قدس/ سیاست/ آرش‏ خلیل ‏خانه: در حمله تروریستی به دانشگاه «باچاخان» واقع در ناحیه «چارسده» نزدیک شهر پیشاور، مرکز ایالت خیبرپختونخواه، ۲۵ نفر از جمله «حامد حسین حامد» استاد این دانشگاه کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند.

 یورش خونین تروریستها به دانشگاه «باچاخان»

رسانه‌های هند اعلام کردند گروه تروریستی طالبان مسؤولیت حمله به دانشگاه باچاخان واقع در پیشاور را به عهده گرفته است، اما تا کنون منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده است. با این حال نیروهای امنیتی و کارشناسان می‌گویند این حمله ترورشیستی کار گروه تحریک طالبان پاکستان بوده‌است.
صبح روز گذشته افراد مسلحی که شمار آنها بین هفت تا ده نفر اعلام شده با ورود به محوطه دانشگاه پاچاخان بر روی افراد حاظر در این دانشگاه آتش گشودند.

 عملیات در حلقه امنیتی ارتش
بنابر گزارش‌ها تروریست‌ها از در پشت دانشگاه وارد و با انفجار چند بمب با نیروهای امنیتی درگیر شدند و بعد از زخمی کردن 3 نگهبان با پخش شدن در دانشگاه گروگانگیری و تحت اختیار گرفتن کلاس‌های درس را آغاز کردند.
این عملیات تروریستی زمانی انجام گرفت که قرار بود یک کنگره شعر سراسری در این دانشگاه برگزار شود.
عملیات کماندوهای ارتش پاکستان برای آزاد سازی گروگان‌ها و دستگیری تروریست‌ها با پشتیبانی بالگردهای نظامی و تسلیحات نیمه سنگین انجام گرفت و با کشته شدن چهار تن از تروریست‌ها به پایان رسید.
ساعتی بعد «عاصم سلیم باجواه» سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد بعد از کشته شدن 4 تروریست در عملیات ویژه کماندوهای ارتش پاکستان تمام گروگان‌ها به دام افتاده در دانشگاه باچاخان آزاد شدند و نیروهای ارتش در حال پاکسازی مناطق اطراف دانشگاه هستند.
مقامات ایالتی پاکستان پیش از این اعلام کرده بودند نامه‌های تهدیدآمیزی از سوی تروریست‌ها برای فرمانداری ایالت خیبر پختونخواه ارسال شده بود که در نتیجه آن دانشگاه‌های پیشاور در روز شنبه تعطیل شد.

 تجدید خاطره حمله به مدرسه ارتش
این حمله تروریستی اگر چه کشته‌ها و زخمی‌های زیادی داشت و یک ضربه امنیتی بزرگ برای دستگاه امنیتی و ارتش پاکستان به شمار می‌رفت اما بزرگترین حادثه از این دست نبود.
تقریباً دو سال پیش در چنین روزهایی بود که شش عامل انتحاری و تک تیرانداز عضو گروه تحریک طالبان پاکستان در حالی که یونیفورم نظامی به تن داشتند، به یک مدرسه متعلق به ارتش پاکستان در پیشاور حمله کرده و پس از گروگان گرفتن دست کم 500 دانش آموز و کادر آموزشی، 141  نفر از گروگان‌ها را کشته و 200 نفر را مجروح کردند که بیش از 100 نفر از قربانیان دانش آموزان بودند.
 ضرب شست تحریک طالبان
عملیات دیروز تحریک طالبان پاکستان یک ضرب شست مهم از سوی این گروه برای قدرت‌نمایی در برابر ارتش پاکستان بود که نشان‌می‏دهد عملیات نظامی سه ساله ارتش پاکستان در مناطق قبایلی نه تنها موجب تضعیف تحریک طالبان نشده بلکه آنها را بر آن داشته تا با دستزدن به عملیات خونبار موفقیت حملات نظامی پاکستان به مناطق قبایلی را زیر سوال ببرند.
تحریک طالبان پاکستان در دو سال گذشته چندین عملیات بمب‌گذاری و حمله به پادگان‌های نظامی ارتش پاکستان را نیز مدیریت و اجرا کرده است.
یک کارشناس مسائل شبه‌قاره هند درباره این حمله تروریستی می‌گوید: این دومین حمله تروریستی به یک مرکز آموزشی در ایالت خیبرپختونخواه است که بیانگر تغییر تاکتیک گروه تحریک طالبان برای حمله به ارتش و دولت پاکستان است.
مجید وقاری می‌افزاید: پس از حمله به مدرسه نظامی پیشاور دولت پاکستان اقدامات ضد تروریستی خود را تشدید و ممنوعیت اعدام را لغو کرد و تحت عنوان طرح اقدام ملی عملیات خود را در مناطق قبایلی علیه گروه‌های
افراط گرا گسترش داد و ارتش هم در مناطق قبایلی  با اجرای عملیات «ضرب عزب» وارد میدان شد.
به گفته این کارشناس مسائل شبه قاره هند بنابر ادعای مقامات نظامی پاکستان این عملیات‌ها موثر واقع شده بودند و توانسته بود تا حد زیادی تروریسم را مهار کند اما حمله به دانشگاهی که حدود 3 هزار دانشجو و استاد از سراسر پاکستان برای شرکت در یک نشست ادبی به آن دعوت شده بودند، نوعی تلاش طالبان برای قدرت نمایی در برابر دستگاه اطلاعاتی و ارتش پاکستان تلقی می‌شود.
وی می‌افزاید: اینکه تحریک طالبان موفق می‌شوند در یک منطقه امنیتی و محافظت شده شش بمب را منفجر کنند و مواد منفجره و سلاح را به داخل دانشگاه ببرند نوعی تلقی از ناتوانی دستگاه امنیتی پاکستان برای مقابله با تروریسم را القا می‌کند که این موضوع برای مردم پاکستان قابل قبول نیست. زیرا پاکستان ده‌ها سال است که برای مقابله با تهدیدات هند خودش را مجهز کرده و اینکه یک گروه تروریستی به راحتی بتواند از دیوارهای امنیتی این کشور بگذرد  وچنین عملیاتی را اجرا کند برای مردم پاکستان قابل قبول نخواهد بود.

 واکنش طالبان به نزدیکی ارتش و دولت پاکستان
وقاری می‌گوید: به نظر می‌رسد این حملات با سیاست خارجی محمد نواز‌شریف هم بی‌ارتباط نیست.
به ویژه آنکه اخیرا همکاری تنگاتنگی بین ارتش و دولت پاکستان در ارتباط با سیاست خارجی و منطقه‌ای شکل گرفته و سفر ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان به همراه نواز شریف به کشورهای مختلف و تأکید دو طرف برای حل مشکلات افغانستان با طالبان نشان می‌دهد که یک همکاری ملی در این کشور در حال شکل‌گیری است و تداوم حملات تروریستی می‌تواند تلاشی برای ضربه زدن به این همکاری ملی باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    پاكستان تا روزي كه با دولت وهابي حجاز قطع رابطه نكند بايد هر روز منتظر تحرك تروريست هاي سلفي و افراطي باشد . اين نتيجه اشتباهشان در اعتماد به وهابيت است .
  • جوادي IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    پاكستان تا روزي كه با دولت وهابي حجاز قطع رابطه نكند بايد هر روز منتظر تحرك تروريست هاي سلفي و افراطي باشد . اين نتيجه اشتباهشان در اعتماد به وهابيت است .