وزیر کشور گفت: حداکثر تلاش لازم صورت می گیرد تا 'حق الناس' در کل فرآیند انتخابات محترم شمرده شده و 'میزان بودنِ رأی مردم' در عمل و نظر رعایت شود.

وزیر کشور: حداکثر تلاش لازم برای رعایت حق الناس در فرآیند انتخابات صورت می گیرد

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، متن کامل سخنرانی عبدالرضا رحمانی فضلی در دیدار دست اندرکاران انتخابات 94 با مقام معظم رهبری به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمه الله
به ساحت مقدس پیامبر اکرم صلوات الله علیه و اهل بیت مطهر ایشان درود می فرستم و به روان پاک شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی و امام عزیز شهداء، ادای احترام می کنم.
در شرایطی که حدود یک ماه تا روز برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، بسیارخرسندم که در جمع همکارانم؛ اعضای ستاد انتخابات کشور، معاونین، مدیران وکارکنان وزارت کشور،استانداران، معاونین و کارکنان استانداری ها، فرمانداران، بخشداران و دیگرمجریان برگزاری انتخابات در سراسرکشور، در محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حاضر هستیم، تا ضمن ارائه گزارشی مختصر از انجام وظایف وزارت کشور در موضوع انتخابات، پذیرای رهنمودهای روشنگرانه و راهگشای حضرتعالی باشیم.
اجازه می خواهم که در آغاز؛ به برخی کلیات مهم در این عرصه بپردازم.

**مردم سالاری دینی؛ دستاورد ماندگار انقلاب اسلامی:
از منظر وزارت کشور به عنوان نهاد اصلی در مدیریت سیاست داخلی، ارائه الگوی عملی و محقَّق از «مردم سالاری دینی»، مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، در مسیر تمدن سازی نوین ایرانی- اسلامی است. معنای این سخن آن است که جمهوری اسلامی ایران، پایه گذار یک الگویِ متمایز از تجارب دیگرمکاتب فکری جهان در این زمینه به شمار می آید؛ الگویی که پس از قریب به 4 دهه نقش آفرینی درایران، منطقه وجهان؛ آن هم در بُحبوحه حوادث و دشمنی های نظام سلطه جهانی و عواملِ منطقه ایِ آن، در مجموع موفق به ارائه عملی قُوّت نظری وکارآمدی اجرایی اسلام و مکتب تابناک قرآن و اهل بیت، در اداره امور کلان جامعه، در چارچوب ارزش های الهی و با اعمال اراده مردم است. از این روست که تمام نهادهای سیاسی و اجتماعی، موظفند این میراث ماندگار انقلاب اسلامی را پاس داشته، در تقویت و ارتقاء آن کوشا باشند و از هر نوع اقدام وحتی اظهاری که منجر به ایجاد خدشه در تصویرمنعکس از این الگوی موفق در داخل کشور و یا فضای جهانی می شود، پرهیز نمایند.

**انتخابات، روشی کارآمد در تجلی مردم سالاری دینی:
از نکات برجسته تجربه جمهوری اسلامی ایران، شکل گیری تدریجی یک سنت انتخاباتی پرافتخار به عنوان یک روش مهم در اجرای مردم سالاری دینی است. ساز وکارهای قانونی انتخابات کشور، در نتیجه تلاش نخبگان و مردم شریف ایران، براساس قانون اساسی و با ملاحظه تجارب جهانی و شرایط بومی طراحی شده و به تدریج با اصلاح و ارتقاء مستمر، درصدد ارائه معنای واقعی مردم سالاری درجامعه اسلامی است.
واقعیت این است که حمایت قاطعِ رهبری نظام از روندِ انتخابات، چه در دوران امام راحل عظیم الشأن و چه در دوران رهبری حضرتعالی، از عوامل اصلی مقوّم تجربه جمهوری اسلامی در عرصه انتخابات است و طبعاً پاسداشت این تجربه وتلاش برای تقویت آن، همچنان یک وظیفه و رسالت مهم برای نهادهای مؤثر و دست اندرکار برگزاری امرانتخابات است.
بایستی اذعان کنیم که درکنار نقاط قوّتِ پرشمار در این عرصه، کماکان به اصلاح برخی نگاه ها، پاره ای از اظهارات و بخشی از اقدامات در این عرصه، از سوی هریک از نهادهای مرتبط با این عرصه محتاجیم.
وزارت کشور درطراحی مسیر حرکت قانونی، برای تمهیدِ مقدمات و روند اجرای انتخابات پیش رو، مُحکمات قانونی را مبنا قرار داده و با اذعان به مسئولیتِ ملیِ مجموعهِ عواملِ دست اندرکار در حاکمیت،دولت و عرصه سیاسی واجتماعی، حرکت خود را بر مبنای اصول راهبردی مشخص دنبال کرده است.

