یکی از مواردی که گردشگران کنجکاو را برای آمدن به کشور ما تشویق می‌کند، ایران امروز و مسائل مربوط به آن است. با این حال، متاسفانه ما همواره سعی کرده‌ایم تا تنها تاریخ و فرهنگ گذشته‌مان را به گردشگر داخلی و خارجی ارائه دهیم. شاید کمتر در این اندیشه بوده‌ایم که از طرز تفکر، سبک زندگی، معماری، هنر، آداب و رسوم، شخصیت‌ها و همچنین مسائل سیاسی بعد از زمان مشروطه برای گردشگر سخن بگوییم و او را با آن‌ها آشنا سازیم.

  از خمین تا تهران

اگر در یکی از این روزها و به عنوان گردشگر به چین و شهر پکن سفر کنید، چینی‌ها شما را به دیدن فیلم سه بعدی از برنامه‌های آینده‌اشان دعوت می‌کنند و را برای دیدن مقبره مائو تشویق‌تان می‌کنند. اگر به شهر ژنو سفر کنید، سوییسی‌ها شما را به ساختمان سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی می‌برند و خانه “ژان ژاک روسو” را در این شهر نشانتان می‌دهند. اگر به لبنان بروید، در شهر بیروت تابلوهای روزشماری را می‌بینید که نمایان‌گر مدت زمانی است که از کشته شدن رفیق حریری می‌گذرد. تورگردان‌ها برنامه‌ای را برای شما تدارک می‌بینند تا از مقبره رفیق حریری و محافظانش دیدار کنید.

این در حالی است تاکنون هیچ گردشگری شانس دیدار از ساختمان مشروطه را نداشته است. به نظر نمی‌رسد هنوز توری برای دیدار از تاسیسات هسته‌ای برگزار شده باشد. اتفاقات بازار تهران در زمان مشروطه را تا به حال برای گردشگر شرح نداده‌ایم و شاید حتی خودمان هم نمی‌دانیم. خانه و محل زندگی هنرمندان و دانشمندان و مردان سیاسی معاصر را نمی‌‌شناسیم.
با این توضیحات، شاید به این نتیجه برسیم که ضمن شناخت درست و معرفی درست‌تر گذشته‌مان باید به شناخت ایران امروز و شناساندن آن هم همت بگماریم. یکی از مردان موثر و بحث‌برانگیز در قرن معاصر جهان، امام خمینی است. به همین دلیل سعی داریم که اقامت‌گاه‌های وی را در قالب یک مسیر گردشگری معرفی کنیم.
 
خمین تا تهران
امام خمینی در اول ماه مهر سال 1281 هجری شمسی در خانه پدری‌اش در نزدیکی رودخانه‌ای در محله سرپل خمین متولد شد. معماری این خانه به شکل قلعه است و بخش‌هایی از آن در حدود 110 سال قدمت دارند. شیوه معماری و ساخت این بنا براساس شرایط جغرافیایی منطقه شکل گرفته و عمارت آن شامل اندرونی و بیرونی و باغ بوده است. این مجموعه در شمار آثار ملی به ثبت رسیده و بعد از بازسازی به مرکز سیاحتی و زیارتی تبدیل شده است.
 
خانه امام خمینی (ره)
 
هنگامی که امام خمینی در سال 1299 به اراک رهسپار شدند و به مدت یک سال در این شهر به تحصیل پرداختند، در ضلع شرقی مدرسه سپهدار منزل داشتند. مدرسه سپهدار از بناهای دوره قاجاریه و جزء مجموعه‌ی تاریخی بازار اراک به شمار می‌رود. که توسط سپهدار اعظم ساخته شده است. این مدرسه از نوع مدرسه‌های چهار ایوانی، به شکل مستطیل و دارای سبکی مشابه سبک مدارس دوره صفویه و مشتمل بر مسجد، آب‌انبار و سایر امکانات رفاهی است.
مام خمینی در سن بیست سالگی عازم قم و در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل شد. امام خمینی در قم تا پیش از تبعید، در خانه‌ای در قم در محله صفائیه، کوچه معلم زندگی می‌کردند که بنایی خشتی و معماری قدیمی داشت. این بنا در سال 1335 توسط وی خریداری شد و تا سال 1342 مورد استفاده ایشان بود. پس از تبعید امام تا پیروزی انقلاب اسلامی از این بنا استفاده‌های گوناگون شد و پس از انقلاب به طور رسمی دفتر امام در قم بود.
 
امام خمینی در 15 خرداد 1342 توسط ماموران رژیم پهلوی بازداشت و به زندانی در پادگان عشرت آباد منتقل شد. این پادگان که در ابتدا پادگان شهربانی نامیده می‌شد، پس از مدتی به محل استقرار گارد شاه اختصاص یافت و سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی به پادگان ولیعصر تغییر نام داد. امام یک ماه و هفت روز در این مکان زندانی بود.  ساختمانی که امام خمینی در آن حبس بودند به ساختمان کلاه فرنگی مشهور و از بناهای دوره قاجاریه است.
 
 
جماران
 
هنگامی‌ که امام خمینی در روز 12 بهمن سال 57 وارد کشور شد، در بهشت زهرا سخنرانی کردند و به عیادت مجروحان انقلاب در بیمارستان 1000 تختخوابی که بعدها به نام وی نامیده شد، رفتند. بعد از آن روز، امام تا 10 اسفند 1357 که به قم اعزام شدند، دیدارها و سخنرانی‌هایشان را در مدرسه علوی واقع در خیابان ایران انجام می‌دادند. در کنار این مدرسه آپارتمانی بود که امام در آن به استراحت می‌پرداختند.
 
امام به علت بیماری قلبی مدتی را در بهمن و اسفند 1358 در بیمارستان قلب شهید رجایی بستری شدند و بعد از آن مدتی را نیز در خانه حاج آقا مشرف در دربند تهران سپری کردند
 
در 28 اردیبهشت سال 1359 امام خمینی از دربند به جماران نقل مکان کردند و در خانه‌ای 150 متری سکونت گزیدند که در مجاورات حسینیه جماران قرار داشت . این منزل در منطقه‌ای کوهپایه‌ای با آب و هوای معتدل و مرطوب در دامنه کوه‌های البرز در ارتفاع 1700 متر از سطح دریا واقع شده است. این منزل در محله‌ جماران و از شمال به کوه‌های البرز و از جنوب به خیابان شهید باهنر از غرب به خیابان یاسر و از شرق به خیابان جماران محدود است. این منزل با شیب 10% و به علت چند اشکوبه بودن در طبقه بالا چشم‌انداز خوبی به شهر تهران دارد.
 
مرقد مطهر
 
سرانجام امام خمینی در سوم خرداد سال 1386 در بیمارستان شماره دو بقیه‌الله الاعظم در جماران بستری شدند و پس از چندین روز مداوا و پس از هشتاد و هشت سال در 13/4/1368 دار فانی را وداع گفتند و در 16/3/86 در جوار شهیدان در بهشت زهرا به خاک سپرده شدند.

ساختمان آرامگاه امام خمینی که در طراحی آن از معماری اسلامی ایرانی استفاده شده، هر روز تکمیل‌تر می‌شود. این بنا دارای امکاناتی خاص از جمله: مراکز تجاری، فرهنگی و ورزشی است

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.