داعش، طالبان، روس‌ها و دولت سرگردان در کابل

وحیدالله مژده از کارشناسان خبره مسایل افغانستان و از مقامات پیشین طالبان که اکنون در کابل زندگی می‌کند، به خبرنگاران گفته است؛ «داعش در راه مبارزه طالبان با آمریکا مانعی جدی ایجاد کرد است.» پیش ازاین اظهارنظر صریح، اخبار متناقضی و البته تأیید نشده‌ای از همکاری پنهانی برخی دولتمردان افغانستان با تروریست‌های نوظهور داعش در افغانستان شنیده می‌شد. اکنون بخوبی می‌توان دریافت که چرا براخی از جریان‌های دولتی در کابل مسأله مهم و خطرناک ظهور داعش در این کشور را چندان جدی نمی‌گیرند. کارتا آنجا پیش رفته است که این گروهک در جنوب افغانستان صاحب رادیوی مستقلی شده و روزانه ساعاتی برای مخاطبان خویش برنامه پخش می‌کند. کاری که طالبان پس از سقوط با وجود تمام توانایی‌های نظامی و مالی و فنی خویش، هنوز قادر به انجام آن نبوده‌اند.
اندک اندک و با آشکار شدن بخش‌های مبهم معادلات قدرت در افغانستان می‌توان این را دریافت که برخی از جریان‌های وابسته به دولت در افغانستان تا با حمایت‌ جمعی از سازمان‌های امنیتی خارجی، به این باور رسیده‌اند که داعش و کمک به بالندگی آن در افغانستان می‌تواند وسیله ای برای ایجاد تفرقه در میان طالبان به عنوان دشمن اصلی حاکمیت و نیز سرکوب غیررسمی آن‌ها باشد. از سوی دیگر روشن است که منابع مالی این تفکر پول‌های سنگینی را برای به کرسی نشاندن آن به میدان آورده و همین امر، پای برخی از خوشنام‌ترین سیاستمداران افغانستانی را نیز به این پرونده باز کرده است.
نشانه دیگر دقیق بودن این تحلیل، تلاش عجیب روس‌ها برای نزدیکی به طالبان و همکاری آنان برای تأمین منافع مشترک است. در اینجا این سؤال پیش می‌آید که مسکو با طالبان چه منافع مشترکی ممکن است داشته باشند؟ بی‌تردید هدف حامیان بین‌المللی داعش در افغانستان اهداف فرا سرزمینی است.
آن ها بدنبال نفوذ در ممالک آسیای مرکزی و ایجاد مزاحمت برای
روس ها در حوزه سنتی نفوذ کرملین هستند. اگر طالبان بپذیرد که مانع این دست‌اندازی خواهد شد و حتی در صورت پیروزی در استان‌های شمالی، اجازه فعالیت داعش و تجاوز آنان را به کشورهای همسایه نخواهد داد، در آن صورت حتماً مسکو ترجیح می‌دهد به جای دولت کابل، که در مواردی ممکن است برای نابودی طالبان به داعش روی خوش نیز نشان دهد، با طالبان طرف باشند.  هر چند دولت حاکمان کابل باید بدانند که عدم سرکوب داعش به امید بهره‌برداری از آن به نفع خویش، بازی مستقیم با آتشی غیرقابل مهار است که می‌توان به چشم بر هم زدنی دامن آنان را نیز بگیرد، لذا باید مراقب جریان‌های فرصت طلبی که با انگیزه‌های مالی ممکن است سرسازش با این گروه داشته باشند، بوده و آنان را از دایره دولت دفع کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.