**اصول راهبردی در برگزاری انتخابات:
با عنایت به اصول قانون اساسی، توصیه های امام راحل رحمه الله علیه، رهنمودهای روشنگرانه حضرتعالی،چارچوب های ابلاغی ریاست محترم جمهوری و سیاست های مصوب دولت؛ وزارت کشور، برنامه ریزی برگزاری انتخابات را بر پایه چند اصل مهم'مشارکت حداکثری'، 'رعایت حق الناس'، 'بی طرفی کامل' ، 'قانون محوری' و' امنیت و آرامش عمومی' استوار ساخته است.
در این راستا حداکثر تلاش لازم صورت می گیرد تا'حق الناس' درکل فرآیند انتخابات محترم شمرده شده و« میزان بودنِ رأی مردم» در عمل و نظر رعایت شود.
در این میان، زمینه سازی حضور سلایق وجهت گیری های گوناگون نیز، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حضرتعالی اخیراً در بیانات مرتبط با انتخابات، ضمن تشریح ابعادِ مختلفِ حق الناس بودنِ انتخابات،تأکید فرمودید:'همه مردم در انتخابات شرکت کنند ، حضور همه مردم چه آنهائی که نظام را قبول ندارند اما کشور و اعتبار آن برایشان مهم است و چه آنهائی که ممکن است رهبری را قبول نداشته باشند، اما به نظام جمهوری اسلامی علاقمند هستند،برای اسلام، نظام وملت آبرو خواهد بود'.
معتقدیم اقتضای تحقق فرمایشات حضرتعالی در این خصوص و رعایت حق الناس در انتخابات، منوط به این است که تمام نهادهای حاضر در فرآیند انتخابات، از اِعمال و حتی اظهارِ موضع گیریِ سیاسیِ مستعدِ ایجادِ شُبهه پرهیز نمایند و نهادهای مسئول؛ ضمن پیشگیری از(2) اشتباه عُمده مُحتمل در این عرصه؛ یعنی' تأیید صلاحیت نابجا' و' عدم تأیید صلاحیت ناحق'، امکانات قانونی لازم را برای افرادی که در نهایت صلاحیت هایشان تأیید می شود، به صورت یکسان فراهم سازند.
معتقدیم اجرای فرمایش حضرتعالی منوط به این است که تمام افراد وگروههایی که در زُمره خانواده بزرگ انقلاب اسلامی هستند و در چارچوب قانون اساسی فعالیت می نمایند؛ در عرصه انتخابات حاضر شوند و این مهم حاصل نخواهد شد مگر اینکه فرصت و قدرت انتخاب برای صاحبان سلایق وجهت گیری های گوناگون سیاسی فعال در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران در انتخابات فراهم شود.

