۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 342665

در حالی که دولت اعلام کرده افراد فاقد کارت ملی در صورتی یارانه می‌گیرند که تا پانزدهم ماه جاری برای دریافت کارت ملی ثبت‌نام کنند اما به علت ظرفیت محدود ثبت‌نام و ازدیاد مراجعه کننده به دفاتر پیشخوان دولت، بعضا به مردم گفته می‌شود ظرفیت سیستم ثبت‌‌احوال پر شده و افراد را به ثبت‌نام بعد از عید وعده می‌دهند که به معنای حذف یارانه این افراد است.

دفتر پیشخوان «هنگ» کرد، یارانه پرید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام‌جم ، چندی پیش دولت اعلام کرد قصد دارد فقط به افرادی یارانه بپردازد که دارای کارت ملی هستند و کسانی که این کارت شناسایی را ندارند از فهرست یارانه‌بگیران حذف خواهند شد.

با اعلام این خبر تعداد زیادی از سه میلیون نفری که کارت ملی نداشتند، برای دریافت این کارت به دفاتر ثبت‌احوال مراجعه کردند که تعدادی از آنها ثبت‌نام شدند، اما چند روزی است که دیگر خبری از ثبت‌نام نیست و برخی کارمندان این دفاتر به مراجعه‌کنندگان می‌گویند ظرفیت ثبت‌نام تا پایان سال تکمیل شده و شما برای دریافت کارت ملی باید سال آینده مراجعه کنید که احتمالا یارانه شما دوباره برقرار خواهد شد.

در این میان، سکوت همزمان دستگاه‌های مسئول از جمله: ثبت‌احوال، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه، هیچ توجیهی ندارد و مسئولان به جای پاسخگویی به مردم ترجیح می‌دهند از این مشکل با بی‌تفاوتی عبور کنند.

روزهای شلوغ دفاتر پیشخوان

با نزدیک شدن به روزهای پایانی اولتیماتوم دولت برای قطع یارانه نقدی افراد فاقد کارت ملی، جمعیت زیادی از مردم برای ثبت‌نام و دریافت کارت ملی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده‌اند و همین موضوع موجب ازدحام و شلوغی این دفاتر شده است.

ولی نکته قابل تأمل اینجاست که با افزایش متقاضیان دریافت کارت ملی، تغییری در خدمت‌رسانی دفاتر پیشخوان دولت صورت نگرفته و مشاهدات نشان می‌دهد در دفاتر مختلف فقط یک باجه به تقاضای مردم در این خصوص اختصاص یافته است.

همین موضوع سبب شده تا مردم از نخستین ساعات آغاز به کار دفاتر پیشخوان دولت به این دفاتر مراجعه کرده و ساعات طولانی را در صف انتظار بکشند که باید گفت این بی‌نظمی حاصل عدم‌ تدبیر برخی مسئولان مربوطه است.

بر اساس آخرین آمار اعلامی توسط سیدعلیرضا آوایی رئیس سازمان ثبت احوال کشور، سه میلیون نفر در کشور کارت ملی ندارند.

وی که اخیراً بر اقدام سریع‌تر افراد 18 سال به بالا برای دریافت کارت ملی تأکید کرده و از تسهیل در صدور کارت هوشمند ملی برای متقاضیان فاقد کارت ملی خبر داده بود، گفت: با توجه به این‌که صدور عادی کارت هوشمند زمان طولانی نیاز دارد، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قصد داریم از اول بهمن ماه طی 15 روز برای افراد فاقد کارت ملی، کارت هوشمند صادر کنیم.

گفتنی است دولت طبق قانون باید شش میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه را از فهرست یارانه‌ بگیران حذف کند، اما این رقم به زحمت به سه میلیون نفر رسیده که به معنای سرپیچی از قانون است.

حال دولت از پردرآمدها فاصله گرفته و قصد دارد افرادی را که فاقد کارت ملی هستند حذف کند. بخش مورد بحث ماجرا اینجاست که دولت معتقد است افرادی که فاقد کارت ملی هستند، نمی‌توان درآمد و دارایی و ثروتشان را بررسی کرد، به همین دلیل باید حذف شوند اما این اقدام دفاتر ثبت‌احوال مبنی بر ثبت‌نام نکردن این افراد جای تامل دارد.

ثبت‌احوال پاسخ نداد

برای روشن شدن ماجرا خبرنگار ما روز یکشنبه با محمدابراهیم طریقت، سخنگوی سازمان ثبت‌ احوال کشور تماس گرفت، اما با این پاسخ ‌که در جلسه هستم و بعدا تماس بگیرید، مواجه شد.

پیگیری‌های خبرنگار ما که تا دیروز غروب ادامه داشت، پاسخی از سوی سخنگوی سازمان ثبت‌ احوال کشور دریافت نکرد.

سکوت سازمان ثبت‌احوال کشوری نشان می‌دهد که آنها با اطلاع از بروز این مشکل در ثبت‌نام کارت ملی، این سیاست را در مقابل انتقادات در پیش گرفته‌اند.

احمد میدری معاون وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی نیز در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر این‌که چرا ثبت‌احوال و دفاتر پیشخوان دولت ثبت‌نام افراد فاقد کارت ملی را به دلیل تکمیل بودن ظرفیت انجام نمی‌دهند، گفت: از این موضوع بی‌اطلاع هستم و حتما برای بررسی آن پیگیری‌های لازم را انجام خواهم داد.

ظرفیت‌های محدود در مقابل اوج تقاضا

علی فلاح، دبیرکل کانون دفاتر پیشخوان دولت در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: هر دفتر دارای ظرفیت محدودی است و نمی‌تواند ثبت‌نام بیشتری در روز انجام دهد و علت اصلی شلوغ شدن دفاتر نیز همین موضوع است.

وی افزود: ظرفیت ترکیبی از ثبت‌نام و صدور کارت است که هر دفتر بنا به ظرفیتی که دارد، ثبت‌نام را انجام داده و براساس حداکثر ظرفیت کار را پیش می‌برد.

فلاح ادامه داد: مسئول اصلی این ثبت‌نام‌ها سازمان ثبت‌احوال و سازمان هدفمندی یارانه‌هاست که مردم باید برای دریافت کارت ملی اقدام کنند.

دبیرکل کانون دفاتر پیشخوان دولت تصریح کرد: ممکن است برخی افراد به علت پر شدن ظرفیت دفتری که به آن مراجعه کرده‌اند، نتوانند ثبت‌نام خود را نهایی کنند، اما می‌توانند پیش ثبت‌نام خود را انجام داده که همان حکم ثبت‌نام نهایی را دارد.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که تاکنون زیرساخت‌ها برای عرضه کارت هوشمند ملی فراهم نبود و در مراحل اولیه قرار داشت که در همین زمان مهلت ثبت‌نام برای کارت ملی تعیین شد و کمی کار را با مشکل مواجه کرد، اما اکنون مشکلات برطرف شده و ثبت‌نام بنا به ظرفیت هر دفتر انجام می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.