ماده ۲۶ لایحه برنامه ششم توسعه کشور با تاکید بر عدالت جنسیتی در دستگاه ها، به حوزه زنان و خانواده اختصاص یافت.

اصرار بر نقش آفرینی زنان در برنامه ششم!
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پس از کش و قوس های فراوان، امروز توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه شد.

در حالی که با توجه به رویکرد برنامه ششم به رشد اقتصادی و بحران آب، محیط ‌زیست، توسعه گردشگری و رونق صندوق‌های بازنشستگی، گمان نمی رفت ماده پیشنهادی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری راهی به لایحه بودجه باز کند، با تاکید شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در جلسات فوق العاده تنظیم لایحه و در شرایطی که این تبصره پیشنهادی در جلسات کارشناسی مورد توافق قرار نگرفته بود، ماده ۲۶ لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم به موضوع زنان و خانواده اختصاص یافت.

در این ماده از لوایح برنامه ششم بر اعمال رویکرد عدالت جنسیتی در سیاستها، برنامه ها و طرح های دستگاه های اجرایی و بهره مندی جامعه از سرمایه انسانی زنان تاکید شده است. متن کامل ماده ۲۶ لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه کشور به شرح زیر است:

به منظور تحقق اهداف مندرج در اصول دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز و سیاست های کلی برنامه ششم مبنی بر «تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه عرصه ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان» و نیز به منظور بهره مندی جامعه از سرمایه انسانی زنان در فرآیند توسعه پایدار و متوازن، کلیه دستگاه های اجرایی موظفند با سازماندهی و تقویت جایگاه سازمانی امور زنان و خانواده در دستگاه، نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی در سیاستها، برنامه ها و طرح های خود و ارزیابی آثار تصمیمات خود در آن چارچوب، براساس شاخصهای ابلاغی ستاد ملی زن و خانواده اقدام نمایند.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری موظف است ضمن ارزیابی و تطبیق سیاستها و طرحهای دستگاه ها و رصد مستمر ارتقای شاخصهای وضعیت زنان و خانواده، گزارش آن را به طور سالانه به هیات وزیران ارائه نماید.

آیین نامه اجرایی این تبصره در خصوص نحوه اعمال، ساز و کارهای نظارت و پایش شاخصها و وظایف و الزامات دستگاههای اجرایی برای ارتقای شاخصهای مذکور، به پیشنهاد سازمان، معاونت امور زنان و خانواده و با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ذی ربط، شش ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.