**اقدامات اجرایی وزارت کشور برا ی انتخابات پیش رو:
ستاد انتخابات کشور با شش کمیته تخصصی ذیل آن، از دوم اردیبهشت ماه سال جاری تشکیل شد و در این مدت، درچارچوب اختیارات قانونی، با ابلاغ صدها مصوبه و پیگیری مستمر برای اجرای آنها، زمینه برگزاری انتخاباتی پرشکوه،حضوری حداکثری و در تراز جمهوری اسلامی ایران دنبال شده است.
مهمترین اقدامات اجراء شده در این زمینه، در ذیل راهبردهایی که به استحضار رسید از این قرارند:
اول - طرح جامع آموزش مجریان انتخابات:
به منظور ارتقاء سطح اطلاعات و مهارت هایِ انتخاباتیِ مجریان و دست اندرکارانِ برگزاریِ انتخابات در سراسرکشور، طرحِ جامعِ آموزشِ مجریانِ انتخابات، شامل محورهای متعدد، از جمله: 14 همایش سراسری توجیهی آموزشی موضوعی در سراسر کشور در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی، تهیه و تدوین متون متعدد آموزشی انتخاباتی، برگزاری دوره های آموزشی هماهنگ و منسجم جهت توجیه وآموزش اعضای ستادانتخابات استانها وحوزه های انتخابیه اصلی و فرعی،اعضای شعب اخذ رای، کاربران رایانه، هیأت های اجرایی حوزه های انتخابیه اصلی و فرعی و برگزاری دوره های تخصصی تربیت مربی انتخابات، باحضور بیش از960 هزارنفرطرح ریزی شده وبطورمستمر درحال اجراء است.
دوم - فعال سازی ظرفیت های قانونی برای افزایش نشاط سیاسی :
وزارت کشور در دوره اخیر، با برگزاری نشست های مشترک با نمایندگان احزاب وگروههای سیاسی، اصحاب رسانه و نخبگان علمی، تلاش نموده است با فعال سازیِ ظرفیت هایِ قانونیِ موجود و ساماندهیِ فضایِ سیاسی - اجتماعی کشور، ضمن پیشگیری از دو قطبی شدن فضایِ سیاسی، زمینه افزایش نشاط سیاسی را فراهم و از این رهگذر به کاهش موانع احتمالی برای حضور حداکثری در انتخابات کمک نماید.
سوم - تعامل حداکثری با شورای نگهبان و سایر نهادهای ذیربط :
با توجه به نقش نظارتی بسیار مهم شورای محترم نگهبان در امر انتخابات، تعامل حداکثری و در عین حال قانونمند، بین وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار و در قالب نشست ها و جلسات متعدد کاری دنبال شد و بحمدالله توفیقات بسیاری حاصل آمد. همین رویکرد از سوی وزارت کشور در تعامل با سایرعوامل دست اندرکار درحوزه سیاسی و اجتماعی نیز اتخاذ شد، تا در نهایت شاهد همکاری و اجماع عمومی در اجرای انتخابات باشیم.
چهارم - اطلاع رسانی به روز و شفاف :
با توجه به این که شایعات، در فضای مبتنی برعدم شفافیت و نبود اطلاعات صحیح، رشد و گسترش می یابد، ستاد انتخابات کشور، افزون برتشکیل کمیته ای ویژه اطلاع رسانی، برنامه مدون و مشخصی برای تعامل گسترده و سازنده با اصحاب رسانه در حوزه های ملی و استانی و منطقه ای دارد که هر دو سطح داخلی وخارجی را پوشش می دهد. امیدواریم که از رهگذر این تعامل، اخبار انتخابات را به صورت کامل و به روز به مخاطبان منتقل نماییم.
پنجم - امنیت و انتخابات:
علیرغم تحقق پوشش کلی امنیت درکشور و فقدان هرگونه نگرانی مهم در این خصوص، وزارت کشور،حسب وظایف قانونی و با استفاده از ابزارهای در اختیار؛ همچون شورای امنیت کشور، مصمم است با سازماندهی و بسیج کلیه امکانات و استمرار همکاری قوه محترم قضائیه، دستگاههای امنیتی و انتظامی، ارگان های نظامی و از طریق هدایت و مدیریت شوراهای تامین استان ها و شهرستانهای سراسرکشور، انشاالله به نحو بسیار مطلوبی نسبت به تامین نظم و امنیت انتخابات از نقاط صفر مرزی تا سطح شهرستان ها، استانها و مرکز کشور اقدام می نماید.
ششم - بازرسی انتخابات:
بازرسی انتخابات با مأموریت اصلی حصول اطمینان از حُسن اجرای قوانین و مقررات در برگزاری انتخابات، در قالب هیأت مرکزی بازرسی انتخابات تحقق یافته است. بازرسی را در صورتی اثربخش می دانیم که مُنبعث از قانون باشد و اقداماتش نیز منتج به حاکمیت قانون در برگزاری انتخابات گردد.
در حال حاضر هیأت های بازرسی، درتمامی استانها و شهرستانها تشکیل شده و انشاالله به ازای هرشعبه اخذ رای، از یک نفر بازرس مستقر استفاده خواهیم کرد.
هفتم - ارتقای آگاهی حقوقی مجریان و داوطلبان انتخابات:
از آنجا که آگاهی، پیش شرط قانون مداری است، تلاش کرده ایم تا دانشِ حقوقیِ مجریان، بازرسان، داوطلبان و نامزدهای انتخابات را بصورت مداوم ارتقاء دهیم تا رفتارها قانونمندتر شود. برهمین اساس با حضور در استانها، تمامی مواردی که در قانون انتخابات نیازمند توجه ویژه بود، برای فرمانداران تبیین شد تا آمادگی ها بیش از پیش ارتقاء یابد.
برای اطمینان از این مهم، برای اولین بار در تاریخ وزارت کشور، آزمون جامع انتخابات از فرمانداران اخذ شد تا اشراف آنها برقوانین انتخابات احراز شود.
همچنین خدمات مشاورۀ حقوقی رایگان وگسترده ای برای نامزد های محترم انتخابات از لحظه ثبت نام تا پایان شمارش آراء و اعلام نتایج انتخابات در نظرگرفته شده است، تا داوطلبان و نامزدهای نهائی، نسبت به حقوق خود شناخت دقیقی به دست آورند و با شناخت تکالیف خود، از تخلفات ناخواسته در انتخابات اجتناب کنند. در این زمینه تاکنون به حدود 3 هزار استعلام انجام شده پاسخ داده ایم.

