معاون مدیر کل فائو در امور منابع طبیعی، گفت: ارائه رژیم غذایی سالم برای جمعیت رو به رشد شهری در جهان، نیازمند ائتلاف قوی تری میان تولیدکنندگان روستایی، بازارهای شهری و ساختار نظام های غذایی است.

نظام های غذایی شهری ایران با مشارکت فائو ساماندهی می شود

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، ازنمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، ماریا هلنا سمدو به مناسبت برگزاری هفته بین المللی سبز که از 15 تا 24 ژانویه 2016 ( 26 دی تا 4 بهمن 1394) توسط فائو در چارچوب مجمع جهانی غذا و کشاورزی (GFFA) در برلین پایتخت آلمان نسبت به وجود مشکلات قابل توجهی که شهرها در دسترسی پایدار و منظم به غذای کافی برای همگان با آنها دست به گریبان هستند، هشدار داد.
وی افزود: این مشکلات با افزایش درصد گرسنگی در مناطق شهری شدت بیشتری خواهد گرفت.
وی اظهارداشت: درحال حاضر بیشتر از 50 درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می کنند و انتظار می رود این رقم، تا سال 2050 به ویژه در کشورهای در حال توسعه، به 70 درصد برسد.
معاون مدیر کل فائو در امور منابع طبیعی، تصریح کرد: از سوی دیگر افزایش تغییرات آب و هوایی از جمله طوفان، سیل و دیگر رخ دادهای جوی شدید، تهدیدی جدی برای چگونگی دسترسی به غذا در شهرها به ویژه در مناطق محروم به شمار می رود.
سمدو اضافه کرد: این در حالیست که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مراتب آمادگی خود را برای همکاری و هدایت طرح های جدید در زمینه تأمین مواد غذایی مورد نیاز شهرهای مختلف جهان از جمله شهرهای کشور جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارد.
وی گفت: بنابر اعلام فائو، به منظور برطرف ساختن نیازهای مذکور ، نظام های مواد غذایی شامل چرخه تولید، توزیع و مصرف باید با شیوه ای پایدار بازنگری شوند زیرا که تضمین دسترسی و مشارکت همه ذی نفعان، کشاورزان و خرده مالکان در سرتاسر زنجیره ارزش و تامین به تحقق این امر کمک خواهد کرد.
این مقام ارشد فائو ادامه داد: همچنین کاهش اتلاف و ضایعات مواد غذایی به ویژه در مناطق شهری می تواند تاثیر قابل توجهی در این زمینه داشته باشد که دربرگیرنده اقداماتی مانند توزیع مجدد مواد غذایی استفاده نشده و تبدیل پسماندها به کمپوست و یا تولید انرژی است.
سمدو با اشاره به این که جمعیت روستایی می تواند نقش مهمی را در امنیت غذایی شهرنشینان ایفا کند، گفت: تامین تغذیه مورد نیاز شهرها، فرصت های قابل توجهی را برای توسعه پایدار در شهرها و مناطق روستایی به وجود می آورد، به ویژه هنگامی که کشاورزان خانوادگی و خرده مالکان با این بازار ارتباط داشته باشند.
وی اظهارداشت: کشاورزی شهری و برون شهری نیز، یک جز مهم در نظام های غذایی محسوب می شود که با روش های خلاقانه ای همچون هیدروپونیک ،رشد گیاهان در آب حاوی مواد معدنی، باغداری عمودی و خانگی، زمینه را برای ایجاد مشاغل، ارائه تنوع غذایی و مصرف غذای سالم در شهرها و شهرستان ها فراهم می سازد.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار به ویژه یازدهمین هدف آن که بر ساخت شهرها، اقامتگاه های ایمن، تجدید پذیر و پایدار تاکید دارد، توجه به تغذیه و امنیت غذایی و ادغام آن در برنامه ریزی و توسعه شهری که تا کنون 'تا حدی نادیده گرفته شده است، امری ضروری محسوب می شود.
به گفته وی، اهداف توسعه پایدار دستورالعملی است که توسط سازمان ملل متحد و کشورهای عضو این سازمان باه هدف تحقق توسعه پایدار در فاصله سال های 2015تا 2030 تصویب شده و 17 هدف اصلی را در برمی گیرد.
این مقام ارشد فائو گفت: در حالی که شهرداری ها در شهرها و کلان شهرها درهمایش های محلی، ملی و جهانی با موضوع نظام های غذایی شرکت می کنند اما همچنان اقدامات بیشتر و جدی تری باید انجام شود.
وی افزود: این یک روند جامع و فراگیر است. گرد هم آوردن دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی می تواند فرصت مناسبی را برای منعکس کردن پیچیدگی های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی نظام های غذایی ایجاد کند.
سمدو با اشاره به معاهده میلان در زمینه سیاست گذاری غذای شهری آن را نمونه بارز گردهم آمدن یکصد شهرداری در اکتبر سال 2015 به واسطه برگزاری نمایشگاه اکسپو میلان دانست.
براساس این گزارش، فائو میزبان اجلاسی بین المللی با حضور شهرداران جهان در سال 2016 با هدف تقویت معاهده میلان شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.