شناسایی شده، ضمن دیوارکشی، فضای سبز قابل قبولی نیز در این آرامستان ها تعبیه شده است و کفن و دفن غیر قانونی در این آرامستان‌ها صورت نمی‌گیرد.

اکنون در طراحی آرامستان‌ها فضای‌سبز، زمین‌بازی کودکان، سرویس بهداشتی، پارکینگ و فضای فرهنگی گنجانده می‌شود تا شهروندان از امکانات موجود بهره‌مند شوند.

حاشیه شهر مشهد بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به الحاق روستاهای توس و قرقی به مشهد این آمار بیشتر شده و باید در تصمیم‌گیری‌ها بیشترین دقت را داشته باشیم تا به مشکلات اجتماعی مناطق شهری بیش از این آسیب وارد نکنیم.

آرامستان رضوان؛ نیاز مردم غرب نشین مشهد

یکی از شهروندان در این زمینه می‌گوید: با توجه به مساحت طولانی آرامستان بهشت رضا(ع) و شلوغ بودن منطقه خواجه ربیع وجود یک آرامستان دیگر در شهر مشهد ضروری بود چرا‌که شهر مشهد امروز از قاسم‌آباد هم عبور کرده و شهرک‌های زیادی به آن متصل شده است.

وی می‌افزاید: امکانات بهشت رضا(ع) بسیار مناسب است و اکثر نیازهای خانواده‌های داغ دیده را رفع می‌کند؛ امیدواریم بهشت رضوان نیز بتواند به جایگاهی برسد که مردم در کنار کفن و دفن اموات خود بهره‌های معنوی نیز ببرند.

نبود امکانات و امنیت در جاده کلات

احمدی یکی از شهروندان می‌گوید: سرویس‌دهی اتوبوسرانی برای بهشت رضوان هنوز فراهم نشده به همین دلیل رفت و آمد مردم بسیار سخت می‌شود ضمن اینکه بهشت رضوان برخلاف بهشت رضا(ع) در یک مسیر مستقیم قرار نگرفته است بلکه باید از چند روستا و راه روستایی گذشت تا به این آرامستان رسید.

وی عنوان می‌کند: مسیر بهشت رضوان از امنیت بالایی برخوردار نیست اما اگر در آینده به بزرگراه معراج متصل شود، شاهد ناامنی در این مسیر نخواهیم بود زمان می‌برد تا مردم به این آرامستان عادت  و از طرفی اعتماد کنند.

به 10 کیلومتری جاده کلات که می‌رسیم تازه روستاهای فراگرد، خرم آباد، لک لک و قبرستان‌های این روستا‌ها را پشت سر می‌گذاریم به جاده فرعی روستای گنبدواز که نزدیک می‌شویم تازه با تابلوهای بهشت رضوان آشنا می‌شویم به همین دلیل به نظر می‌آید جانمایی مناسبی در احداث بهشت رضوان صورت نگرفته است.

وی با اشاره به خاطرات باغ رضوان می‌گوید: نامگذاری بهشت رضوان افراد قدیمی‌تر را به خاطرات باغ رضوان می‌برد، باغی نزدیک به حرم مطهر رضوی که بسیاری از اجداد ما در آن دفن شده‌اند اما امروز بخشی از صحن و سرای حرم مطهر رضوی محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.