**انتخابات و تجلی قدرت مردم در مقابل نظام سلطه و شیطنت های منطقه ای و فرامنطقه ای:
آنچه به استحضار رسید، دیدگاه های راهبردی و محورهای اصلی فعالیت وزارت کشور برای رقم زدن برگ زرین دیگری در افتخارات ملت شریف و عزیز ایران است. امید آن که از این رهگذر بتوانیم، قدرت اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران را در صحنه جهانی به نمایش بگذاریم وعلاوه برتقویت بیش از پیش مردمسالاری دینی و کارآمدی نظام اسلامی، به ناکامی هرچه بیشتر دشمنان و همچنین خنثی نمودن توطئه که به تبعیت از آمریکا و رژیم صهیونیستی، درمنطقه دنبال می شود، نائل آییم. درهمین جا لازم می دانم از همکاری اعضای محترم شورای نگهبان و بالاخص حضرت آیت الله جنتی، دبیرمحترم شورا، در طول این مدت تشکر و قدردانی نمایم و امیدوارم که این همکاری و تعامل تا پایان روند برگزاری انتخابات هایِ پیش رو، ادامه یافته وحتی توسعه وتقویت شود.
امیدواریم که در پی پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف کشورمان در درجریان توافقات هسته ای که در پرتو رهنمودهای داهیانه حضرتعالی و مدیریت مدبرانه جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری محقق گشت، دو انتخابات مهم پیش رو نیز، در این برهه بسیارحساس، در بهترین شرایط ممکن برگزار و هرکمبود احتمالی، با دقت شناسایی و با سرعت در چارچوب قانون مرتفع شود. به این منظور، همچون گذشته تفضّل و رحمت الهی را مسألت می کنیم وچشم به راه عنایت حضرت ولی عصر(عج)، در این مسیرخطیر هستیم.
در پایان ضمن تشکر از مجالی که برای مجریان برگزاری انتخابات فراهم گردید، استدعا داریم، فرزندان خود را درخانواده بزرگ وزارت کشور و حضار محترم را با بیانات حکیمانه خود مستفیض فرمائید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.