قدس/ جامعه/ پروین محمدی : ۴۱ میلیون نفر در کشور زیر پوشش «بیمه سلامت» قرار دارند و از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

 «بیمه سلامت» حدود ۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

 این مطلب را دکتر «محمدجواد کبیر»، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد و افزود: برای دسترسی مناسب مردم به خدمات بیمه نیاز به انباشت منابع و پیاده‌سازی سیاست‌ها و خط مشی‌های وزارت بهداشت داریم وامیدواریم با تلاش در این زمینه، مردم بهره‌مندی و برخورداری مطلوب و عادلانه از خدمات بیمه سلامت داشته باشند.

 هزینه سالانه سازمان بیمه سلامت
از دکتر کبیر درباره وضعیت منابع مالی این سازمان پرسیدیم؛ وی با بیان اینکه برآوردهای بیمه سلامت درخصوص هزینه‌های لازم در سال 94 نزدیک به 14 هزار میلیارد تومان است، گفت: در کشور ما در حال حاضر 47 درصد منابع سازمان بیمه سلامت از مسیر وزارت بهداشت تخصیص داده می‌شود و چنانچه منابع صد در صد تخصیص پیدا کند و صد درصد منابع از وزارت بهداشت جذب شود، می‌رسیم به 10 هزار میلیارد تومان که چیزی حدود سه هزار و 900 میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.

 کسری بودجه داریم
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور در این خصوص توضیح بیشتری داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته نزدیک به هزار و 480 میلیارد تومان منابع این سازمان تخصیص پیدا نکرد و حدود 600 میلیارد تومان از منابع نیز در سال‌های گذشته پرداخت نشده بود که در عمل چیزی حدود دو هزار و 200 میلیارد تومان از منابع سال 94 را صرف هزینه‌های سال 93 کردیم و این موضوع یعنی مشکلات عدیده‌ای که در سال 94 با آن روبه‌رو خواهیم بود.
دکتر کبیر در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر میزان بدهی‌های سازمان بیمه سلامت به مؤسسه‌های طرف قرارداد و پرداخت آن یادآور شد: ما به بخش‌های دولتی و خصوصی نزدیک به دو هزار و 700 میلیارد تومان منابع پرداخت نشده داریم و از چهار هزار و 800 میلیارد تومان منابعی که گرفتیم، حدود سه هزار و 900 میلیارد تومان به مؤسسه‌ها پرداخت کردیم و فکر می‌کنیم با این روند تا پایان سال 94 حدود سه هزار و 800 میلیارد تومان کسر اعتبار داشته باشیم که اگر تخصیص منابع صد درصد نباشد، کسری ما بیشتر از این هم خواهد بود.

 راهکاری برای رفع مشکلات
وی در این زمینه اظهار داشت: با توجه به تجربیات کشورهای مختلف، رمز موفقیت همه نظام‌های سلامت موفق در کشورهای دنیا وجود بیمه کارآمد است که آن هم به سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه سلامت نگاه می‌کند، سیاستی که به «سلامت» به طور جامع نگاه کرده و پیشگیری را بر درمان اولویت داده است.
وی افزود: افزون بر آن، انباشت منابع در ذیل منابع بیمه‌ای که براساس قانون ساختار و تکلیف و تبعیت از خط مشی وزارت بهداشت و احترام به این تولیت تعریف شده باشد، می‌تواند برنامه‌های بیمه سلامت را ارتقا بخشد و به موفقیت برساند.

 مأموریت اصلی بیمه سلامت
دکتر کبیر در تعریف اهداف سازمانی خود بیان داشت: مأموریت اصلی بیمه سلامت در دو سه محور حفاظت مالی مردم، پوشش همگانی و ارتقای کمی و کیفی خدمات بیمه خلاصه شده است، از این رو تلاش می‌کنیم در راستای پیاده‌سازی اهداف سازمان، با ایجاد ظرفیت‌های مناسب و افزایش دانش و مهارت کارکنان، وظایف اصلی خود را بدرستی انجام دهیم.
مدیرعامل سازمان سلامت کشور، بزرگ‌ترین آفت سازمان‌ها را روزمرگی و بزرگ‌ترین عارضه این آفت را برنامه‌گریزی دانست و تصریح کرد: سازمانی که قرار است در راستای سلامت مردم، پوشش همگانی بیمه و ارتقای خدمات تلاش کند، باید «مسأله یابی» را سرلوحه کار خود قرار داده و از حالت «مصرفی» و بی‌تحرکی درآید.
همچنین عوامل اثرگذار را شناسایی و نشانگرها را در مسیر راه خود پیدا کند و براساس «مسأله یابی» و شناخت مشکلات عمل کند تا مردم از خدمات بهتر و بیشتری برخوردار شوند و مشکلاتشان در حوزه سلامت برطرف شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.