قدس/ فرهنگ/ خدیجه زمانیان : کتابدار نمونه فضای مجازی سال ۹۴ توانست بخاطر تبلیغات گسترده‌ای که در فضای مجازی و غیرمجازی انجام داده اعضای کتابخانه شهرستان محل خدمتش را در مدت سه سال از ۲۵۰ عضو به ۲ هزار عضو فعال افزایش دهد.

استفاده‌ مثبت از فضای مجازی

سید علی‌اصغر تقوی‌نژاد که از سال 77  به شغل کتابداری مشغول است و سابقه فعالیت در دو استان کهکیلویه و بویراحمد و فارس را دارد از سال 1390 کتابدار شهرستان کوار شده و بخاطر تبلیغات مناسبی که با همکارانش در‌این شهرستان داشته توانسته تعداد زیادی از شهروندان‌ این شهرستان‌ها را عضو فعال کتابخانه کند.  
کتابخانه امام‌هادی(ع) شهرستان کوار به لحاظ موقعیت مکانی در جایی قرار دارد که دور از چشم مردم‌ این شهرستان است و بسیاری از افراد از مکان‌ این کتابخانه اطلاعی ندارند. تقوی‌نژاد و دوست و همکارش علی‌اصغر عباس‌زاده با ابتکارهایی مردم شهرشان را وادار به مطالعه و عضو شدن در کتابخانه شهرشان می‌کنند.  
این کتابداران خلاق با بهره‌گیری از دست‌نوشته‌هایی به موضوع کتاب و درج آدرس کتابخانه بر روی آن  و نصب آن‌ها پشت همه تاکسی‌های درون شهری و برون شهری، تبلیغ کتاب و کتابخانه را به معابر عمومی‌شهر می‌برند تا مردم به‌این صورت با مکان کتابخانه شهرشان آشنا شوند.   
تقوی‌نژاد همچنین با صدور کارت عضویت برای شهیدانی که از اولین اعضای کتابخانه امام‌هادی(ع) در زمان تاسیس بوده‌اند، کتابخانه محل خدمتش را  به عنوان اولین کتابخانه‌ای ثبت می‌کند که توانسته ‌این اقدام نمادین را برای شهدای کتابخوان شهرشان انجام داده‌اند.
تقوی‌نژاد می‌گوید: وقتی کارت‌های قدیمی ‌اعضا را در آرشیو کتابخانه نگاه کردیم به کسانی برخوردیم که جزء اولین اعضاء کتابخانه بودند و در سال‌های دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند؛ با توجه به ‌اینکه ما به نوعی وامدار خون شهدا هستیم برای قدردانی از شهدا خواستیم برای کتابخانه به نحو شایسته‌ای تبلیغ کنیم؛ با همین هدف کارت‌هایی به شکل کارت عضویت کتابخانه ولی در قطع بزرگتر طراحی کردیم و با درج عکس شهید و تاریخ عضویت شهید به عنوان  شماره ملی، آن را قاب گرفتیم و به همه اداره‌ها و نهادهای شهرستان فرستادیم. به جای تاریخ اعتبار کارت هم نوشتیم ‌این کارت اعتبار دارد.
به گفته تقوی‌نژاد به دلیل ‌اینکه چهره‌های شهدا برای اهالی آشنا بود، ‌این حرکت نمادین مورد توجه قرار گرفت و در پی ‌این اقدام بسیاری از کارکنان ادارات شهرستان عضو کتابخانه شدند.   

 پخش کتاب در نمازجمعه
اما کارهای آقای کتابدار و همکارانش برای افزایش اعضا به همین مسائل ختم نمی‌شود. پخش کتاب مقابل مصلی در روزهای جمعه، انجام تفاهم‌نامه با مجتمع‌های فرهنگی و رفاهی فانوس، ‌ایجاد قفسه کتاب کودک در‌این مجتمع و استفاده رایگان کودکان از کتاب‌های‌ آن از جمله کارهایی است که تقوی‌نژاد و دوستانش برای گسترش کتابخوانی در میان مردم شهرستان کوار انجام داده‌اند.  تقوی‌نژاد از یک اقدام دیگر هم برای گسترش کتابخوانی صحبت می‌کند، ‌این کتابدار می‌گوید: انتقال مجلات، منابع و کتاب‌هایی که در کتابخانه کمتر مورد استفاده مراجعان قرار می‌گیرد به مطب پزشکان و استفاده بیماران از‌این کتاب‌ها از جمله کارهایی است که برای گسترش کتابخوانی در‌این شهر انجام شد. حتی بعضی ازپزشکان کتاب‌ها را از کتابخانه به امانت می‌گیرند و به بیمارانی که مشکل معلولیت جسمی‌ دارند و نمی‌توانند به کتابخانه مراجعه کنند امانت می‌دهند.
کتابدار نمونه فضای مجازی سال 94 معتقد است شاید ‌این اقدام‌ها اهمیت چندانی نداشته باشد اما تاثیر آن چنان بوده که در مدت زمان سه سال و نیم موجب افزایش چشمگیر تعداد اعضای کتابخانه شده است.  

 کتابداران فعال‌تر شوند
تقوی که از فعالان تبلیغ کتاب در فضای مجازی است، درخصوص تبلیغ کتاب در‌این فضا می‌گوید: کتابداران در فضای مجازی بسیار کم کار هستند، در حالی که در شرایطی که همه نهادهای دولتی و غیردولتی محصولاتشان را در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند، ‌این قشر نباید نسبت به تبلیغ کتاب در‌این فضا بی‌توجه باشند.  تقوی‌نژاد در پایان در خصوص مهم‌ترین مشکل کتابخانه‌ها از نگاه یک کتابدار، به اعتبار محدود کتابخانه‌ها برای تامین منابع اشاره می‌کند و می‌گوید: اعتبار برای تامین منابع، بسیار محدود است و با توجه به تخصیص آن بر اساس درجه بندی کتابخانه‌ها، اعتبار بعضی کتابخانه‌ها مثل کتابخانه امام‌هادی(ع) شهرستان کوار بسیار ناچیز است.  
وی اعتبار‌این کتابخانه را سیصد هزار تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: با خرید چند جلد کتاب‌، این اعتبار تمام می‌شود و امکان به روز کردن منابع در کتابخانه‌‌های ‌این‌چنینی وجود ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.