۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 339884

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: علاوه بر شکستگی استخوان و مشکلات دندانی، کمبود کلسیم در بدن می تواند با ضعیف شدن ناخن ها و خشکی پوست نیز بروز کند.

علائم هشدار کمبود کلسیم را بشناسید!

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن انسان است که به طور ویژه در استخوان ها و دندان ها وجود دارد اما در خون، نورون ها و دیگر بافت ها نیز یافت می شود. به نظر می رسد 70% سیستم استخوانی بدن از این ماده تشکیل شده است، نقش مهمی در سلامت اعصاب و همچنین رشد همه سلول های بدن دارد. از طرفی کلسیم در انعقاد خون، تنظیم ریتم قلب، کسب آرامش و انقباض عضلات نیز دخیل است.

به دلیل چنین نقش های متعدد کلسیم درست نیست که کمبود این ماده معدنی را تنها با بیماری های مزمنی مانند پوکی استخوان، مشکلات مفاصل و ناراحتی های قلبی مرتبط بدانیم. برای تشخیص دقیق این کمبودها در بدن کافی است تا برخی علائم هشدار را جدی بگیریم که شاید در ابتدا به نظر برسد که ربطی به کلسیم ندارند.

  • گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلانی ممکن است به دلیل فعالیت زیاد یا کمبود پتاسیم ایجاد شود. با این حال اگر به طور مکرر باشد و فعالیت های روزانه نیز در حد مناسبی صورت گیرد باید آن را نشانه ای از کمبود کلسیم در استخوان ها دانست. اگر درد در ران ها، عضله پشت پا یا ساعد دست ها احساس شود بهتر است مصرف کلسیم در برنامه غذایی افزایش یابد.

بسیاری از مشکلات مزمن خواب ناشی از کمبود سطح کلی کلسیم در بدن است. بی خوابی یا وقفه های مکرر خواب نشان می دهد که بدن به مقدار بیشتری کلسیم نیاز دارد.

  • مشکلات دندانی

همان طور که می دانید در ساختار دندان ها مقدار قابل توجهی کلسیم وجود دارد. به همین دلیل است که کمبود کلسیم مستقیما بر سلامت دندان ها تاثیر می گذارد. اگر دچار پوسیدگی یا دیگر بیماری های دندان شدید و یا دندان هایتان خیلی زرد و ضعیف است باید این مسئله را جدی بگیرید.

  • پوست خشک و ناخن های ضعیف

کلسیم نه تنها در ترمیم سلول ها نقش دارد بلکه در سلامت پوست و ناخن ها نیز مؤثر است. زمانی که بدن دچار کمبود کلسیم است مشکلاتی نظیر خشکی یا ترک های پوستی و ضعیف شدن ناخن ها ایجاد می شود.

  • تغییر حالت موها

خشکی، ریزش و ضعیف شدن موها نشانه واضح کمبود این ماده معدنی در بدن است. گرچه علل متعددی در تغییر حالت موها تاثیر دارد اما بسیار مهم است تا کیفیت برنامه غذایی مورد توجه باشد.

  • دردهای مفصلی یا اسخوانی

دردهایی که در مفاصل یا استخوان ها احساس می شود معمولا نشان دهنده بیماری های مزمنی مانند آرتریت یا آرتروز است. اما در بعضی موارد به دلیل شکستگی یا کاهش توده استخوانی ناشی از کمبود کلسیم نیز ایجاد می شود.

بسیاری از مواد معدنی در تنظیم فشار خون نقش دارند. کلسیم یکی از مهم ترین مواد در این باره است زیرا کمبود آن پرفشاری خون را در پی دارد.

  • دردهای دوران قاعدگی

گرچه شدت دردهای قاعدگی در خانم ها متفاوت است و به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود اما در بعضی موارد با میزان کلسیم موجود در بدن نیز ارتباط دارد. ثابت شده است که میزان مناسب کلسیم در کاهش شدت درد، تورم شکم، احتباس آب، اضطراب و افسردگی طی این دوران مؤثر است.

  • شکستگی های استخوانی

کاهش توده استخوانی ناشی از کمبود کلسیم می تواند منشا شکستگی های استخوان یا پیچ خوردگی تاندون ها باشد. کلسیم ماده حیاتی برای حفظ استحکام استخوان هاست که کمبود آن خطرات زیادی برای سلامتی دارد و زمینه ساز بیماری های مزمنی مانند پوکی استخوان می شود.

در پایان باید خاطر نشان کرد که مصرف کافی خوراکی هایی مانند خشکبار، لبنیات، کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم سبز، آب اسفناج، آب پرتقال، ماهی و تخم مرغ به تامین نیاز بدن به کلسیم کمک می کنند. در صورت وجود علائم کمبود کلسیم به پزشک مراجعه نمایید تا در صورت نیاز مکمل های کلسیم نیز تجویز شود.

منبع:www.Ameliore ta sante.fr

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.