روزنامه‌نگاران تاجیک معتقدند با لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، این کشور از لحاظ اقتصادی به یکی از کشورهای پیشتاز منطقه تبدیل خواهد شد.

لغو تحریم‌ها ایران را به قدرت اقتصادی منطقه‌ تبدیل خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس در دوشنبه، برخی از کارشناسان تاجیک در پاسخ به این سوال که لغو تحریم‌های ایران، چه تأثیری بر جایگاه این کشور در جهان و همکاری‌های منطقه‌ای از جمله تاجیکستان تاثیری دارد، تاکید کردند: با لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران این کشور از لحاظ اقتصادی به یکی از کشورهای پیشتاز منطقه تبدیل خواهد شد.

«ارشاد سلیمانی» روزنامه نگار و تحلیلگر امور سیاسی معتقد است: بدون شک لغو تحریم‌های هسته‌ای باعث رشد اقتصادی ایران در جهان می‌شود.

وی ادامه داد: در دنیا بدون داشتن اقتصاد قوی نمی‌توان به اهداف سیاسی خود رسید و در کل اهداف سیاسی کشورها برای رسیدن به اقتصاد قوی است.

این تحلیلگر  افزود: لغو تحریم‌های ایران را باید از چند زاویه نگاه کرد،  اگر کشورهای غربی در توافقی که با ایران کردند، صادق بمانند، در واقع تهران از لحاظ اقتصادی به یکی از کشورهای پیشتاز منطقه تبدیل می‌شود که این به نوبه خود در سطح روابط بین المللی و سیاست خارجی این کشور تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

به گفته این کارشناس، بیشتر کشورهای آسیایی و اروپایی در آرزوی این هستند که در خرید و فروش نفت و محصولات نفتی با ایران وارد معامله شوند زیرا از لحاظ زیربنایی منافع اقتصادی این کشورها در همکاری با تهران افزایش خواهد یافت.

سلیمانی در ادامه عنوان کرد: لغو تحریم‌ها باعث می‌شود سرمایه‌گذاری تهران در دوشنبه افزایش یابد البته اگر طرف تاجیکستان در این راستا از خود اراده نشان دهد.

این تحلیلگر در مورد اینکه آیا می‌تواند نفت و محصولات نفتی ایران وارد بازار تاجیکستان شود، گفت: به این موضوع نمی‌توان خوشبین بود، زیرا بازار نفت تاجیکستان یک بازار انحصاری است که بازیگران مشخص خودرا از خانواده‌های بانفوذ این کشور دارد و گذشته از این در انحصار مطلق روسیه قرار دارد.

سلیمانی در ادامه با اشاره به اینکه لغو تحریم‌ها پایان تنش ایران با کشور های غربی نیست، افزود: این توافق بیشتر شکل بازی را تغییر داده زیرا با توجه به حضور قدرتمند ایران در منطقه و در جهان اسلام قدرت های جهانی به راحتی دست از سر این کشور بر نخواهند داشت.

وی ادامه داد: نکته اصلی این است که ایران همواره در تمام بازی‌های جهانی و منطقه تلاش کرده که یک بازیگر مستقل باشد. این شیوه وارد شدن ایران به بازی‌های سیاسی و اقتصادی مورد پسند غرب نیست. اگر ایران مانند عربستان سعودی و کره جنوبی تحت سلطه یکی از قدرت‌ها وارد شود، آنگاه می‌توان به پایان تنش غرب با ایران امید بست اما ایران این کار را هرگز نخواهد کرد.

«یعقوب سعید» روزنامه نگار تاجیک در پاسخ به این سوال گفت: در دنیای امروز خیلی کم اتفاق می‌افتد که از موفقیت و پیروزی یک کشور جوامع دیگر خوشحال شوند و از آن استقبال کنند اما خبر لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران مایه خوشحالی و استقبال بیشتر جوامع شد.

به گفته این روزنامه نگار، کشورهای منطقه، از جمله تاجیکستان که به نفت و گاز احتیاج شدید دارد، بدون شک در این راستا همکاری‌های خود را توسعه خواهند داد. 

به باور این روزنامه نگار، این رویداد بدون شک به وجهه و جایگاه ایران در منطقه و جهان خواهد افزود.

لغو تحریم‌ها نشانه آن است که ایران یک کشور دارای دیپلماسی بزرگ است. نقش ایران نه تنها پس از لغو تحریم‌ها، بلکه در زمان اعمال تحریم‌ها نیز در منطقه و جهان موثر بود.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.