مصطفی لعل شاطری: امام جمعه مشهد در خطبه‌های عبادی- سیاسی نماز جمعه در حرم مطهر رضوی با اشاره به نزدیک شدن به ایام الله دهه فجر گفت: یکی از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌هایی که تشکیل ‌شده است - بویژه در ایام اخیر و در کشورهای اسلامی- این است که انقلاب‌هایی که رخ‌داده، پس از یک مدت در عرصه انقلاب، تنها گروه اندکی باقی می‌مانند و یک عده شخصیت‌های انقلابی به شخصیت‌های مادی تبدیل می‌شوند.

مردم ایران به خاطر دین انقلاب کردند

 آیت الله علم الهدی با بیان اینکه پس از این، افرادی که دغدغه مردم، مظلومان، مستضعفین و مقابله با ظلم را داشتند، تغییر طبقه داده و به افراد مرفه و خوشگذران مبدل و از انقلاب خسته می‌شوند، افزود: آنها از قدرت‌های شیطانی حاکم بر جهان انسانی می‌ترسند و درصدد سازش با استکبار و قدرت‌های استکباری‌ می‌باشند، برای اینکه قدرت و مقام را برای خودشان نهادینه کنند و این امر، به پایان انقلاب آن‌ها منجر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران با وجود اینکه سی و هفتمین فجرش را برگزار می‌کند، از روز اول قوی‌تر، مردم انقلابی‌تر، جریان‌ها و اصول انقلاب در جامعه زنده‌تر و مردم پرهیجان‌تر در عرصه انقلاب حضور دارند، اظهار داشت: از همه مسایل مهم‌تر، نسلی از مردم و از این ملت، اوایل انقلاب را ندیده، امام را درک نکرده، پیروزی انقلاب را ندیده، امروز این نسل انقلابی‌تر از نسل اول در مقام حفظ اصول و ارزش‌های انقلاب در پای این نظام و انقلاب ایستادگی می‌کند؛ زیرا امتیاز انقلاب اسلامی ایران، این است که ماهیت دینی دارد و مردم به خاطر دینشان انقلاب کردند.
امام جمعه مشهد همچنین عامل دوم بقا و دوام انقلاب تا به امروز را رهبری انقلاب و شخصیت وی دانست و خاطرنشان کرد: مردم در سیمای رهبری انقلاب، تجلیاتِ پیغمبر(ص) و امام زمان(عج) و چهره سیدالشهدا(ع) را در این حماسه می‌دیدند.
وی با اشاره به وظیفه شرعی مردم در انتخاب نمایندگان خبرگان بیان داشت: مجلس خبرگان در مقام ادای تکلیف مردم در حفظ ماهیت دینیِ انقلاب و در مقام تضمینِ رهبری انقلاب در همان شکل، سیما و سیره رهبر اول انقلاب، تشکیل می‌شود و افراد باید به‌عنوان یک تکلیف شرعی رأی دهند.
آیت الله علم الهدی با اشاره به نامه امام زمان(عج) درباره رجوع به حجت وی که مجتهد جامع‌الشرایط است، گفت: ایشان گفته‌اند، رجوع کنید به حجت من؛ طبق دستوری که داده اند: آدم خاصی را نگفته اند، بلکه باید حجت امام زمان(عج) را پیدا نمود و سپس به او رجوع نمود تا جامعه را اداره کند. برای رجوع به حجت امام زمان(عج)، باید او را تشخیص داد و او را انتخاب کرد. او را باید در رأس قدرت مدیریت جامعه قرار داد تا امامت امام زمان(عج) در زندگی عینیت داده شود، غیر از این، امامت امام زمان(عج) عینیت نمی‌یابد. مردم به‌طور مستقیم نمی توانند تشخیص دهند، بلکه باید به خبره مراجعه کنند. خبره فقیه عادل است، فردی که خود مجتهد و از جنس فقها و عادل می‌باشد.
امام جمعه مشهد در این راستا خاطرنشان کرد: فرد خبره‌ای که انتخاب می‌شود، در امور مملکت و مسایل جاری کشور دخالتی ندارد. خبرگان در این کشور هیچ حقوق و مقرری ندارند، برای رضای خدا، قربه الی الله سه وکالت را از طرف شما قبول کرده‌اند که با عنایت و نظارت خدا، این سه وکالت را درست در عین عدالت برای شما انجام بدهند. مجلس خبرگان بودجه‌ای ندارد، بودجه‌اش متعلق به برگزاری اجلاس‌ها، کمیسیون‌ها و نیروهای خدماتی است و برای خبرگان هیچ‌گونه مقرری و حقوقی برقرار نیست.
آیت الله علم الهدی با اشاره به این مهم که اگر مردم در انتخابات خبرگان شرکت نکنند، به واجب شرعیِ خود عمل ‌نکرده‌اند، بیان داشت: باید به دو نکته توجه نمود، نکته اول، مشارکت در انتخاب خبرگان است که اگر مشارکت نشود، واجب شرعی زیر پا گذاشته می‌شود. نکته دومی که در انتخاب نماینده خبرگان باید توجه داشت، این است که یک مجتهد عادل انتخاب شود؛ مجتهدی که به اجتهاد و عدالت او یقین داشته باشید.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در این میان هیچ بحث سیاسی نیست و هیچ عرصه و رقابت سیاسی هم مطرح نمی باشد. اگر کسی در عرصه رقابت سیاسی بخواهد نماینده مردم بشود، این نخستین ناقض عدالت است و اگر افراد هم بخواهند با مطامع سیاسی و بینش‌های سیاسی به یک نفر رأی دهند، به تکلیف شرعی خود عمل نکرده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.