عضو شورای عالی فضای مجازی با انتقاد از سهم ناچیز سرمایه گذاری ملی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، خواستار افزایش ۱۰ درصدی این سهم در برنامه ششم توسعه شد.

لزوم افزایش ۱۰ درصدی سرمایه گذاری در حوزه فناوری ارتباطات

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی روز شنبه افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا سهم سرمایه گذاری ملی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بین 11 تا 33 درصد است اما در کشور ما این سهم نزدیک به نیم درصد سرمایه گذاری ملی است.
وی اظهار کرد: مسئولان باید توجه بیشتری به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به خصوص فضای مجازی داشته باشند و زمینه سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه را فراهم آورند.
عاملی گفت: زیرساخت های لازم این حوزه اعم از توسعه فیبر، پهنای باند و نگهداری اطلاعات در کشور تامین نشده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران، یکی از مهمترین زیرساخت های لازم در این حوزه را، تبدیل اطلاعات به داده دانست و افزود: اطلاعاتی که مربوط به خدمت رسانی به مردم است باید تبدیل به داده شود تا خدمت رسانی به نحو مطلوب صورت گیرد؛ بنابراین با فراهم شدن این زیرساخت ها و تامین منابع سخت افزاری و نرم افزاری می توانیم به شبکه ملی اطلاعات دست یابیم.
عاملی با اشاره به اینکه فضای مجازی راه حلی مناسب برای خدمت رسانی آسان به مردم، کاهش فساد اداری و کاهش تخریب محیط زیست است، بیان کرد: بسیاری از آرزوها و آرمان های انقلاب اسلامی برای جامعه سالم را می توان به دور از تبعیض از طریق این فناوری فراگیر تامین کرد.

** لزوم تغییر ساختار تنظیم برنامه پنج ساله
عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه در تنظیم برنامه ششم باید از ظرفیت های فضای مجازی استفاده شود، گفت: اولین اتفاقی که باید در تنظیم برنامه های پنج ساله رخ دهد، این است که ساختار سازمان برنامه، شوراها و کمیته های تدوین برنامه های پنج ساله تغییر کند؛ درحال حاضر ساختار نظام برنامه ریزی ما ساختاری قدیمی و با تقسیم بندی سنتی است.
عامی ادامه داد: در این ساختار تعدادی کمیته برای تدوین برنامه های پنج ساله وجود دارد که یکی از آنها، کمیته تدوین برنامه فناوری اطلاعات است. این در حالی است که همه بخش ها و ظرفیت های توسعه ای کشور باید با رویکرد دو فضایی (فضای مجازی و واقعی) طراحی شود و احکام برنامه و تخصیص اعتبارات با رویکردهای ناظر بر توسعه، در فضای واقعی و توسعه در فضای مجازی تدوین شوند.
وی اظهار کرد: امروزه مفهوم توسعه پایدار باید ضمن توجه به محیط زیست پاک، بهره وری اقتصادی، انسان و نسل های آینده و با نگاه به ظرفیت ها و اولویت های هر دو فضا طراحی شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه نباید بدون توجه به فضای واقعی برای فضای مجازی سرمایه گذاری یا برنامه ریزی کرد، گفت: این تفکر سبب از بین رفتن سرمایه های ملی می شود.
عاملی افزود: زیرساخت های لازم باید ایجاد، تا در برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک برنامه دو فضایی تدوین شود که هم فضای واقعی و هم فضای مجازی در روندهای آن به صورت بهینه دیده شده باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.