تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت آمادگی شرکت های هوایی برای توسعه ناوگان خود در دوران پسابرجام تاکید کرد و گفت: امیدواریم در یک تا دو هفته آینده و با اجرای برجام، وارد فضای جدیدی از تعامل با دنیا و به دنبال آن توسعه صنعت هوانوردی شویم.

آخوندی: ایرلاین ها برای توسعه ناوگان خود در پسابرجام آماده باشند

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، عباس آخوندی در نشستی با دست اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی و انجمن و مدیران شرکت های هواپیمایی؛ افزود: بزودی با اجرای برجام تحریم های ایران رفع می شود و شرکت ها باید برای نوسازی ناوگان خود برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.
وی با اشاره به افزایش سفرهای نوروزی، اظهارداشت: نوروز در پیش است و به طور قطع در این دوران با افزایش پیک مسافری مواجه می شویم و شرکت ها نیز در این زمینه باید برنامه ریزی مناسبی را در دستور کار خود قرار دهند.

** پایبندی به اصول بازرگانی مهم ترین اصل بازسازی صنعت هوانوردی
وی در ادامه بر لزوم بازسازی صنعت هوانوردی با استفاده از فضای جدید بین المللی تاکید کرد و گفت: برای بازسازی صنعت هوانوردی شرکت ها باید به اصول اولیه بازرگانی پایبند باشند؛ در حالی که نرخ بلیت هواپیما آزاد شده است شرکت های هواپیمایی مکلف به پرداخت هزینه ها و بدهی های خود هستند.
آخوندی بر مزیت های حمایت از صنعت هوانوردی در قالب رعایت اصول بازرگانی نیز اشاره کرد و گفت: در صورتی که اصول بازرگانی رعایت نشود هیچ حمایتی از ایرلاین ها نخواهیم داشت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اکنون میزان بدهی شرکت های هواپیمایی به سایر دستگاه ها و نهادها حدود 52 تریلیون ریال(5 هزار و 200 میلیارد تومان) است در حالی که ارزش ناوگان شرکت های هواپیمایی 35 تریلیون ریال(سه هزار و 500 میلیارد تومان) برآورد می شود؛ این آمار بسیار نگران کننده است و نشان می دهد اقتصاد صنعت هوانوردی کشور در وضعیت منفی قرار دارد.
وی با بیان اینکه دو تحلیل از این شرایط وجود دارد، ادامه داد: نخست اینکه بازیگران فعلی قادر به اداره صنعت نیستند و باید فضا برای ورود بازیگران جدید آماده شود و یا اطلاعات بدهی و وضعیت اقتصادی آنها نادرست است.
این عضو کابینه دولت یازدهم خطاب به مدیران ایرلاین ها در این نشست تاکید کرد: شرکت های هواپیمایی باید به دنبال اصول بازرگانی بروند تا بدهی های خود به شرکت فرودگاه ها و شرکت پخش فرآورده های نفتی بابت سوخت را پرداخت کنند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایرلاین ها اگر در چارچوب اصول بازرگانی فعالیت کنند از آنها پشتیبانی می کنیم زیرا با وضعیت کنونی نمی توان صنعت هوانوردی را بازسازی کرد؛ بنابراین شرکت های هواپیمایی راهی جز پایبندی به اصول بازرگانی ندارند.
آخوندی گفت: در شرایط کنونی ایرلاین ها از نظر اقتصادی و مردم نیز به لحاظ نبود رفاه در پرواز ناراضی هستند، ضمن اینکه ما هم به عنوان دولت از صنعت هوانوردی ناراضیم پس در شرایطی که همه ناراضی اند برای اصلاح وضع موجود نخستین گام باید پایبندی به اصول بازرگانی باشد و باید مبنای کار ایرلاین ها قرار گیرد.
وی تصریح کرد: اگر ایرلاین ها از اصول بازرگانی خارج شوند، ادامه فعالیت آنها ممکن نخواهد بود.

**سهم حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی یک 10هزارم بازار سرمایه هم نیست
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایرلاین ها برای رعایت اصول بازرگانی باید حداقل کفایت سرمایه برای فعالیت را داشته باشند، افزود: صنعت حمل و نقل هفت درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) را در اختیار دارد که یک 10 هزارم بازار سرمایه هم نیست.
آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه ثبت شده ایرلاین ها به جز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) حدود 9000 میلیارد ریال است، افزود: در نهایت اگر بخواهیم قاعده بازی را عوض کنیم باید سرمایه ایرلاین ها حداقل به 10 برابر میزان فعلی افزایش یابد که این سرمایه باید یا از طریق سهامداران فعلی، سهامداران جدید یا با ایجاد شرکت های سهامی تامین شود.
وی با بیان اینکه ابزارهای مناسب تامین مالی برای توسعه صنعت هوانوردی در کشور وجود ندارد، گفت: صندوق توسعه ملی به عنوان یک منبع ارزی منابع زیادی ندارد، بنابراین باید براساس مدل های مالی بین المللی فعالیت کنیم که البته استفاده از مدل های بین المللی در تامین مالی موفق تر خواهیم بود.

