پایگاه اطلاع رسانی مسلمانان چین در گزارشی لغو تحریم ها و اجرای برجام را تحولی مهم و مثبت برای دو کشور ایران و چین دانست و تاکید کرد که این مسئله نوید بخش تحولاتی جدید در خاورمیانه است.

سایت مسلمانان چین: اجرای برجام نوید بخش تحولات جدید در خاورمیانه است

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، «جونگ مو وانگ» در گزارش خود نوشت: پس از عمل ایران به تعهدات خود در قالب توافق جامع هسته ای با قدرت های غربی، سازمان ملل متحد، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند تحریم های اقتصادی ایران رفع شده است.
این رسانه اسلامی چین افزود: شکی نیست که جمهوری اسلامی ایران با فراهم شدن این شرایط، اقتصاد خود را مجددا احیا خواهد کرد و علاوه بر جذب سرمایه های خارجی، به روند صادرات و واردات کالاهای مختلف قدرت و سرعتی دوباره خواهد بخشید.
گزارش همچنین برجام را «یک پیروزی تاریخی» برای ملت ایران توصیف کرده و یادآور می شود که تلاش عربستان سعودی برای تحت تاثیر قرار دادن شرایط مثبت ایران در منطقه تاثیری نخواهد داشت.
«جونگ مو وانگ» می افزاید: بهبود شرایط ایران و تقویت این کشور در نظام بین الملل، نه تنها برآورنده منافع ملی ایرانیان خواهد بود بلکه از هر جهت به سود چین نیز تمام خواهد شد.
گزارش ادامه می دهد: از رهگذر این بهبود شرایط نه تنها چین خواهد توانست مناسبات نفتی خود با ایران را تقویت کند بلکه اکنون فرصتی تاریخی برای بهره گیری از بازار سرمایه ایران فراهم آمده که پکن باید برنامه ریزی دقیقی برای آن داشته باشد.
«بیجینگ ری بائو» یکی دیگر از نشریات معتبر و با سابقه چین در گزارشی اجرای برجام را شروع تغییرات بنیادین اقتصادی در ایران و روندی تاریخی برای مردم کشورمان دانسته است.
این نشریه با اشاره به گشایش هایی که در اثر لغو تحریم ها در امور اقتصادی کشورمان ایجاد خواهد شد، می نویسد: در نتیجه این مهم بیشتر تحریم های ضد ایرانی لغو می شود که این موضوع بدون شک تاثیراتی قابل توجه در عرصه اقتصادی ایران بر جای خواهد گذاشت.
در بخش دیگری از گزارش با اشاره به استقبال کشورهای مختلف از لغو تحریم های ایران آمده است: همانگونه که «وانگ یی» وزیر خارجه چین همسو با مقامات آمریکایی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی اعلام کرده، روز اجرای برجام در واقع روزی تاریخی و نمایش عملگرایی ملت ایران برای ورود مجدد به جریان توسعه صلح آمیز است که باید جشن گرفته شود.
این روزنامه می نویسد: واقعیت این است که بخش قابل توجهی از مردم ایران از اجرای توافق جامع شادمان هستند و به گفته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، این اتفاق مهم «نتیجه صبر ملت ایران» و «یک پیروزی درخشان» برای مردم این کشور در معادلات بین المللی بوده است.
اجرای توافق هسته ای با قرائت بیانیه نهایی بین ایران و 1+5 آغاز شد و در پی آن اوباما رئیس جمهوری آمریکا واتحادیه اروپا لغو تحریم ها را اعلام کردند تا دیپلماسی تدبیر وامید به سرانجام رسیده وبا دفاع ازحقوق هسته ای ملت ایران، این حق به رسمیت شناخته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.