قدس/ هنگامه طاهری: توسعه وسایل نقلیه مناسب و ابزارهای ارتباطی در کنار تعداد بی‌شماری از سلاح‌های مجاز و غیرمجاز سبب شده تا شکارها افزایش یابد. با این حال وقتی از مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی درخصوص آمار شکارچیان متخلف نسبت به سایر استان‌های همجوار چون سیستان و بلوچستان می‌پرسیم، علت را تلاش خوب محیط زیست در بازداشت و تعقیب شکارچیان غیر مجاز عنوان می‌کند.

 خراسان رضوی ظرفیت این همه شکارچی و سلاح را ندارد

 در همین راستا یادمان هست معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی پیشتر گفته بود 29 گونه جانوری حیات وحش این استان در فهرست قرمز حفاظتی قرار گرفته‌اند، افزون بر این هر روز با اعلام آمار بالای تخلف‌ها و دستگیری متخلفان مواجه می‌شویم.
گفت‌وگوی « قدس» را با حمید صالحی مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی درباره سیر صعودی این آمارها می‌خوانیم:
* با توجه به افزایش دستگیری شکارچیان در خراسان رضوی چه عاملی سبب شده این آمارها بالا رود؟ آیا آمار با افزایش ورود شکارچیان به استان همچنان سیر صعودی را طی می‌کند؟
** محیط زیست در استان به کسی پروانه حمل سلاح نمی دهد، بلکه فقط پروانه نگهداری سلاح برای افراد صادر می‌کند و طبق این پروانه شکارچی مجوز نگهداری اسلحه شکاری را در منزل خود دریافت می‌کند و می‌تواند در مدت زمان شکار اسلحه را با خود حمل کند. با این حال باید بگویم، محیط ما ظرفیت این همه شکارچی و سلاح را ندارد؛ چون تعداد حیوانات قابل شکار در این استان بسیار کم است و مشکل تخریب زیستگاه‌ها و شکار بی رویه سبب شده ظرفیت تنوع زیستی استان برای این همه شکارچی و سلاح آنان کافی نباشد.
* پس شما چگونه با وجود این مشکلات مجوز شکار می‌دهید؟
** محیط زیست خراسان رضوي طی سال 93 و 94 هیچ گونه مجوز شکاری را برای شکارچیان صادر نکرده است.
* آیا در قبال دریافت پول هم مجوز نداده‌اید؟
** به هیچ عنوان در قبال دریافت پول مجوز نمی‌دهیم. اگر قرار باشد، پروانه شکار صادر شود، سازمان حفاظت محیط زیست قیمت پروانه را مشخص می‌کند که وجه آن هم به خزانه واریز می‌شود. با این حال همان طور که گفتم، طی دو سال اخیر هیچ مجوز شکاری صادر نشده است.
* اما وفور سلاح‌های شکار در دست شکارچیان، چه مجاز و چه غیر مجاز شبهه ایجاد می‌کند.
** سلاح‌های غیر مجاز از مرزها وارد می‌شود که نیازمند نظارت بیشتر است. با این همه ما در طول 10 ماهه گذشته 38 قبضه سلاح غیرمجاز، یک قبضه سلاح جنگی ،177 قبضه سلاح مجاز کشف کردیم که البته دست کسانی بودند که مجوز نداشتند و یا در زمانی که نباید شکاری انجام می‌شده و یا در مکانی که مجاز نبوده، کشف شده است. ولی در کل نیروهای دیگری در امر نظارت بر این سلاح‌ها و مهمات نظارت دارند که لازم است بر جمع آوری سلاح‌ها بیشتر تلاش کنند.
* در این خصوص انتظار می‌رود محیط بانان به عنوان چشم و گوش اداره کل محیط زیست جدی‌تر وارد عمل شوند.
** ما باید به ازای هر سه هزار هکتار یک محیط بان داشته باشیم در حالی که اکنون به ازای هر 30هزار هکتار یک محیط بان داریم و از همین رو تخلفاتی که صورت می‌گیرد نسبت به تعداد پرسنل ما خیلی زیاد است.
*  در این شرایط نیاز به کمک دارید. کمک از طرف روستاییانی که گاه به خاطر بی‌اطلاعی با شکارچیان متخلف همکاری هم می‌کنند. به طبع فرهنگ سازی می‌تواند به تسهیل کار شما کمک کند.
** ببینید  در هیچ جامعه ای نمی توان گفت، افراد صد درصد از آموزش‌های یکسانی برخوردار می‌شوند. با این همه ما با تمام شوراهای روستایی تحت نظارت خودمان جلسات توجیهی گذاشتیم و25 هزار نفر را آموزش چهره به چهره دادیم. افزون بر این، از طریق کوهنوردان، سازمان‌های مردم نهاد، معلمان و... هم وارد عمل شده ایم.
* مردم هم می‌توانند به عنوان محیط بان به کنترل محیط بپردازند؟
** محیط بان باید در قوه قضاییه زیر نظر دادستان آموزش ببیند و کارت مخصوص دریافت کرده و به عنوان ضابط خاص فعالیت کند. اما مردم می‌توانند کمک خوبی باشند و در هر جا با تخلفی مواجه شدند، با شماره 1540 و یا با فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به شماره 09159055970 تماس بگیرند و مطمئن باشند پس از اطلاع رسانی، محیط بانان بلافاصله آنجا حضور خواهند یافت.
* آخرین آمار دستگیری شکارچیان متخلف چقدر است؟
** طی 10 ماهه گذشته 993 متخلف در قالب 675 تخلف دستگیر شده اند که 172 مورد از این پرونده‌ها مختومه شده و 608 مورد هم در جریان رسیدگی است. همچنین 17 مورد هم برائت صادر شده است.
* محیط زیست استان با این میزان تخلف‌ها چقدر متحمل زیان شده است؟
** میزان ضرر و زیان از بابت تخلفات 28 میلیارد و 850 میلیون و 964 هزار ریال بوده که یک میلیاردو 587 میلیون و 343 هزار ریال از این مبلغ وصول شده و بقیه هم پس از رسیدگی پرونده‌ها وصول خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.