وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شرکت های خارجی متقاضی ورود به بازار آی. سی. تی ایران باید علاوه بر انتقال فناوری ، بازار خود و یا کشورسوم را در اختیار طرف های ایرانی قرار دهند.

انتقال فناوری و ایجاد بازار برای شرکت های ایرانی شرط حضور خارجی ها است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، محمود واعظی روزیکشنبه در حاشیه افتتاح مرکز توانمند سازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا و در جمع خبرنگاران افزود: سیاستی که دردولت برای حضور خارجی ها دنبال می شود آن است که باید قرار دادهای امضا شده بر پایه سه اصل انجام سرمایه گذاری و ارائه خط اعتباری، انتقال فناوری و یا اختصاص بازار خود یا کشور سوم به طرف های ایرانی باشد.
وی اضافه کرد : لازم است شرکت های خارجی متقاضی فعالیت در ایران شرایط کشورمان را به طور کامل رعایت کنند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
واعظی درباره تفاوت عمل کرد برخی شرکت ها و کشورها هنگام تحریم، گفت: برخی ترجیح می دهند ایران به همان سبک دوره تحریم زندگی کند، حرف این گروه آن است که تاکنون آنها ما را تحریم کردند و اکنون ایران باید آنها را تحریم کند، اما دولت این ایده را قبول ندارد و براساس اصولی که گفته شد، منافع کشور را در آن می بیند که سرمایه گذاران خارجی وارد کشور شده و در شرایطی که قیمت نفت و وضعیت آن مشخص است ،به شکوفایی کشور کمک کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر اینکه باید به طور همزمان بازار های خارجی را هم در دست داشت ، افزود: اکنون در هر گامی که دولت بر می دارد عده ای دائم ابراز نگرانی می کنند و هر اتفاقی که روی دهد، نکاتی را ذکر می کنند، اما به نظر می رسد چنانچه قدری انصاف داشته باشند ، بهتر است.

*تلاش شرکت های بزرگ برای ورود به بازار ایران

واعظی پیرامون تاثیر لغو تحریم ها بر ورود شرکت های مختلف ارتباطات به کشور اظهار داشت : گروه های مختلفی که برای مذاکره اقتصادی به ایران آمده اند در اغلب موارد رئیس شرکت های بزرگ مخابراتی هم در بین آنها حضور داشته و مذاکره هایی نیز با آنها انجام شد.
وی درباره همکاری مشترک میان اپراتور اورنج فرانسه با شرکت ارتباطات سیار خاطرنشان ساخت : مذاکره در این باره در حال پیگیری است.

*پساتحریم سرعت فعالیت ها را دو برابرمی کند

وزیر ارتباطات ، موضوع تاثیر شرایط جدید بین الملل بر جایگاه اینترنت ایران و وضعیت ارتباطی کشور را خاطرنشان ساخت و گفت: طبیعی است در شرایط جدید فعالیتهای ایران با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.
واعظی گفت : حدود سه تا چهار میلیون کاربر اینترنت در گذشته در کشور فعالیت داشتند ، اما از ابتدای فعالیت دولت یازدهم (شهریور 92 ) با دو رویکرد روبرو شدیم ،نخست آنکه برنامه های توسعه ای به گونه ای طراحی شود که این بخش سرعت بیشتری داشته باشد، یا آنکه همگام با حفظ کیفیت برای این بخش، به درخواست افرادی که مدتها در صف انتظار بودند، هم پاسخ داده شود.
وزیر ارتباطات افزود: رویکرد دوم توسط این وزارتخانه در نظر گرفته شده و بر همین اساس اکنون در کشور بیش از 29 میلیون کاربر فعالیت دارند که از این رقم رشد چند برابری داشته است.
به گفته وی ، وزارت ارتباطات برای گسترش زیرساختهای ارتباطی مصمم است و اکنون تلاشهای متعددی صورت گرفته تا مقدمات شبکه ملی اطلاعات فراهم شود و این بخش در آینده رونمایی خواهد شد.
واعظی تلاش های دولت برای تحقق دولت الکترونیک را خاطرنشان ساخت و گفت: تلاش می شود در بستر شبکه ملی اطلاعات با افزایش پهنای باند داخلی که طبق هماهنگی های صورت گرفته قرار است 20 درصد افزایش در حوزه اینترنت بین الملل و 80 درصد در زمینه پهنای باند داخلی باشد، به سمتی پیش رفت که انتظار مردم عملی شود.
شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد در 26 دی ماه گذشته ،شکل اجرایی به خود گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.