** امکان ایجاد نهادهای تامین مالی صنعت هوانوردی در شهر فرودگاهی امام(ره)
وزیر راه و شهرسازی افزود: در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) که توسط شرکت مشاور کارفرمای هلندی در حال اجراست، می توانیم نهادهای تامین مالی برای صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد کنیم؛ علاوه بر این می توان چند کمپانی فعال در حوزه لیزینگ ایجاد کرد.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با انتقاد از کیفیت صنعت حمل و نقل هوایی گفت: نمی توانیم به مردم اعلام کنیم شما از حداقل رفاه برخوردار باشید که شرکت های هواپیمایی می خواهند با سرمایه های اندک خود فعالیت کنند، بنابراین افزایش سرمایه یک اولویت است، زیرا توسعه پایدار جز با اصول بازرگانی ایجاد نمی شود.
وزیر راه و شهرسازی در این نشست، از آمادگی برای تشکیل جلسه ای دیگر با ایرلاین ها برای بررسی مشکلات صنعت هوانوردی خبر داد و گفت: امیدواریم در یک تا دو هفته آینده و با اجرای برجام وارد فضای جدیدی از تعامل با دنیا و به دنبال آن توسعه صنعت هوانوردی شویم.
آخوندی گفت: وظیفه ما به عنوان دولت این است که فضا را برای کسب و کار رقابتی سالم، رگولاتوری و استانداردسازی فراهم کنیم؛ در مقابل از ایرلاین ها می خواهیم اصول بازرگانی را از هم اکنون با جدیت به عنوان یک اصل پیگیری کنند.
وزیر راه و شهرسازی بر افزایش امکانات فرودگاهی نیز تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در دوران پس از برجام شاهد توسعه ناوگان هوایی خواهیم بود، بنابراین محل پارک هواپیماها در فرودگاه ها نیز باید افزایش یابد.
در این جلسه مدیران و معاونان شرکت های هواپیمایی ضمن ارائه گزارشی از مشکلات خود به وزیر راه و شهرسازی در بخش اقتصادی، بدهی به شرکت فرودگاه ها، کمبود فضای پارک در برخی فرودگاه های پرترافیک به ویژه مهرآباد و شرایط سخت دریافت تسهیلات برای توسعه ناوگان، آمادگی خود را برای پروازهای نوروزی اعلام کردند.

ارائه برنامه خرید هواپیما در پسابرجام
در این نشست که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور نیز حضور داشتند، مدیران شرکت های هواپیمایی برنامه های خود را برای خرید و ورود هواپیما به کشور بعد از اجرای برجام در جهت توسعه ناوگان هوایی ارائه دادند.
به گزارش ایرنا، این نشست با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور، انجمن شرکت های هواپیمایی و مدیران شرکت های هواپیمایی برای بررسی مشکلات صنعت هوانوردی، موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و توسعه ناوگان هوایی در دوران پس از برجام برگزار شد.

** تغییر آیین نامه های صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان هوایی ضروری است
در ابتدای این جلسه، خلبان «تورج دهقانی زنگنه» رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی به نمایندگی از شرکت های هوایی درخواست های بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات مربوط به صنعت هوانوردی را مطرح کرد و گفت: دستورالعمل های موجود بسیار بازدارنده هستند و مانع سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی کشور می شوند و تاکنون در سایر کشورها چنین قوانینی تدوین نشده است.
وی با بیان اینکه با توجه به توسعه ناوگان هوایی کشور در دوران پس از تحریم، اصلاح ساختارهای اداری - مالی و قوانین و مقررات این بخش یک امر ضروری است، گفت: با توجه به توافق برجام و نیاز به کمک برای خرید هواپیمای جدید، نیازمند تغییرات در اساسنامه ها و آیین نامه های صندوق توسعه ملی برای استفاده از تسهیلات این صندوق هستیم.
وی ادامه داد: تقاضای ما کاهش سهم آورده شرکت ها به 10 درصد است و دوره انتظار پرداخت اقساط حداقل به سه سال افزایش و دوره بازپرداخت نیز 10 سال تعیین شود.
دهقانی افزود: تسهیلات صندوق توسعه ملی برای هواپیماهای نو است در حالی در خواست داریم این تسهیلات برای هواپیماهای تا عمر 10 سال نیز پرداخت شود و مدت بازپرداخت تسهیلات به صورت ریالی و بر مبنای نرخ زمان دریافت تسهیلات محاسبه شود.
به گزارش ایرنا، تحریم های ظالمانه کشورهای غربی از بیش از 35 سال پیش سبب شده که شرکت های ایرانی نتوانند از سازندگان هواپیما، ناوگان نو خریداری کنند، لذا در این مدت مجبور بودند که همواره با خرید هواپیماهای دست دوم با سن بیش از 20 سال، صنعت هوانوردی ایران را اداره کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.