وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رفع موانع موجود برای بازرگانان ایرانی و روس را «بدون بوروکراسی اداری و در اسرع وقت» خواستار شد.

وزیر ارتباطات: موانع تجارت ایران و روسیه بدون بوروکراسی اداری رفع شود

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، «محمود واعظی» شامگاه سه شنبه در دیدار با «الکساندر نیکولایوویچ تکاچف» وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه، در محل وزارت ارتباطات افزود: اکنون فضای خوبی برای همکاری دو کشور پدید آمده است. تعرفه روسیه برای کالاهای ایرانی کاهش یافته و اخذ مجوزهای صادرات- واردات راحت تر شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون کالا بین دو کشور براحتی جابجا می شود و مردم زودتر بسته های خود را دریافت می کنند.
وی حمایت از بخش خصوصی دو کشور را خواستار شد و گفت: در دیدارهای پیشین مقام های ایران و روسیه سند حمایت از بخش خصوصی امضا شد و امروز با توجه به این سند بخش خصوصی دو طرف می تواند با خیال راحت به تجارت و سرمایه گذاری بپردازد.
واعظی گفت: دو دولت نیز از فعالیت بخش خصوصی بشدت حمایت می کند.
به گفته وی، سطح تبادلات اقتصادی ایران و روسیه در آینده چند برابر می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایران می تواند با تقویت همکاری ها جایگزین مناسبی برای ترکیه باشد و بازار روسیه را تامین کند.
در پی چالش میان آنکارا و مسکو پس از سرنگونی یک فروند هواپیمای روس به دست ترکیه، کرملین مبادلات تجاری با ترکیه را قطع و اعلام کرد بخشی از مواد غذایی را از ایران تامین می کند.
همچنین تحریم های اروپا علیه روسیه به دلیل تنش بر سر اوکراین، فرصت صادرات کالاهای ایرانی به این کشور را افزایش داده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به برداشته شدن تحریم ها از ایران اشاره کرد و گفت: شرایط تازه ایران بهترین فرصت را برای گسترش همکاری دوجانبه فراهم کرده است.
شنبه شب با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
واعظی روابط ایران و روسیه را راهبردی توصیف کرد و تاکید کرد «باید مراقب باشیم خدشه ای به این روابط وارد نشود».
به گزارش ایرنا، حجم واردات ایران از روسیه نزدیک به 700 میلیون دلار و حجم صادرات به این کشور نیز 300 میلیون دلار است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اول دی ماه امسال گفته بود: ایران و روسیه برای تبادل آسان ریال و روبل با یکدیگر پیمان پولی امضا می کنند تا همکاری های اقتصادی دو کشور تسهیل شود.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات نیز بیست و دوم دی ماه از رایزنی با بانک مرکزی برای رساندن خط اعتباری صادرات به روسیه تا 300 میلیون یورو خبر داده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.