وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از سیاست‌های رسانه‌ای دولت یازدهم توسعه دیپلماسی رسانه‌ای است بر همین مبنا از حضور و استقرار دفاتر نمایندگی رسانه‌های خارجی در تهران استقبال می‌شود.

 استقبال وزیر ارشاد از استقرار دفاتر نمایندگی رسانه‌های خارجی در تهران

به گزارش قدس انلاین و به نقل از تسنیم، علی جنتی امروز در مراسم دیدار با هیئت رسانه‌ای چین و ایران که در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد اظهار داشت: ایران و چین دو کشور کهن در گهواره تمدنی بشر و دارای فرهنگ پرباری هستند که نقش موثری در شکل‌گیری تمدن و تاریخ جهان داشته‌اند.

وی افزود: این دو کشور همواره در طول تاریخ بویژه از طریق راه ابریشم مبادلات اقتصادی و فرهنگی داشته و اشتراکات فراوانی در حوزه ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی دارند. باورمندی و اخلاق، توجه به نهاد خانواده و پایبندی به سبک زندگی شرقی، از جمله این اشتراکات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ بومی و حفظ آن در مقابل هجوم سبک زندگی و ارزش‌های غیربومی از موضوعات مهم و اساسی مورد توجه هر دو کشور است. هر دو کشور در صدد گسترش مراودات و روابط فرهنگی با یکدیگر و دیگر کشورهای جهان هستند و تجربیات زیادی در ایجاد بخش‌های ذیربط فرهنگی دارند و نشست صمیمی امروز هم جلوه‌ای از این اراده در توسعه روابط رسانه‌ای است.

جنتی ادامه داد: متاسفانه الگوی رسانه‌ای جهان از قالب شمال - جنوب خارج نشده است و جریان غالب رسانه‌ای بر فرآیند تولید، توزیع و مصرف خبرها در جهان تسلط دارد. آنها خودخواهانه همه پدیده‌های جهان را در چارچوب اندیشه‌های خود ارزیابی می‌کنند و درصدد تحقیر دیگران هستند. زمین بازی را در قالب‌بندی خود شکل می‌دهند و ضعف‌های دیگران را برجسته می‌سازند اما ضعف‌های اساسی خود را نادیده می‌گیرند.

وی ادامه داد: جریان خبری در دنیای امروز جریان عمومی از شمال به جنوب است. رسانه‌های غربی ارزش‌هیا و باورهای خاصی را اشاعه می‌دهند که ارزش‌های فرهنگی و سنتی تمدن‌های کهن و حتی دیگران را تهدید می‌کند. همچنین یکجانبه‌گرایی رسانه‌ای و یکسونگری دلیل روشنی بر ضرورت همدلی و اتحاد و ائتلاف رسانه‌هایی است که به جریان غالب منتقدند و درصدد معرفی و بازنمایی واقعیت‌های جهان از زاویه‌ای دیگر هستند.

وزیر ارشاد عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین عضو جنبش غیرمتعهدها هستند و همکاری رسانه‌ای میان آنها می‌تواند ظرفیت مقابله با جریان رسانه‌ای غرب را افزایش دهد. دو کشور در زمینه گسترش وسایل ارتباط جمعی از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به تجربیات قابل توجهی دست یافته‌اند و همکاری رسانه‌ای آنها می‌تواند زمینه انتقال تجربیات را فراهم آورد.

جنتی گفت: هر فرهنگی برای بعضی از ارزش‌های اجتماعی حرمت زیادی قائل است و نسبت به آنها حساسیت دارد. همکاری و ارتباط با رسانه‌ها و خبرنگاران دیگر کشورها موجب آشنایی آنها با جامعه مورد نظر و حساسیت‌های آنها خواهد شد. خبرنگارانی که اینگونه حساسیت‌هیا فرهنگی را می‌شناسند و آنها را رعایت می‌کنند، می‌توانند در مبادلات فرهنگی بین کشورها اثرگذار باشند و روابط سیاسی طرفین را تقویت کنند.

وی تصریح کرد: همکاری دو کشور در برگزاری دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران، زمینه آشنایی آنها با فرهنگ کشور میزبان را فراهم کرده و می‌تواند گام مهمی در تسکین فعالیت خبرنگاران و تقویت مبادلات فرهنگی باشد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر 7500 نشریه اعم از مکتوب و الکترونیک در ایران امکان انتشار دارند اظهار داشت: از زمان استقرار دولت یازدهم امکان انتشار رسانه‌ها افزایش یافته است. بیش از40 درصد رقم یاد شده متعلق به دوره دولت کنونی است چرا که دولت به استقبال و حمایت از عرضه دیدگاه‌های متنوع باور داشته و آن را لازمه پیشرفت کشور می‌داند.

جنتی گفت: تاکید همزمان بر اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مکمل این نگاه و اراده است بعلاوه یکی از سیاست‌های رسانه‌ای دولت توسعه دیپلماسی رسانه‌ای است بر این مبنا از حضور و استقرار دفاتر و نمایندگی رسانه‌های خارجی در تهران استقبال می‌شود. آغاز به کار حدود 30 دفتر از 144 دفتر رسانه‌ای خارجی و افزایش جدی سفرهای حرفه‌ای روزنامه‌نگاران برای تهیه گزارش در حوزه‌های مختلف محصول این نگرش است.

وی تاکید کرد: روند امروز جهانی، هر روز سهم دیپلماسی عمومی را بیشتر می‌کند به نحوی که می‌توان گفت دیپلماسی رسمی بدون دیپلماسی عمومی ضعیف و ناکارآمد است. در دیپلماسی عمومی نیز سهم رسانه‌ها و رسانه‌گران غیرقابل انکار است. رسانه ها با نقشی که با نمایندگی و شکل‌دهی افکار عمومی دارند می‌توانند روابط دو ملت را عمق بخشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.